Test: Yamarin 81 DC

Med hjälp av svensk skrovteknologi och norsk design ska finska Yamarin ta tillbaka ledartröjan bland båttillverkarna. Vi kör nya flaggskeppet Yamarin 81 DC.

Test: Yamarin 81 DC
Siktar på tronen. Foto: Max Carlgren

Räddningen anländer i form av en svavel­osande, grå koloss. Fjärden utanför Muskö är platt och vi har förgäves försökt hitta vågor att köra i. Nu drar marinens fartyg HMS Arcturus in på arenan. Jag girar runt och ser de blå bergen torna upp sig framför stäven. 

I de flesta andra båtar hade jag tvekat inför hoppet, men idag sitter vi i en utlovad sensation – vilket förstås måste testas.

Nya Yamarin 81 DC är nämligen den första serieproducerade båten med skrov från svenska Petestep. Detta Stockholmsföretag har plöjt ned 27 miljoner i utvecklingen av en ny bottenteknologi som enligt bolaget gör att båtar ska gå 30 procent mjukare och dessutom bli mer lättdrivna. 

Med hög ruta, centralt placerad navigator och alla reglage på rätt ställe blir Yamarin 81 DC trevlig att köra. Den vita inredningen med turkosa inslag är snygg, men hur håller den sig på några års sikt? Foto: Max Carlgren

En och annan höjer kanske på ögonbrynen åt att Yamarin låter en utomstående firma rita skrovet på det nya flaggskeppet. Bra sjöegenskaper har länge varit varvets adelsmärke. Gamla Yamarin 76/79 DC, som vi faktiskt har med oss denna testdag för jämförelsens skull, har prisats för sin körglädje.

Förklaringen är att det stundar nya tider på Yamarin. Varvet var länge ledande på daycruisers i Skandinavien men de ålderstigna modellerna har på senare år blivit omkörda av Flipper, Finnmaster, Nordkapp och Askeladden. Därför har Yamarin nu tagit hjälp utifrån för att skapa en helt ny linje daycruisers, där 81 DC är den första och största.

Yamarin 81 DC:s linjer är en vattendelare som väcker känslor: de gräddbakelsevita, futuristiska formerna är framtagna av norska designbyrån Eker design. Norrmännen har ritat allting ovanför vattenlinjen och stilen skiljer sig klart från konkurrenternas.

Solbädden är enorm och lika trevlig att ta igen sig i på dagen, som att sova i på natten. Foto: Max Carlgren

Men när jag kryper runt i båten märker jag att 81:an trots utsvävande former är en genomtänkt och praktisk båt. En stark LED-strålkastare i förskeppet, två smarta fenderfack i aktern och ett smidigt lönnfack i ruffen är detaljer som visar att Eker design "tänkt utanför boxen". I övrigt är 81 DC en klassisk weekender där familjen ska kunna övernatta och äta bekvämt under några dagar.

Olikt många andra båtar i klassen är Yamarin en riktig semesterbåt. Till skillnad från Uttern D77 och Finnmaster T8, de närmaste konkurrenterna, har Yamarin satsat på ett stort pentry. I sittbrunnen, på babordssidan vid rutramen, finns en gasspis, riktig diskho, stort kylskåp och gott om avställningsytor.

Jämfört med föregångaren 79 DC är nya 81 DC en bredare båt. Sittbrunnen är större. U-soffan rymmer åtta personer och bordet, som består av två delar, är större än konkurrenternas. Matplatsen och köket är alltså bäst i klassen. Bordet kan också användas för att bygga om soffan till en bekväm solsäng som på natten kan bli en extrakoj för två.

I sittbrunnen framme vid rutan sitter två personer framåtvända, föraren och en person bredvid denne. I gamla Yamarin 79 DC fanns ännu en sittplats, men på 81:an är den offrad till förmån för det stora pentryt.

 

 

Pentryt har fått svälla ordentligt jämfört med gamla Yamarin 79 DC. Yamarin tror uppenbarligen på att semesterliv ombord fortfarande tilltalar köpekretsen. Foto: Mac Carlberg

I ruffen slår 81 DC sin föregångare på alla punkter. Den är stor, ljus och snyggt färgsatt. Vid nedgångstrappan ­väntar en liten bänk för avklädning. Dubbelsängen för två har gott om förvaring för sängkläder och annan packning undertill. Ett litet klurigt lönnfack gömmer mobil och ­värdesaker.

Toaletten är en milsvidd förbättring jämfört med muggen i 79 DC, som låg helt öppet i ruffen. På 81 DC gör man sina behov i ett kompakt men avskiljt utrymme nedanför nedgångstrappan. En smart grej är att strömbrytaren härinne lyser på natten.

Här och var i båten hittar jag små genomtänkta detaljer. I aktern finns fack där fyra fendrar går ned och därmed slipper skräpa runt i sittbrunnen. Passagerarna kan stoppa in sina mobiltelefoner på laddning i ett vattentätt fack. Låsen på aktersoffans stuvfack är rejäla och enkla att hantera, jag drar bara ut en sprint och öppnar luckan. Sådana detaljer gör båtlivet enklare och spar irritation på semestern.

Eker design har uppenbarligen skött designen ovanför vattenlinjen med bravur. Frågan är om Yamarins svenska partner Petestep kan leverera under ytan?

Jag sjunker ned i soffan. Yamarin har uppenbarligen tänkt till här, för rutramen är högre än hos konkurrenterna (och ska visa sig skydda mot fartvinden riktigt bra).

Bakom gasreglaget sitter den lilla panelen som styr Zipwake, de interceptorer som likt trimplan håller båten plant – automatiskt. Från tidigare provkörningar vet jag att systemet funkar och spar föraren en hel del trimmande.

Ruffen är mindre än på en del konkurrenter, vilket beror på att sittbrunnen fått ta stor plats. Men sängen är bekväm och utrymmet är ljust. Foto: Max Carlberg

Petestep-skrovet skiljer sig från konventionella skrov i att det saknar steglister. Istället har Petestep så kallade deflektorer som leder vattensprutet nedåt istället för att det, som på vanliga båtar, sprutar ut på sidorna, där det gör föga nytta. På ett Petesteps-skrov hjälper vattensprutet till att lyfta båten ur vattnet, vilket ska minska bränsleförbrukning och öka farten. Då Petestep dessutom saknar steglister, som kan slå i sjön, ska båten gå mjukare och tystare.

Petestep menar att deras skrovteknologi är en revolution. Stora löften – som vi nu ska syna. Vi bestämmer oss för att köra ett improviserat dragrace mellan gamla 79 DC och nya 81 DC. Två olika skrov, men likadana Yamaha-­motorer på 300 hästar.

Med gasen i botten accelererar den 300 kilo lättare 79 DC snabbt upp i plan och ligger sedan några båtlängder före 81:an. Men efter bara hundra meter håller sig avståndet konstant. Båtarna är ungefär lika snabba – 46 knop.

Petestep är alltså, möjligtvis, något effektivare om vi ­räknar med att 81:an är både tyngre och bredare.

Formerna andas både retro och futurism och skiljer sig från allt annat på marknaden. Modigt? Javisst! Klokt? Det får framtiden utvisa. Foto: Max Carlberg

När jag sätter mig bakom ratten känns 81 DC snäppet trögare än den sportiga 79:an. Båten går inte lika högt på det platta vattnet, men är trevlig och säker att köra. Jag ­lägger om ratten fullt i 40 knop med enda effekten att ­aktern sladdar ut. Tryggt!

Utan vind och vågor är det svårt att uttala sig om ­Petestep, som enligt uppgift fungerar bäst i mellanhög krabb sjö – när skrov med konventionella steglister slår som mest.

Lyckligtvis anländer HMS Arcturus i alldeles rätt tid.

Jag tar sikte på aktersvallet och gasar fullt. Med uttrimmad motor och vrålande propeller flyger vi över svallet och landar med buken i nästa vågberg. Webbredaktör Jens, som står bredvid med ena handen på videokameran, ler uppskattande vid landningen – den är nämligen mjuk. Några hopp till bekräftar bilden av ett skrov som landar balanserat och mjukt. Mer än så kan vi tyvärr inte få ut av testdagen.

Klart är dock att Yamarin lyckats med sitt nya flaggskepp. Bakom den rymdskeppslika designen och det hajpade skrovet finns en genomtänkt och nytänkande semesterbåt med många smarta detaljer. Mitt kollegieblock saknar röda bockar. Det är typiskt Yamarin.