Test: Nya Buster Phantom med 700 hästar bekänner färg

Buster ger sig in i kampen om vem som är mest macho i skärgården. Nya Phantom har 700 ­hästar och klarar 60 knop, men rymmer även fikasugna och pendlare som vill resa bekvämt. Tidningen Båtnytt har tagit ut Buster Phantom på en testtur.

Test: Nya Buster Phantom med 700 hästar bekänner färg
Jämfört med Busters tidigare flagskepp Magnum M5, så har motorstyrkan fördubblats. I aktern på Buster Phantom hänger 2x350 hästar. Samtliga bilder: Martin Ridne

Yamaha bjuder in till premiärvisning av 2017 års nya båtar. På guldplats direkt utanför restaurangen och i allas blickfång tronar Buster Phantom otåligt. Snabbt hoppar jag ombord och bänkar mig i förarstolen. Det är huggsexa bland oss journalister om­ att kasta loss med ­Busters senaste och hittills både största och ­snabbaste ­modell. Jag vrider på nacken och spanar in de dubbla V8:orna från Yamaha. Tankarna om vart branschens hetsjakt på störst, bäst och vackrast akterspeglar egentligen är på väg och hur väl den rimmar med miljöhänsyn och god ekonomi, fladdrar förbi.

Den kraftigt vinklade vindrutan och de förlängda badplattformarna bidrar till att ge Phantom ett modernare och coolare uttryck.

Jag vänder tillbaka huvudet, ­släpper framtidsfarhågorna och fokuserar blicken framåt. För just nu gör jag säkert som så många andra av oss båt- och fartälskande fantaster, längtar efter att få känna accelerationen under det 22 grader vassa skrovet och se om den finska fantomen lever upp till sitt rykte. V8:orna mullrar nu dovt. Jag trycker den lilla joysticken åt babord och ­båten förflyttar sig elegant i sidled ut från bryggan. Vi ­glider mäktigt ut ur hamnen. Den dubbla motorinstallationen och Yamahas elektroniska drive-by-wire-system Helm Master och joystickstyrningen, som vår testbåt utrustats med, gör manövreringen i den trånga hamnen barnsligt enkel. ­Systemet styr effektivt motorernas riktning, effekt och växelsystem. 

Under själva körningen kan systemet användas för att automatiskt synkronisera och trimma motorerna, samt som farthållare. Visst är det en skön lyx som underlättar, men samtidigt är det ett tillval för runt 20 000 kronor som en hyfsat skicklig och inte alltför bekväm förare kan ­klara sig utan. Navigationsutrustning däremot är något som ­behövs i en båt av den här kalibern. 

Nästa sida: Kolla in Busters infotainmentssytem

Den främre stuven är så pass stor att den sväljer en hel reporter. Ett plus för gasdämpningen.