Båtnytt testade en tidig Candela redan för ett drygt år sedan // Foto: Båtnytt

Båtnytt

Candela växlar upp tillverkningen

"I framtiden ska vi försöka satsa på volym för att få ner priset"

Text: Martin Strömberg • 2018-10-31 Uppdaterad 2021-06-10

 

Redan idag har Candela Speed Boat 150 förbeställda exemplar av sin första modell “Seven”.

Nu tar man in nytt kapital via befintliga ägare och tio friska miljoner ska göra att man kan växla upp produktionen på allvar.

– Serietillverkningen är igång och vi har tio båtar som ska ut redan till våren. Nu rekryterar vi och har flyttat till nya lokaler för att kunna skala upp ordentligt, säger bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog till di.se.

Med Seven tas elbåtsmarknaden till en ny nivå då företaget utlovar fart och räckvidd som inga andra kan matcha.

Med en räckvidd på 50 sjömil, motsvarande nästan 93 kilometer, vid en hastighet på mellan 20 och 25 knop och en topphastighet på 30 knop, lämnar man alla andra vid kajen.

– Vi sänker energiförbrukningen med 75 procent i jämförelse med en planande båt. Det gör att du kan nå en räckvidd som är nära en bensinbåt. Man kommer till Möja från Slussen och tillbaka och vi har inte spenderat en krona på marknadsföring än. Vi har en tro på att det kommer vara överskott på efterfrågan en tid framöver. Kanske främst för att vi inte har några konkurrenter just nu, säger Gustav Hasselskog. 

Prislappen för Seven hamnar på strax över 2,2 miljoner kronor. Enligt Gustav Hasselskog kommer man framöver satsa på fler modeller, kanske också till ett lägre pris.

– Den är inte gratis, men vi ser att det finns en enorm efterfrågan. Så vi kan sälja med viss marginal från dag ett och få igen en del av en stor utvecklingskostnad. Men i framtiden ska vi försöka satsa på volym för att få ner priset, säger han.

Företaget grundades för fyra år sedan av Gustav Hasselskog och fick 2015 in sin första investering av privatinvesteraren Christer von der Burg. Hittills i år har bolaget tagit in 17,5 Mkr och nu är man 14 anställda.

Tidigare har bolaget också stöttats av bland andra Vinnova och Energimyndigheten, vilket gjorde det möjligt för Gustav Hasselskog att utveckla konceptet till vad det är i dag.

– Det finns inga vettiga elbåtar på marknaden i dag. Antingen går de jättelångsamt eller så har de ingen räckvidd. Därför kommer kunderna till oss, säger Gustav Hasselskog.

TV: Båtnytt testar foilande elbåten Candela

Reportage: Följ med på en åktur i elbåten Candela

Så ska svenska elbåten Candela bli framtidens folkbåt


Text: Martin Strömberg • 2018-10-31
BåtnyttNyheterElbåtarMotorbåtNyheter
Scroll to Top