Nya Skärgården stävar snart mot en ny hemmahamn. 29 november går hon under klubban. Foto: PS Auction

Båtnytt

Nu kan du rädda en svensk kulturskatt

Tre klassiska skärgårdsbåtar går snart under klubban på auktion efter att ägarrederiet gått i konkurs. Båtarnas totala värde uppskattas till runt tolv miljoner kronor.

Text: Jens Augustinsson • 2018-11-20 Uppdaterad 2021-06-10

Rederiet Kulturbåtarna AB hade storslagna planer när de investerade i sina passagerarlinjer längs västkusten med de gamla passagerarfartygen Nya Skärgården, Ellen af Bohuslän och Svea af Bohuslän. Men med stora investeringar i verksamheten, så blev kostnaderna för tunga att bära och efter några svåra år ekonomiskt kastade man in handduken i somras.

Alla tre båtarna är byggda i Sverige och var alla i trafik fram till sommaren 2018. Enligt uppgifter från PS Auction, som sköter auktionen så har den största av båtarna, Nya Skärgården, uppgraderats och renoverats för mer än en miljon kronor sedan den köptes av rederiet 2015.

Även om prislappen i det här skedet av auktionen inte ser skrämmande hög ut på någon av båtarna, så finns det fog för att tro att det kommer ändras. Det ska finnas intresse för båtarna både från svenskt och utländskt håll och enbart Nya Skärgården ska ha värderats till 13 miljoner kronor för tre år sedan, enligt uppgifter i Göteborgs-Posten.
Vill du vara med och göra en kulturgärning och se till att någon eller flera av båtarna blir kvar i Sverige så börjar det brinna i knutarna för att få ihop finansieringen. Den 29 november avslutas auktionerna och de tre båtarnas öde förseglas. 

Nu kan du rädda en svensk kulturskatt
Nya Skärgården. Foto: PS Auction

Passagerarfartyg ”Nya Skärgården”

Byggd 1915 av Motala Verkstad.

Motorer: Volvo Penta D12 450 hk. 12 knop. Installerad 2006, ca 5000 h. Två generatorer Scania D9, ca 5000 h. Volvo Penta TMD100, ca 11 000 h.

Längd: 32,11 meter.

Bredd: 6,32 meter

Djupgående: 2,51 meter.

225 passagerare.

Utrustad med komplett restaurangkök och kapacitet för 140 ätande gäster.

Fartyget har trafikerat linjen Strömstad-Göteborg. Har sedan inköpet 2015 blivit uppgraderat och renoverat för mer än 1 miljon SEK.

Konkursboets immateriella rättigheter ingår vid försäljningen av fartyget och det finns möjlighet att överta en komplett rederiverksamhet. Detta innefattar bland annat bokningssystem, varumärken, telefonnummer m.m.

Nu kan du rädda en svensk kulturskatt
Ellen af Bohuslän (till vänster i bild). Foto: PS Auction

Passagerarfartyget ”Ellen af Bohuslän”.

Byggd 1885 av Motala Verkstad.

Motor: Scania DS1, 275 hk diesel. 1979. 9 knop.

Längd: 23,24 meter.

Bredd: 4,7 meter.

Djupgående: 2,2 meter

Grosstonnage: 63 ton.

70 passagerare varav 50 ätande.

Nu kan du rädda en svensk kulturskatt
Svea af Bohuslän (närmast i bild). Foto: PS Auction

Passagerarfartyget ”Svea af Bohuslän”

Byggd 1904 av Bergsunds Mekaniska Verkstad.

Motor: Scania DS1 R11 diesel, 230 hk. Installerad 2014. 9 knop.

Längd: 20,16 meter.

Bredd: 5,1 meter.

Djupgående: 1,7 meter.

Grosstonnage: 51 ton.

70 passagerare varav 42 ätande.

Mer information om fartygen kan erhållas genom PS Auction, Robin Åsedal, robin.asedal@ps.se.

TV: Den klassiska yachten totallurar ögat

Olivia – en 111 år gammal salongsslup

Över 100 år gamla träbåten Taifun är i nyskick

TV: Magnifika träbåten Pops lurar ögat


Text: Jens Augustinsson • 2018-11-20
BåtnyttNyheterFartygNyheter
Scroll to Top