TV: Maxad superbåt seglar ÅF Offshore Race

I år får ÅF Offshore Race stjärnglans från den stora seglingsvärlden. Innehavaren av banrekordet gör comeback med en mäktig båt och nytt rekord i sikte.

TV: Maxad superbåt seglar ÅF Offshore Race
CQS heter den stora stjärnan i Årets ÅF Offshore Race. Finlandssvenske Ludde Ingvall har tagit sin båt från Australien och hit för att försöka slå sitt gamla banrekord. Foto: Andrea Francolini

ÅF Offshore Race runt Gotland blir en attraktion rikare i sommar. Finlandssvenske seglaren Ludde Ingvall kommer med en supermodern, spektakulär 100 fotare (kolla in båten närmare i filmerna nedan). För 20 år sedan satte Ludde det nu gällande fartrekordet i tävlingen. Det rekordet tänker han slå i sommar.

– Absolut. Det är fascinerande att vi fortfarande har fartrekordet och det skulle vara jättekul att förbättra det nu. Det är vår absoluta målsättning, säger Ludde Ingvall i ett pressmeddelande.

Ludde bor i Australien sedan många år, men har nu tagit sin båt till Norden och bland flera regattor i sommar så kommer han till ÅF Offshore Race. Två gånger har han vunnit klassiska Sydney-Hobart med sin super-maxi CQS och båten kan beskådas på Skeppsholmen från torsdag 29 juni till starten av racet på söndag 2 juli.

– För mig var Gotland Runt 1994 början på ett stort och framgångsrikt projekt med min gamla båt Nicorette. Jag har faktiskt ringt några gamla kompisar från den tiden och de kommer att vara med ombord i år. Det ska verkligen bli kul, säger han.

Att han kommer att vara först över mållinjen (line honor) bör vara ställt utom allt rimligt tvivel. Det finns ingen båt i startfältet som kan konkurrera med CQS i fart. Om det sedan blir nytt fartrekord eller om det räcker till totalseger med handikapp inräknat återstår att se. Men någon "favoritvind" har han inte.

– Det beror på så mycket. Vi behöver inte så mycket vind. Det räcker med tre meter per sekund för att vi ska logga över tio knop. Ju lättare vind det blir ju mer vill vi ha den framifrån, berättar han.

Båten är byggd som en stor skärgårdskryssare, det vill säga med ett långt och relativt smalt skrov. För att göra den stabilare har den undervattenfoils (vingar) som lyfter båten, dock inte lika mycket som de katamaraner vi sett i Americas Cup som mer eller mindre flyger fram. Förutom undervattensvingar har båten svängköl och man har utvecklat riggen. Båten har också nyligen förlängts cirka åtta fot.

- När vi har en lutning på 12–15 grader så innebär det minimal båtyta i vattnet och då kan vi få problem med stabiliteten. Det är här vingen kommer in i bilden, säger Ludde.

Super Maxin CQS. Foto: Andrea Francolini

Har du eller skulle du vilja segla ÅF Offshore Race?
Ja
8
4
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!