Hur lyfter man upp en sjunken båt? En bärgare berättar

Hur vanligt är det att båtar sjunker, och hur ska man som ägare agera på bästa sätt, både för båtens skull och ur försäkringssynpunkt? Vi har pratat med Peter Larsson som är skadespecialist på Länsförsäkringar, och som har erfarenhet av just bärgning av båtar.

Hur lyfter man upp en sjunken båt? En bärgare berättar
Advertisement

Hej Peter, hur vanligt skulle du säga att det är att båtar sjunker?
– Det är väldigt väderberoende och hänger oftast ihop med vår och höst, eftersom tillsynen inte är så frekvent då. Ofta lägger man i båten på helgen och sedan ligger den på till exempel sommarstället under veckorna helt utan tillsyn. Det är även under dessa tider som de flesta båt- och motorstölderna sker, vilket kan vara bra att tänka på.

Vilken är den vanligaste orsaken till att en båt sjunker?
– Som jag nämnde sjunker de flesta båtarna på våren och hösten. Under våren beror det oftast på att man glömt någon av dessa saker; att sätta i dyvikan, återmontera någon slang som demonterats för konservering eller avtappning av vatten. Det kan även bero på en frostsprängning i skrovet eller att man inte tittat till båten vid oväder.

Under hösten beror det oftast på bristande tillsyn vid till exempel storm eller mycket regn. Det kan även bero på att båten inte legat bra vid oväder så att vågor slagit in över aktern och relingen eller över bryggan som du trott skall skydda båten.

Vad kan man göra för att förebygga att det händer då?
– Det finns flera saker du kan göra för att förebygga att din båt sjunker. Här har jag satt ihop en liten punktlista!

Vid sjösättning:
· Kontrollera att dyvikan sitter på plats. Är det en plastdyvika – se till så den inte är sprucken och att packningen är hel.
· Kontrollera att alla slangar du tog loss vid vinterkonserveringen är hela och återmonterade och att samtliga slangklammor är åtdragna.
· Gå ner i båten och titta så det inte tränger in vatten någonstans både direkt efter sjösättningen och någon timme senare (!).
· Se till att självlänsarna, både genomföringar och slangar, är hela och inte tilltäppta. 

När båten ligger i sjön:
· Regelbunden tillsyn är viktigt.
· Håll båten länsad! Bor du på annan ort kanske de inte regnar där men tänk på att det bara ett par kilometer bort kan komma stora skyfall.
· Säkerställ att den är rätt förtöjd så den inte sliter sig om det blåser upp.
· Även nu bör du kontrollera att självlänsarna, både genomföringar och slangar, är hela och inte tilltäppta av löv, havstulpaner eller sjögräs. 

Hösten:
· Ta upp båten innan höstovädren kommer. Det kan de flesta göra eftersom majoriteten i princip inte använder sina båtar efter skolstarten.  

Om olyckan väl varit framme och min båt har sjunkit, vad gör jag då?
– Kontakta ditt försäkringsbolag så snart som möjligt. Om det sker utanför kontorstid kan du ta kontakt med Länsförsäkringars Larmcentral så hjälper dom dig. Därefter kontaktar du en bärgare, antingen din lokala verkstad om de kan hjälpa dig, eller så kan du fråga ditt försäkringsbolag om vem du ska vända dig till.

Något som är väldigt viktigt är att du inte ska ta upp en båt med motor ur vattnet om du inte har någon som kan ta hand om motorn omgående. Kan du inte ta hand om motorn direkt är det bättre om den får ligga kvar i vattnet tills dess att du kan det. Det är förstås även viktigt att vara försiktig och inte ta några risker så du riskerar personskada för att rädda båten, det är inte värt det.  

När en bärgare väl kommer till platsen – hur går det till då när båten ska bärgas, rent praktiskt?
– Det beror på var sjunkningen skett. Om båten ligger på så vis att den går att nå med kran eller kranbil direkt på platsen så använder man det. 

Ligger båten däremot för långt ut på en brygga eller i en naturhamn så man inte kan komma emot den med kran så använder man en båt för att komma till platsen. Väl där gäller det att få upp båten till ytan så att man kan pumpa. Får man bara in något under skrovet eller om knaparna är tillräckligt starka så man kan lyfta båten med lyftkuddar. Ibland går det även att spänna upp den i båten som man kom dit med. Ligger båten djupt så får man ta dykare till hjälp för att få upp den. Eventuellt oljespill ska tas om hand så fort som möjligt!

Så snart båten väl kommit upp så pass högt att det inte rinner in vatten över kanten kan man börja pumpa. Finns det större öppningar eller hål i båten så får man försöka täta dem med pluggar eller fogskum och presenning. Under tiden man pumpar brukar man försöka samla ihop de saker som flutit ur och iväg.

När båten kan flyta själv eller med hjälp av flytkuddar gäller det att försiktigt bogsera in båten till lämplig plats för att tas upp, vilket inte alltid är lätt då båten i det här skedet kan vara instabil då mycket vatten kan finnas kvar.

När allt vatten pumpats ur och båten är uppe gäller det att ta hand om motorn så snart som möjligt. Väntar man för länge går det kanske inte att rädda den.

Spelar det någon roll ut försäkringssynpunkt var båten sjunker någonstans, och täcker Länsförsäkringars båtförsäkring bärgningshjälp?
– Så länge båten är inom ordinarie giltighetsområde så gäller försäkringen för bärgning. Det gäller oavsett om du har Båtförsäkring Bas eller Båtförsäkring Max!


Läs mer om Länsförsäkringars båtförsäkringar här

ALLA LÄNSFÖRSÄKRINGARS ARTIKLAR HITTAR DU HÄR