De flygande katamaranerna försvinner till 36:e America's Cup – men segerbucklan ”Auld Mug” blir kvar. Foto: Ricardo Pinto/America's Cup

LivetOmbord

6 stora förändringar – så blir nästa America’s Cup

Segrarna i senaste America's Cup, Emirates Team New Zealand, dragit upp riktlinjerna för nästa tävling. Här är några av de största förändringarna.

Text: Jens Augustinsson • 2017-09-29 Uppdaterad 2021-06-09

Många kommer nog anse att det blir ett steg fram och två bakåt för America’s Cup med de nya reglerna. Men så är ju också America’s Cup kanske den mest kontroversiella tävlingen av alla – inom all typ av idrott. På nästa sida listar vi sex stora förändringar som bestämts av cup-försvararna Emirates Team New Zealand, ETNZ, i samarbete med huvudutmanaren från Italien.

Den som är sugen på att ta en titt i backspegeln på klassiska America’s Cup-kontroverser kan också kolla in filmen på nästa sida från America’s Cup 1988. Då bestämde sig amerikanen Dennis Conner för att tolka reglerna som fan läser Bibeln, vilket gjorde tävlingen till tidernas största fars med en ojämn kamp på seglingsbanan och argumentationer på sandlådenivå under presskonferenserna. 

Nästa sida: 6 stora förändringar inför 36:e America’s Cup 

Här är några av de största förändringarna inför 36:e America’s Cup, som seglas 2021

 

Båten

Tävligen ska seglas i 75 fots enskrovsbåtar. Den måste byggas i det land som utmanaren representerar och lagen får bygga två båtar. Det är sagt att båten ska ha en besättning på 10-12 personer men det är än så länge inte bestämt om det blir bärplan eller inte på båten.

 

Här seglas cupen

Troligtvis kommer den 36:e America’s Cup seglas i Auckland på Nya Zeeland 2021. Men ännu så länge finns ingen infrastruktur för detta i staden. För att det ska vara möjligt att segla i Auckland måste förberedelserna starta senast nästa år. Så här säger America’s Cup-generalen Grant Dalton:
“Sommaren 2019 kommer det finnas båtar och lag, men än så länge har vi ingenstans att placera dem. Vi har ännu sä länge inte börjat förhandla om ett avtal för en värdstad. Om cupen av någon anledning inte kan hållas i Auckland så kommer värskapet att gå till Italien. Men ambitionen är absolut att tävlingen ska hållas i Auckland”.

 

Seglarnas nationalitet

20 procent av seglarna i laget måste vara medborgare från landet som laget tävlar för, vilket alltså innebär minimum 2 om det blir en besättning på 10 personer.
Men det riktigt intressanta är tillägget till denna regel. Resten av deltagarna i laget måste tillbringa ett år i landet som laget tävlar för. 
Detta är inte enligt Grant Dalton ett försök att göra det svårare för proffesionella seglare att förtjäna sitt uppehälle. Han ser det snarare som en uppmuntran för utmanarländerna att arbeta med att ta fram sina egna talanger.

 

Kostnader

Det blir inga tester i vindtunnlar eller vattentankar för att hålla nere kostnaderna för lagen och det blir också en hel del entyps-komponenter på båtarna. Samtidigt så konstaterar Grant Dalton att detta är America’s Cup, så lagen spenderar så mycket pengar de vill. 

 

Banan

Americas Cup kommer återgå till krysstart och man ska förlänga förstartssekvensen, båtarnas “katt- och råtta-lek” strax innan start.
Varje delsegling kommer också att bli längre. Det pratas om mellan 20 minuter och upp till en timme och troligtvis blir de runt 40 minuter. 

 

AC World Series och förregattor

Dessa ska seglas under 2019-2020 i de faktiska tävlingsbåtarna. Huvudutmanaren kommer stå som arrangör för utmanarserien (World Series) och titelförsvararen ETNZ arrangerar America’s Cup.
ETNZ kommer delta i olika föregattor men inte i utmanarserien och kliver alltså in den riktiga i hetluften först vid finalseglingarna i America’s Cup. 

 

Möjligheten för utmanare att anmäla sig öppnar i januari 2018. Man hoppas på större tillströmning av deltagare än vid den 35:e America’s Cup på Bermuda 2017, då sex lag deltog.

Det nya protokollet för America’s Cup finns att läsa i sin helhet här

America's Cup skrotar flygande katamaraner

Nya Zeeland vann America's cup – se höjdpunkterna

Martin Strömberg klar för Volvo Ocean Race

Krönika: Var är svenskarna inom offshoreseglingen?


Text: Jens Augustinsson • 2017-09-29
LivetOmbordNyheterAmerica's CupKappseglingNyheter
Scroll to Top