Test: Så bra är Finnmasters nya aluminiumbåt Husky R8S

Snygg, sportig och bekväm. Husky R8S är en kaxig och mer påkostad vidareutveckling av ­förra årets nyhet Husky R8. Finnmaster är redo att på allvar utmana både Buster och Yamarin. Båtnytt har provkört.

Test: Så bra är Finnmasters nya aluminiumbåt Husky R8S
Yamahas V8 på 350 hästar ger Husky R8S en toppfart på närmare 50 knop.

Kom igen! Spring! Jag skriker till ­fotografen att rappa på. Det gäller att vara snabb om vi ska slippa den där eviga och otåliga väntan. Båtjournalister från hela Norden är samlade och alla vill vara först med att gasa loss i västkustvågorna. Vi har längtat hela förmiddagen, men nu är det dags; den finska charmören är äntligen min. Med mattsvart folierat skrov, svart T-topp och lika svarta räcken och pollare, samt dynor i svart och vitt sticker Finnmasters nya flaggskepp ut. Det är svart som natten som gäller – och kanske även som synden. För det visar sig vara svårt att motstå att trycka gasen i botten när man väl lyckats roffa åt sig ratten på Husky R8S. 

 

I stäven finns det gott om utrymme för social samvaro. Hit kan man köpa till extra dynor för att skapa ett stort soldäck.

Vi kliver smidigt och tryggt ombord via den breda ­stäven. Greppet med ett något bulligare förskepp är smart, för det ger plats för en L-formad soffa och gott om utrymme på durken för både last- och gångyta. Friborden är höga och borgar för trygga passager, också för dig som har barn och hundar ombord. Precis som på de tidigare modellerna är skrovet i plåt och innerlinern i plast. T-toppen får båten att delvis påminna om en wakeboardbåt och är ett intressant grepp för en båt från våra breddgrader. Å andra sidan är det med några solsomrar bakom oss lätt att tänka sig att den faktiskt gör nytta även här i norr. Om solen vägrar att visa sig, så ger T-toppen ett okej skydd även vid småregn. Dessutom fungerar den bra för att fästa kapellet. Kapellet var inte färdigt under vår testtur, men kommer att finnas som tillval framöver. 

 

Vid förarplatsen finns plats för en upp till 12" kartplotter, ett 12-v­olts­eluttag, en välplacerad mugghållare och en smart låsbar förvaringsbox.

Vi undviker att synda och glider stillsamt ut ur ­hamnen. Båten är lättmanövrerad även i lägre hastigheter och ­mycket följsam, märker jag efter att ha gjort några extra svängar, även med backdrift, runt bojarna inne i hamnen. V8:an från Yamaha på 350 hästkrafter mullrar behagligt och liksom viskar förväntansfulla löften om snabbfartsfärder. Och nu kan jag inte hålla mig längre. Jag skjuter fram reglaget och känner accelerationen i hela kroppen. Lyckan inom mig skjuter fart i samma takt som knoptalen rasar fram över hastighetsmätaren. Vi når maxfarten på 48,6 knop på några sekunder. Någon störande planingströskel går det knappast att tala om. Förbrukningen ligger nu på cirka 100 liter i timmen. Jag minskar farten med cirka tio knop och soppaflödet sjunker med 40 procent. V-bottnen på 19 grader räcker för att ge R8S vassa köregenskaper, samtidigt som båten fortfarande är snällt förlåtande och stabil. 

Ett vassare skrov hade förmodligen ökat på den sportiga körkänslan än mer, men man hade förlorat i trygghet – och Husky är ju ett namn att leva upp till. Jag kikar snabbt över axeln mot min medpassagerare. Hon har ett lyckligt leende fastklistrat över hela ansiktet och visar inte minsta tecken på oro, rejält tajta svängar i hastigheter nära 50 knop till trots. Jag provocerar igen och igen. Men skrovet bara fortsätter sin färd genom vattnet utan tendenser till hugg eller slag. Det är självklart inte så här som den normala båtkonsumenten kör sina båtar, men för oss som testförare är det ren lycka att få ta ut svängarna med ett skrov som visar sig stå pall rakt igenom. R8S är utan tvekan en mycket välbalanserad båt och gången är tyst. Det märks att varvet jobbat med att minska störande skrovljud. 

Nästa sida: Flera nyanser av svart 

Det är lätt att ta sig akterut. Badplattformarna är rejäla och gångvänliga och här finns gott om räcken att hålla sig i.