Att renovera travaren istället för att köpa en helt ny är ett enkelt jobb som spar många hundralappar. Samtliga bilder: Lars Ericsson

Gör det själv

Gör det själv: Så servar du travaren

En travare som kärvar och glider trögt är irriterande men är enkelt att renovera. Byt ut kedjorna istället för att köpa en ny travare och spara många sköna hundralappar. Praktiskt Båtägande visar hur du gör.

Text: Praktiskt Båtägande • 2017-04-10 Uppdaterad 2024-01-16

Det är ingen kris. Det går fortfarande att slå. Men för varje säsong så har travaren som löper på den självslående fockskenan glidit allt sämre. Travaren vill liksom fastna när den har kommit halvvägs. Vid så gott som varje slag behövs ett ordentligt ryck i fockskotet för att få travaren att ta sig hela vägen över till lovartsidan av skenan.

Känns beskrivningen igen är det definitivt dags att renovera travaren. Inte för att det är ett absolut måste, utan mer för att återerövra den där sköna känslan av lätthet vid varje slag.

Orsaken till att travaren med tiden börjar kärva är att kedjorna som sitter inuti den töjs ut och slits. Det är ytterst sällan det är något fel på andra delar än själva kedjorna, så att byta hela rasket är onödigt. Kedjorna finns som reservdel till de flesta typer av travare. De kostar visserligen ett par hundralappar, vilket känns saftigt med tanke på vilken enkel produkt det är. Men jämfört med att byta hela travaren, vilket går lös på mellan en och två tusenlappar, blir det ändå en märkbar besparing.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Enligt Ludvig Hammarberg, konstruktör på Rutgerson som har tillverkat travaren i vårt exempel, tillhör det normalt slitage att travaren kan börja kärva efter långvarig användning. Därför finns lösa kedjor som reservdel till de flesta modeller. Enligt Ludvig Hammarberg är det ovanligt med andra skador än slitage på kedjan, men ser man skador på delarna runt roll-linken, som kedjan kallas, kan det hindra kedjans rörelse. Då är det läge att byta ut hela travaren.

I exemplet var den största utmaningen att få loss travaren från skotskenan. Skruvarna har haft gott om tid att gro fast under de minst 15 år de suttit på samma ställe. Men efter en dos av milt våld var skotskenan lös och sedan flöt resten av projektet utan bekymmer. Med alla delar på plats tar jobbet högst en timme och kräver varken några speciella verktyg eller något överdrivet praktiskt handlag.

När jobbet är klart glider travaren som en klick smör i en het stekpanna. Några duschar med smörjmedel på sprejflaska säkerställer att den fortsätter glida lika fint när det är dags att hissa segel nästa gång.

Gör det själv: Så servar du travaren

En slokande skönhet. Travaren som kärvat allt mer för varje säsong behöver monteras av för att det ska gå att se om den behöver bytas eller om den går att renovera.

Orsaken till att travaren med tiden börjar glida dåligt är ofta att kedjorna som sitter inuti töjs ut.

Gör det själv: Så servar du travaren

Travaren i exemplet sitter på skenan till en självslående fock.

Gör det själv: Så servar du travaren

För att plocka bort travaren måste först skotskenan och ändstoppen lossas.
Utöver utslitna kedjor kan det även finnas skador på delarna runt plastkedjorna. Hur som helst måste hela travaren träs av för att det ska gå att se var problemet sitter.

Gör det själv: Så servar du travaren

En första koll visar att det inte är något fel på delarna runt kedjorna. Problemet hittar vi här. Kedjan har töjts ut och rullarna har slitits så att de inte är riktigt runda längre.

Gör det själv: Så servar du travaren

Lösa kedjor ska enligt tillverkaren finnas till de flesta modeller av travare. Även till äldre modeller. Travaren i exemplet är minst 15 år gammal.
Utöver kedjorna kan det vara bra med ett smörjmedel. En torr teflonsprej eller annat torrt smörjmedel gör att delarna glider bättre. Undvik kladdiga produkter, till exempel silikon, olja och liknande, då de binder smuts.

Gör det själv: Så servar du travaren

Att byta ut kedjorna är en enkel match. Är måtten på kedjorna de rätta ska det bara vara att lägga dem på plats. Det sitter två kedjor i travaren och båda behöver bytas.
Kedjorna löper runt ett slags skena inuti travaren och det finns ingen spärr eller liknande som håller fast dem.

Gör det själv: Så servar du travaren

Det betyder att nu när det är dags att trä på travaren på skenan igen får man hålla fast de lösa kedjorna.

Gör det själv: Så servar du travaren

Nu återstår återmontering av skenan och ändstoppen. Slutligen sprejas ett smörjmedel i travaren. Enligt instruktionen gör den att delarna fortsätter glida bra. En dusch smörjmedel lite då och då vid behov rekommenderas.
Med alla delar på plats tar själva jobbet inte mer än en knapp timme.

Så fräschar du upp batterierna inför säsongen

Gör det själv: Byt löpande rigg

Checklista: Så slipper du problem vid sjösättningen


Text: Praktiskt Båtägande • 2017-04-10
Gör det självLivetOmbordGör det självPraktiskt Båtägande
Scroll to Top