Fransmannen Lalou Roucayrol har efter kapsejsning under Route du Rum numera ingen rigg på sin båt, men kämpar ändå för att få den skadade båten tryggt i hamn. Foto: Vincent Olivaud

Båtnytt

Trimaran kapsejsade i Atlantkappsegling – skepparen vägrar räddas

Solokappseglingen Route du Rhum bjuder hårt motstånd för deltagarna. Fransmannen Lalou Roucayrol överrumplades av starka vindar och slog runt häromdagen – men vägrar ge upp sin båt.

Text: Jens Augustinsson • 2018-11-15 Uppdaterad 2021-06-09

Det är ett hårt liv att vara professionell seglare. Det har fransmannen Lalou Roucayrol fått erfara i Atlant-kappseglingen Route du Rhum, från franska Saint-Malo till Guadeloupe i Västindien.

Med knappa 1 000 nautiska mil kvar till slutdestinationen fick den soloseglande fransmannen en otrevlig överraskning. I en kraftig vindby blev det för stort tryck i seglen på hans 50 fots trimaran Arkema, vilket resulterade i att han tippade över och slog runt.

Lalou Roucayrol klarade sig oskadd genom kapsejsningen inne i båten. Efter olyckan har det varit fullt upp ombord. Han ägnade runt fyra timmar i vattnet åt att kapa bort det som återstod av riggen och lyckades även rädda ett av sina segel.

Han tog sig sedan ombord igen och under gårdagen bedömde Lalou Roucayrol att han hade mat ombord för tre till fyra dagar och vatten för tio dagar.

Ett fraktfartyg som befann sig i närområdet ombads att komma till hans undsättning, men den mycket erfarna soloseglaren har vänligt men bestämt avböjt att bli räddad i det här läget. Skrovet flyter, är oskadat och väldigt dyrbart. Så han väntar istället på att hans team ska anlända från västindien med den bogserbåt som förhoppningsvis ska kunna släpa skrovet tillbaka till torra land. Men hjälpen från det egna teamet är fortfarande tre dagar bort.

När olyckan inträffade var Lalou Roucayrol fyra i klassen Multi 50, cirka 400 nautiska mil bakom ledaren Armel Tripon på båten Réauté Chocolat.

Trimaran kapsejsade i Atlantkappsegling – skepparen vägrar räddas
Ledaren i Multi 50-klassen, Armel Tripon på båten Réauté Chocolat, har också känt av de tuffa väderförhållandena men håller sig än så länge på rätt köl. Foto: Pierre Bouras

Route du Rhum seglas vart fjärde år mellan franska Saint-Malo och Guadeloupe i västindien. Tävlingen seglas i sex olika klasser med de gigantiska Maxi-trimaranerna i Ultime-klassen som de mest uppseendeväckande. Där blev det en rafflande upplösning när en av soloseglingens största superstjärnor, 35-åriga fransmannen François Gabart blev slagen på mållinjen av 27 år äldre och oerhört meriterade Francis Joyon.

Vi har även en svensk deltagare i tävlingen i Mikael Ryking, som verkligen visar framfötterna i klassen Class40. Han och hans båt Talanta ligger för närvarande på 21a plats av 53 startande båtar. En riktigt stark insats så här långt i en typ av segling som i det närmaste är en fransk nationalsport. Elva båtar i klassen har brutit hittills, när ledarbåten har cirka 1 300 nautiska mil till mållinjen. Mikael Ryking och Talanta har i skrivande stund ytterligare knappt 1 000 nautiska mil kvar till mål. 

I hamn efter kapsejsning i södra oceanen – seglade 400 sjömil med nödrigg

Fler än hälften har brutit i världens tuffaste seglingstävling

Vajrarna brast – fyramiljardersfartyget sjönk till botten


Text: Jens Augustinsson • 2018-11-15
BåtnyttNyheterAtlantenAtlantseglingBåtolyckaKappseglingNyheter
Scroll to Top