Ett av de klantigaste bedrägeriförsöken – så avslöjade försäkringsbolaget det

Vad händer när en anmälan till försäkringsbolaget inte verkar helt trovärdig? Och hur upptäcker försäkringsbolaget ett bedrägeri? Här är en verklig berättelse om båten utan identitet som stals, återfanns, för att sedan brinna upp – ett försäkringsärende som är ett av de klantigaste bedrägeriförsöken.

Ett av de klantigaste bedrägeriförsöken – så avslöjade försäkringsbolaget det
Advertisement
Advertisement

En man med en nytecknad försäkring kontaktar sitt länsförsäkringsbolag i Mellansverige och berättar att hans båt, en Fjord 21 HT, blivit stulen och att han kräver 85 000 kronor i ersättning för det. Han uppger att han köpte båten kontant av en kvinna som han inte känner närmare och att han hittat båten via en annons. Båten ska ha varit försäkrad i ett annat försäkringsbolag vid köpet och han berättar att den legat i vattnet hos en kompis som han namnger.  

Innan stölden hade båten flyttats och samma dag som mannen skulle ta upp den för vinterförvaring upptäcker han att den försvunnit. Skaderegleraren på Länsförsäkringar tycker att omständigheterna låter märkliga och att uppgifterna om båten och stölden är oklara. Därför lämnades ärendet över till en utredare.  

Mannen skickar in ett köpeavtal till utredaren. Efter lite kontroller av säljaren visar det sig att mannen har en relation till henne och att de dessutom har ett gemensamt barn. Det visar sig även att det inte finns någon person som överensstämmer med den kompis som mannen hävdar att båten ska ha stått hos. Båten har inte heller varit försäkrad i något annat försäkringsbolag tidigare och de uppgifter som lämnats in om båtens ursprung och identitet är uppenbart oriktiga. 

Handlingarna och uppgifterna kring båten är alltså förfalskade och påhittade. Därför tar länsförsäkringsbolaget beslutet att skadan skall avvisas. När det går upp för mannen att han inte kommer att få någon ersättning drar han tillbaka sin anmälan och säger att polisen hittat hans båt. Försäkringsbolaget avböjer skadan, annullerar försäkringen och polisanmäler mannen för försök till försäkringsbedrägeri.

Nu skulle man kunna tro att berättelsen är slut, men det är den inte. Mannen ger sig inte utan tecknar en ny försäkring på en Fjord 21 HT, alltså samma båtmodell som tidigare, men i ett annat försäkringsbolag. Efter tre veckor anmäler han att båten, som stått på en trailer, brunnit upp. Hans anmälan hamnar återigen hos en utredare och mannen påstår att han köpte båten från en privat annonsör som bor i Mellansverige för 65 000 kronor. Han skickar in köpekontraktet där säljarens namn tydligt framgår tillsammans med bilder på båten. 

Utredaren gör lite efterforskningar och hittar en annons med en Fjord 21 HT på Blocket, med samma bilder som mannen skickat in till försäkringsbolaget. Säljarens namn är det samma som på mannens köpekontrakt, men han bor i södra Sverige och inte i Mellansverige som mannen hävdade. Utredaren kontaktar säljaren som berättar att hans Fjord 21 HT finns kvar på tomten och att den inte är såld. Även detta köpekontrakt är alltså en förfalskning. 

Utredaren konstaterar dessutom att mannen skickat in helt fel skrov- och motornummer på båten, och ytterligare kontroller visar att kommunen i aktuell ort noterat att det står just en Fjord 21 HT på en trailer i kommunen, som mycket riktigt brunnit upp. Vem som ägde den båten är dock fortfarande oklart, men uppenbarligen tog mannen tillfället i akt och använde båten i bedrägliga syften. Även detta försäkringsärende avböjs och försäkringsbolaget vidtar brukliga åtgärder. 

Men hur gick det sen för mannen? Istället för att få försäkringsersättning blev mannen dömd för försök till försäkringsbedrägeri, fick villkorlig dom och blev även dömd till att betala dagsböter med 12 500 kr.

Gemensamt arbete mot försäkringsbedrägeri

Försäkringsbedrägerier straffar inte bara de som försöker begå dem, utan även alla oskyldiga eftersom bedrägerierna ökar försäkringsbolagens kostnader, vilket gör att priset på försäkringarna kan öka.

Länsförsäkringar har tillsammans med andra försäkringsbolag tillgång till Stöldtipset via Larmtjänst för att  upptäcka, förebygga och motverka bedrägerier. Många försäkringsbedrägerier upptäcks och förebyggs även av privatpersoner. Hos Länsförsäkringar du läsa mer om det och vad du ska göra om du misstänker ett bedrägeri.

ALLA LÄNSFÖRSÄKRINGARS ARTIKLAR HITTAR DU HÄR