Test: Vi hårdkör Buster X

Buster X är inne på andra generationen. Den är av kombattanterna i det heta och hårt konkurrensutsatta segmentet med styrpulpetbåtar i femmetersklassen.
Här hårdkörs den av Båtnytt.

Test: Vi hårdkör Buster X
Andra generationen Buster X har fått en rad uppdateringar.

Relaterade artiklar

(Buster X är testad samtidigt med Ockelbo B18 AL, Master 521 och Yamarin Cross 54 BR (i Båtnytt nr 2-2016). För att läsa testerna av de övriga båtarna, teckna en prenumeration på Båtnytt för att få tillgång till tidigare utgåvor digitalt)

Text: Anna Sandgren

Aluminiumbåtar i femmetersklassen är på väg att bli det självklara valet för sommarstugeägare, åretrunt­pendlare och fiskare. Även som dagtursbåt ter sig plåten allt hetare.

Den första Buster X kom redan 2006. För snart två år sedan lanserades en uppgradering av modellen. Båtlängden ökades med 10 centimeter, samtidigt som vikten tack vare en delvis ny skrovform kunde bibehållas. Buster X rekommenderas med motorer mellan 50 och 70 hästkrafter. Även den minsta motorn gör att båten snabbt passerar planings­tröskeln och med 70-hästaren glider vi blixtsnabbt upp i 34 knop.

Båten är en fröjd att köra; den är välbalanserad och har en bottenvinkel på 19 grader. Grov sjö i höga hastigheter är inget problem. Buster X har en tendens att ­lägga sig ned ordentligt vid snabba, tajta svängar. Näst högst kör- och busglädje bjuder Buster X på, bara snäppet under Yamarin Cross 54 BR, följd av Master och Ockelbo.

Nästa sida: Detta är förbättrat på andra generationen Buster X

Enkel och professionell förarplats med funktion i centrum. Bra med fotstödet och infälld navigator. Foto: Båtnytt

Passageraren sitter bra i offshorestolen och har ett eget fotstöd. Vindrutan i kombinatin med den tvådelade dörren skyddar väl. Foto: Båtnytt