Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna

Jänkarbåten Sea Ray Sundancer 290 ger mycket motorbåt för slantarna. Hon är rymlig och byggd för tuff sjögång. Tidningen Praktiskt Båtägande har gjort en djupdykning i båtens fel och förtjänster.

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
De flesta Sea Ray Sundancer 290 på begagnatmarknaden är privatimporterade till Sverige. Foto: Johan Cooke

 Båtkoncernen Sea Ray i USA tar fram en ny motorbåtsmodell ungefär vart fjärde till femte år.  Så har det varit, med några få undantag, sedan Sea Ray introducerade mittkabins- och daycruiserserien Sundancer i slutet av 1970-talet. 

En av storsäljarna på 1980-talet var Sea Ray Sundancer 268, som då tillhörde de största modellerna i flottan. På 1990-talet blev de olika modellernas design avsevärt modernare. Till exempel fick 268:ans efterföljare, Sundancer 270, en hög targabåge, svängda förarrutor och mer plastinredning i stället för trä. 

Storasystern Sea Ray Sundancer 290 tillverkades 1995 till 2008 och blev en av de Sundancermodeller som överlevde längst. År 2002 fick hon ett rundare skrov, och bredare överbyggnad på bekostnad av att skarndäcken försvann.

Först utrustades 290 med en bakåtlutad targabåge. Från och med 1998 blev targabågen framåtlutad.
– Modellerna på 1990-talet blev snarlika i sin design och planlösning. Skillnaderna ligger snarare i antal fot, pris och motorstorlekar, säger Håkan Westher.  
Han är delägare i Marina Marbella Sweden som sköter Sea Rays nybåtsförsäljning och Sea Ray Service Center som jobbar med eftermarknaden. 

Läs mer: Besiktningsmannens åsikt om Sundancer 290

I takt med att dollarns värde sjönk på 1990-talet, och att det blev lättare att finna begagnade båtar på internet, började allt fler svenskar privatimportera USA-båtar. Och 290 fick sin släng av sleven. Därför sålde Skanstulls Marina, som då hade agenturen på Sea Ray, bara en handfull fabriksnya 290 på den svenska marknaden.
– Många som privatimporterade sina USA-motorbåtar trodde att det skulle bli billigt. Men det kunde bli dåliga affärer och dyrt i slutändan. Det var allt från brister i CE-märkningen till att båtarna behövde renoveras. När folk fick problem kontaktade de oss, säger Håkan Westher. 

På den amerikanska marknaden har Sea Ray sålt flest båtar av alla tillverkare, både under toppåret 2008 och under 2014, som var det sämsta försäljningsåret.
–  I och med att det idag inte finns så många nyare begagnade 290 och andra modeller på marknaden tror vi att nyförsäljningen tar fart framöver, säger Håkan Westher.

Dagens motsvarighet till Sea Ray 290 heter 305, som från och med 2017 ersätts av 325. 

Nästa sida: Så tycker ägarna om sin Sundancer 290