Husky är Finnmasters nya serie aluminiumbåtar med plastinredning. Båtnytt har varit ute och kört Husky R7. Samtliga bilder: Martin Ridne

LivetOmbord

Båtnytt testar: Så bra är Finnmasters första aluminiumbåt

Plastbåtstillverkaren Finnmaster har gett sig på att bygga aluminiumbåtar med plastinsida. Men hur bra är de? Här har Båtnytt synat Finnmaster Husky R7 i sömmarna. Läs här vad de tycker om dess styrkor och svagheter.

Text: Mikael Mahlberg • 2016-05-09 Uppdaterad 2021-06-09

Text: Mikael Mahlberg Foto: Martin Ridne

Finnmaster är ett rutinerat varv vars glasfiberbåtar segrat i många tester. Men på senare år har de fått konkurrens av en helt ny båttyp, som är en blandning mellan plast och aluminium. Yamarins Cross-serie är en sådan konkurrent vars plastinsida bjuder på mycket mer komfort än en vanlig alubåt, samtidigt som skrovet i plåt är lättskött.

Flera tillverkare vill nu möta detta nya hot och kommer med liknande hybridbåtar. I höstas lanserade Finnmaster Husky-serien med hybrider. Har plastbåtsbyggarna på Finnmaster lyckats med sitt första aluminiumskrov?

Klicka här för att gå direkt till en sammanfattning av testet

På en utflyktsbåt av det här slaget gäller det att lyckas med sjöegenskaperna. Dessutom ska folk sitta bekvämt någonstans. Matkassar och flytvästar ska rymmas i stuvfack. Vi förväntar oss smarta lösningar, bra kapell och hög kvalitet på bygget.
Vi pratar ändå om båtar som kostar cirka 500 000 kronor. Det är mycket pengar för de allra flesta. När novembersolen går upp över centrala Stockholm tar jag kaffetermosen, startar motorn och kör iväg med Finnmaster Husky R7.

Frågan är om Finnmaster vunnit på att få aluminiumskrov? Svaret är tyvärr nej. Adrenalinet rinner visserligen till när jag lägger gasen i botten. Husky R7 har en minimal planingströskel och med en 200-hästare pressar jag upp ekipaget i hela 44 knop på Askrikefjärdens krabba vågor. Men skrovet stöter och aluminiumbåtens typiska “plåtburksskrammel” är påtagligt.

Finnmaster har dock lyckats få till en rymlig inredning med ordentlig U-soffa i aktern. Det gör att upp till sex personer sitter bekvämt i soffan. Med ett litet bord skapar man en matplats, dessutom går det att bädda sofforna till en solbädd med hjälp av bordet och extra dynor. I förbrunnen har Finnmaster satsat på en ren layout utan soffor, vilket kan vara bra om man vill sportfiska. Personligen gillar jag sittplatser här framme och då går det att välja till en soffa ur tillbehörskatalogen. Plastbyggarna på Finnmaster kan också konsten att utnyttja varje hålrum i innerlinern för att bygga in förvaring. Bordet och alla dynorna till soffan ryms i det enorma stuvutrymmet under aktersoffan.

En smart detalj är att luckan, tack vare en ny typ av gångjärn, inte gnider mot ryggstödsdynan och är lätt att öppna med en hand. Det låter kanske som en självklar finess, men i de flesta båtar tvingas man hålla upp stuvfacksluckan med ena handen samtidigt som man febrilt gräver med den andra. I aktern sitter två stora, lätt åtkomliga ankarboxar. Mindre väskor, flytvästar och annat som man lätt vill komma åt ryms i de två konsolerna framför förare och passagerare. Kapellet – som för övrigt fälls upp snabbt och lätt – ryms i sitt stuvfack.

Den breda stäven gör det smidigt att lägga till mot bryggor. Det är också mycket lätt att gå ombord på båten tack vare en mängd fotsteg. Andra fördelar är bra kapell samt stor badplattform i aktern.

Hur Finnmaster Husky R7 håller på sikt är oklart, men detaljerna verkar väl genomtänkta. Ett frågetecken redan nu är den stiligt designade rutramens infästning i akterkant: jag kan vicka rutan fram och tillbaka som en lös tand. Överlag har Finnmaster byggt en trevlig bowrider för utflykt i skärgården, även om de också gjort vissa nybörjarmisstag när de beger sig ut på okänt vatten. Finnmaster bör till exempel slipa på skrovets ljudisolering. 

Nästa sida: Hårda fakta om Finnmaster Husky R7

 

Båtnytt testar: Så bra är Finnmasters första aluminiumbåt
Husky R7 har en rymlig U-soffa, stort bord och bra stuvar. Det ger testets smartaste inredning och sittplatser för upp till åtta personer.
Båtnytt testar: Så bra är Finnmasters första aluminiumbåt
Överlägsna stuvfack är Finnmasters vinnande egenskap. Här ryms både packning och alla dynor. Notera de smarta gångjärnen på akterstuven som håller luckan öppen.
Båtnytt testar: Så bra är Finnmasters första aluminiumbåt
Förbrunnen är helt omöblerad på vår testbåt, smidigt om du vill fiska. Mot ett tillägg kan man få en sittbänk.

Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR

Finnmaster Pilot 8.0, Medelhavet möter Östersjön

Båtnytt testar: Så bra är Finnmasters första aluminiumbåt
Aluskrov i all ära, men fendrar behövs. I fören har Husky R7 en smart, skyddande gummiplatta – faktiskt riktigt användbar vid tilläggning mot bryggor.

Sammanfattning Finnmaster Husky R7

I hemlandet Finland har Finnmaster länge legat trea efter Yamarin och Flipper när det gäller sålda plastbåtar. Men de senaste åren har Finnmaster fått in friskt kapital, expanderat och storsatsar – numera också på aluminum-plast-hybrider i Husky-serien.

Husky R7 är smart inredd och sittbrunnens rymd imponerar. Med en stor U-soffa i aktern känns sittbrunnen stor. Detaljerna är genomtänkta, som till exempel att man enkelt öppnar luckorna till stuvfacken med en ny typ av gångjärn.

Skrovet är 19 grader djupt i aktern och något stötigt och bullrigt. Vår testbåt har största motorn på 200 hästkrafter vilket ger 44 knop på topp. Det räcker gott och väl, och man klarar sig troligen gott med 150 hästar. Bränsleförbrukningen med 200-hästaren stannar på 0,84 liter per sjömil i 23 knop, enligt fabrikens mätningar. I praktiken blir det förstås mer.

Förarplatsen är utmärkt, med god sittställning, en 12-tums navigator som ger fin överblick och skön stol. Överlag har vi få klagomål på Finnmasters nysatsning, det syns att varvet är rutinerat. Men en lite mer vågad färg än den gamla tråkiga vita skulle kanske få Husky att sticka ut från konkurrenterna?

Finnmaster Husky R7

Teknisk info Längd 6,45 meter Bredd 2,33 meter Vikt 1055 kilo Motor 130-200 hästar Last 8 personer Pris från 499 000 kr med 200 hk Testkörningen Last 2 personer Motor Yamaha 200 hk Fart 44 knop Värt att notera + Stora stuvar + Många sittplatser + Bra kapell Outspätt En rymlig och smart utflyktsbåt på drygt sex meter. Plus för stora stuvar och bra solbädd. kontakt http://yamaha-motor.eu/se

Test: Så bra är Finnmasters nya aluminiumbåt Husky R8S


Text: Mikael Mahlberg • 2016-05-09
LivetOmbordTestarkivBåttestMotorbåt
Scroll to Top