AMT 240 DC är en härlig utflyktsbåt med rymlig och väl skyddad sittbrunn. Foto: Terje Bjørnsen

Tester

Test: AMT 240 ger mycket pang för pengen

AMT:s nya, stora daycruiser är inte den lyxigaste i storleksklassen, men överträffar förväntningarna på flera områden – framför allt i förhållande till priset.

Text: Terje Bjørnsen • 2024-02-16 Uppdaterad 2024-04-22

Det är något visst med att bestämma sig för vad man vill att en båt ska vara och sedan satsa hårt på det koncept man har valt. En plats där verklighet och förväntningar ofta kolliderar är i båtklassen sju till åtta meter. Här börjar båtarna bli tillräckligt stora för övernattning och matlagning, samtidigt som det ska finnas gott om sittplatser för mysig cruising – och gärna en bekväm förarplats när skepparen ska stå vid rodret flera timmar i sträck. Lägg därtill goda köregenskaper och gärna en fartpotential med en bekväm marschfart på 25–30 knop, och voilà – konstruktören har fått sig en rejäl utmaning.

AMT 240 DC går som ett skott – toppfarten 48 knop är snudd på för hög. I marschfart, 22–30 knop, är det behagligare. Foto: Terje Bjørnsen

AMT:s nya 240 DC är en nykomling för säsongen 2023 och tar över stafettpinnen som toppmodell från 230 DC. AMT har länge varit kända för vettiga båtar med bra, praktiska lösningar, men 240 DC tar ett tydligt kliv framåt när det gäller modern design. Vi körde båten under flera sommarveckor, och under den tiden fick vi flera positiva kommentarer om dess utseende. Båten skriker inte på något sätt ”titta på mig” när man kommer in i hamnen, men har snygga, rena linjer. Just linjespelet hjälper också till att dölja en av båtens fördelar: de höga friborden, som annars kan ge intryck av att vara för framträdande i en båt med en längd på 7,3 meter. 

Designen bidrar till komfort och en känsla av säkerhet i det som är båtens främsta styrka: En mycket rymlig och väl skyddad sittbrunn. 240 DC är godkänd för nio personer och det är inga problem att få plats med alla. Aktersoffan delas upp i två delar av den snygga trappan i styrbords hörn, men eftersom det inte finns några andra saker att lägga i sittbrunnen är det bara en smart lösning som gör att du inte behöver ta bort kuddar om någon behöver gå ombord.

I sittbrunnen är ingenting i vägen – det finns gott om plats för de nio personer som båten är godkänd för. Foto: Terje Bjørnsen

Våra många gäster i båten under sommarsäsongen har dock viss kritik: Höga och raka ryggstöd i kombination med tunna dynor ger begränsad sittkomfort. Vi försöker inte vara båtdesigner, men vi tror att en mer avslappnad vinkel på ryggstöden och ett snäpp bekvämare dynor skulle göra underverk. Förar- och navigatörsplatserna, å andra sidan, har vi bara gott att säga om: De har en snygg, elegant design och ger samtidigt bra sittkomfort. Förutom bra längd- och höjdjustering är de också gasdämpade. De är inte riktigt i klass med de dyraste offshorelösningarna, men med en absolut märkbar effekt i grov sjö. Den fällbara sitsen ger å andra sidan lite för lite stöd under baken när du vill stå medan du kör. 

Förarplatsen i sig är snygg och välorganiserad. AMT har inkluderat en bra Garminplotter/ekolod på tolv tum som standard.

Touchkontroller fungerar bra i denna typ av båt, och det tar inte lång tid att vänja sig vid de viktigaste funktionerna. Vi rekommenderar att du tar extra tid på dig i början för att ställa in skärmar, kombinationer och kartinställningar så att de passar dig. Det sparar tid och kanske lite irritation.

En väl fungerande förarplats, med integrerad plotter och dämpad stol. Foto: Terje Bjørnsen

Instrumentpanelen är klädd i mörka, matta skivor. Funktion övertrumfar form på det här området, för även om lösningen inte ser lika exklusiv ut som i dyrare konkurrenter finns det få saker att kritisera när det gäller det praktiska.

Det finns gott om utrymme för Yamahas informationsdisplay, liksom för extrautrustning som reglage för bogpropeller och Fusionstereo. 

Vi gillar det faktum att reglagen för vindrutetorkarna och trimplanen är placerade separat och lättåtkomliga framför växelspaken/gasreglaget. Vi hade dock velat ha en intervallfunktion på vindrutetorkaren, och från början tyckte vi att trimplanen fungerade dåligt – tills vi insåg att ett av dem var defekt. Själva kontrollerna är enkla, med en vridratt och några genvägar i mitten. 

LÄS MER: Test: Askeladden C80 – Glidarbåt för glass-dagar

Ett återkommande diskussionsämne när det gäller en båt i denna storlek är huruvida båten ska ha ett pentry eller inte. Lyckligtvis – enligt vår mening – har AMT valt att göra detta till ett tillval. Den finländska tillverkaren har inte heller försökt trycka in en trång stickkoj under däck, vilket förmodligen också bidrar till det goda djupet i sittbrunnen. Här ute har du plats för att dansa på däcket, eller bara sätta upp ett bord. Hur som helst fungerar AMT 240 DC utmärkt när det gäller att ta med hela familjen och vännerna, oavsett om det är på en tur mellan öarna med bad inkluderat eller för en trevlig kväll på den lokala skärgårdsrestaurangen. 

Det finns gott om förtöjningsmöjligheter och det är lätt att gå ombord i båden fören och i aktern. Det är dock lätt hänt att man snubblar där Flexiteekdurken börjar och slutar. Foto: Terje Bjørnsen
Kylfacket tar lite utrymme i anspråk och duger gott när övernattningar inte står på programmet. Foto: Terje Bjørnsen

Sådana turer kan man göra i trygg förvissning om att alla är skyddade från vind och stänk från havet. Vi trodde att det skulle bli mycket drag med en inte alltför hög och lång vindruta. Istället är det förvånansvärt torrt och skönt ombord. Å andra sidan är kapellösningen väldigt bra. Det är inte ofta sådana får beröm av oss, men här gör vi ett undantag. Dels för att kapellet är lätt att sätta upp, dels för att det är ljust med stora fönster. Men framför allt för att det är befriande lätt att packa ihop. Det finns till och med plats över i utrymmet efteråt.

Det här med ”plats för allt” är något som AMT har varit bra på länge, och 240 DC är ett klockrent exempel på det. Det finns plats för förtöjningsutrustning, fendrar, sittbrunnsbord och hamnkapell, och ändå är det plats över för korgar, väskor eller shoppingkassar. Detta gäller för hela båten och kulminerar i kabinen med ett fint utrymme för förvaring av flytvästar på babordssidan, så att de är torra och inlåsta mellan turerna.

Inga större åthävor, men i förkabinen finns två fullängdssovplatser och en vattentoalett. Foto: Terje Bjørnsen

Kabinen är, enligt vår mening, förnuftigt prioriterad så att två personer kan sova här en natt, eller kanske två. Det finns en fullfjädrad marintoalett på styrbordssidan, men inte i ett separat bås. En sådan lösning har sina uppenbara goda och mindre goda sidor, men eftersom båtkonceptet i övrigt är skruvat mot dagsturer så anser vi att det är en korrekt prioritering.

På senare år har AMT samarbetat med Yamaha när det gäller motorer, och 240 DC kan utrustas med V6-motorer på 225, 250 eller 300 hästar. Vår testbåt har det starkaste alternativet i aktern, vilket ger mycket goda kraft- och fartresurser. Vi klockar 48,5 knop, vilket är förvånansvärt snabbt i en såpass stor båt. Men AMT är lätt och har ett skrov som inte verkar skapa onödigt mycket motstånd i vattnet. Rent krasst kanske man inte inser behovet av att en familjebåt ska gå så fort, men den når toppfart utan dramatik och känns trygg att köra. Den motorn passar den här båten som hand i handske.

Med sina vackra linjer är AMT 240 ett stort steg framåt, jämfört med sina föregångare. Foto: Terje Bjørnsen

Dessutom, vilket är desto viktigare, ger den ett bekvämt marschfartsområde där du behöver det som mest: 22–30 knop. Med en motor som inte är ansträngd i det fartområdet hamnar förbrukningen på den trevliga sidan av skalan.

AMT 240 DC kan kort sammanfattas som säker och lättmanövrerad. Vi körde båten under i stort sett alla förhållanden som man kan tänka sig att använda den i under en sommarsäsong, från tom båt till fullastad med människor och bagage för dagsutflykter. Det är naturligtvis inte en sportig körmaskin, och om vågorna blir för stora eller för grova på öppet vatten kan du bara sakta ner för att mildra stampigheten. Då kommer du att uppskatta att den knappt har någon planingströskel. På en lite tuff resa vid kusten med full aktersoffa var det inga problem att gå bekvämt i motsjö i 12–15 knop utan mer än några jubelrop från gästerna i de värsta dalarna. I typiska fjordvågor och aktersvall upp till halvmetershöjd rullar AMT 240 DC fint så länge du inte kommer in i hög fart och med skrovsidan först. Detta ger dig det nödvändiga lugnet ombord och den betryggande känslan av en stor båt. 

AMT 240 DC lämpar sig utmärkt för att ta med familjen och vännerna, oavsett om det, som här, är en mycket långsam tur mellan öarna eller en snabbare tur till affären eller glasskiosken. Foto Terje Bjørnsen

Att manövrera båten i trånga utrymmen är inte heller någon utmaning, delvis tack vare den elektriska styrningen som är integrerad i motorn, bra sikt från förarsätet och bogpropellern. Den senare är ett tillval, och kanske något man inte omedelbart tror är nödvändigt på en båt av den här storleken. Men i sidvind finns det en märkbar avdrift. Kanske spelar de höga skrovsidorna, den låga vikten och det grunda djupgåendet in. Då känns det bra att ha bogpropellern som backup. Den kan hjälpa dig att undvika att bli det stora samtalsämnet i marinan eller på restaurangbryggan.

När du kliver iland är det trevligare att svara på frågor från nyfikna på bryggan. Till exempel: ”Båten ser fin ut, men är nog dyr.” Svar: ”Ja, den är fin, men faktiskt inte så dyr.” Nu är ett utgångspris på runt en miljon inte på något sätt ”billigt” i ordets rätta bemärkelse, men jämfört med liknande alternativ från andra tillverkare framstår AMT 240 DC åtminstone som prisvärd. Detta beror främst på rätt prioriterade funktioner, många praktiska lösningar och modern design.


Text: Terje Bjørnsen • 2024-02-16
TesterAMTamt 240dagtursbåtMotorbåt
Scroll to Top