Annons

1480277.jpg

Hela denna artikel är ett annonssamarbete med Ab Propellertrim
LivetOmbord

Därför ska du ha koll på båtens propeller

En grundstötning eller bara tidens tand - det kan finnas flera orsaker till att det propellern behöver ses över eller kanske rent av bytas. Oavsett är det viktigt att ha en frisk propeller. Varför? Propellern påverkar båtens egenskaper mer än man kan tro.

Text: Ab Propellertrim • 2018-02-16 Uppdaterad 2018-02-16

Har din propeller gått sönder?

I Propellertrims verkstad räddas många propellrar som dömts ut som skrot. Läs mer och få kontakt med Propellertrim här.

Bara den är hård, relativt blank och inte tappat ett av bladen så har propellern samma egenskaper som när den var ny. Så resonerar vissa båtägare men det är inte riktigt sant. Faktum är att propellerns kondition påverkar båten avsevärt. Både när det gäller hur den tar sig fram i vattnet och hur behagligt det är för dig som åker i båten. Fredrik Ljungdahl, på Propellertrim i Stockholm, har varit i branschen i nästan 30 år. Han menar att det en frisk propeller alltid lönar sig både när det kommer till livslängd på motorn och bränsleekonomin.
– Det är enkelt att veta att propellern behöver ses över om man går på grund eller stöter i någonstans. Men många skador kan vara svåra att upptäcka och det är viktigt att man ser över sin propeller inför varje säsong, säger Fredrik Ljungdahl.

Ett tydligt tecken på att något är fel kan vara vibrationer, skakningar i båten eller att det rycker i ratten. Det kan tyda på en obalans som på sikt kan skada båten ordentligt.
– Vad som händer när propellern vibrerar är att navet, av nylon eller gummi, spricker eller separerar från metallen och till slut slirar propellern. Så det kan vara värt att se över propellern, för att undvika följdskador. Gummi- eller nylonnav fungerar till exempel som stötupptagare och skyddar propeller och drev när man lägger i växeln.

Finns det något man kan göra för att ge sin propeller längre livslängd?
– Hålla sig på djupt vatten, säger Fredrik Ljungdahl och ler. Sen kan man se till att man har friska zinkanoder. Det är ett bra sätt att förlänga livslängden. Man bör även fundera på att införskaffa sig en reservpropeller. Det är bra att kunna alternera propeller ifall man går på grund, så att man inte blir stillastående. Säsongen är kort i Sverige och semester är inte heller så lång så varje dags stillestånd är tråkigt.

Om man behöver byta ut sin propeller, hur ska man tänka kring materialval?
– På ett generellt plan kan man säga att stål är bättre än aluminium. Det ger en bättre prestanda och bänselekonomi. Men det är inte så att man kan byta rakt av, den behöver balanseras och justeras efter motorns höjd till exempel. Nackdelen med stål, dyrare och hårdare. Så om man till exempel kör i vatten med mycket grynnor där man ofta går på grund då kanske man ska använda aluminium för att spara resten av båten.

Spelar det någon större roll vilket vatten man kör i, sjö, salt eller bräckt till exempel?
– Vattnet har väldigt liten påverkan på våra breddgrader. Det är först när man åker i väldigt mycket saltare till exempel mexikanska gulfen då flyter båten högre och man få ett mindre motstånd som det gör skillnad.

Hur går det till när ni tar in en propeller som blivit skadad?
– Först så riktas propellern efter den ursprungliga formen, sen svetsar man ihop de som fattas och sen slipas den ner och balanseras och i vissa fall så lackeras eller poleras den. Arbetet tar oftast runt en till tre timmar. Normal väntetid är mellan en vecka och 10 dagar men med otur under högsäsong kan det ta upp till två till tre veckor innan propellern är åtgärdad.   


Text: Ab Propellertrim • 2018-02-16
LivetOmbordPartner
Scroll to Top