Foto: Eva Agåker

LivetOmbord

Test: Chris Craft Corsair 25

Prislappen och fartpotentialen får förmodligen de flesta att backa från denna Chris Craft. Men har du råd och älskar fartvind är detta båten du söker.

Text: • 2015-06-09 Uppdaterad 2024-02-09
Prislappen och fartpotentialen får förmodligen de flesta att backa från denna Chris Craft. Men har du råd och älskar fartvind är detta båten du söker.

Det är något väldigt speciellt med att åka i båtar med bilkänsla. Har de dessutom motorer som motsvarar sportbilens, ja då åker mungiporna upp mot hårfästet.

Chris Craft Corsair 25 är definitivt en åkmaskin som har den rätta känslan. När man som i detta testade exemplar har valt att stoppa största möjliga standardmotor blir det en svårslagen kombination. Att jämföra känslan med att ratta en hästkraftsstinn Ford Mustang cabriolet från 1967 är nära sanningen. Möjligen har de flesta bilar en vindruta som till fullo fyller sin funktion, med det menat att den faktiskt skyddar mot just fartvinden. Nu är det inget större problem att den i övrigt mycket snygga vindrutan på Chris Craft på eget bevåg fixar din nya frisyr. För det första åker man väldigt sällan några längre sträckor i en fart där dess funktion haltar betänkligt. För det andra så höjer det bara känslan av fart och fläkt när keps och solglasögon plötsligt lämnar huvudet. 

Det finns dock en nackdel med denna smäckra -design. Att hitta en kapellösning som inte ger esteter kräksjuka är hart nog omöjligt. Är dessutom tanken att det ska fungera under körning, ja då har man nog tagit sig vatten över huvudet.

Nu är detta ingen båt för regniga kyliga dagar, även om dessa som bekant dominerar båtsäsongen på våra breddgrader. Nej, precis som med öppna sportvagnar brukas den med fördel då vädergudarna är på toppenhumör.

Personligen anser jag att den tanken är helt rätt. Har man inte för avsikt att pendla, semestra eller sportfiska behöver båten inte heller fylla dessa funktioner. Vill man bara ha en båt för kortare dagsutflykter, ljumma kvällsturer eller varför inte bara for the hell of it, ja då är detta den perfekta lådan. 

Vill man ändå med en dåres envishet övernatta så går det. Den lilla ruffen hyser två vuxna och möjligen ett mindre barn. Det tarvar visserligen ett mått av sportighet. Takhöjden når knappt sitthöjd om man mäter svensk medellängd eller däröver. Detta krypins enda ljusinsläpp kommer via en mindre skylight i däcket. Ruffdörren är av teak och saknar glas så den lilla gluggen i taket är välkommen.

 

Test: Chris Craft Corsair 25
Förarplatsen har i stort sett alla rätt. Ställbar ratt, fotstöd och bra sikt. Möjligen kan instrumenteringen uppfattas lite otydlig och svåravläst.

Vi lämnar boendekomforten och tittar istället på båtens viktigaste utrymme. Sittbrunnen. Förare och en passagerare åker mycket behagligt i stolar. Övriga medföljande sitter i en U-soffa som mot stolsryggarna avslutas med en divanliknande ryggdyna på en kommod. En första tanke kan vara varför man gjort så. Nu bildar de två plastlådorna en avskiljare mot förar- och passagerarstol. Hade man skippat dem så hade stolarna kunnat vridas runt för socialiserande med sittandes i soffan. Frågan är väl kanske befogad men den här lösningen är på alla sätt bättre. Som bekant har man av någon outgrundlig anledning oftast solen i ryggen vid färd på sjön. Ja då har i alla fall delar av besättningen möjlighet att färdas baklänges lapandes solstrålar. Eller varför inte en tupplur förtöjd vid favoritskäret. Dessutom så tjänstgör de som logi för fendertarna eller annat löst som man vill stuva undan.

Väl i hamn eller i den vackra viken sätts ett -portabelt bord upp för sittande i soffan. Det bjuder väl knappast in till den flotta restaurangens gigantiska -tallrikar men duger gott till medhavd fika.

Motorluckan är dynförklädd och fungerar med lite vilja som en solbädd. Nu är båtens yttre formspråk inte riktigt kompatibelt med det där stora och framförallt vågräta arrangemanget man är van att se. Nej, här fattas såväl bekvämt mått som en begränsad lutning. Kort och sluttande är orden. Inget att ligga på under färd.

Hur man det då bakom ratten? Föredömligt. Riktigt bra ergonomi. Stolen är bekväm och har uppvikbar framkant, ratten är på amerikanskt vis ställbar och fotstödet sitter som det ska. Instrumenteringen är inte den tydligaste men vem hinner läsa av den i 55 knop?. Japp. Där har ni toppfarten för detta lilla smycke. 

I källaren ligger en V8 från MerCruiser begåvad med deras Seacore-system. 

Betyder? Citat från broschyren: “Kraftkärnan i det korrosionsbeständiga SeaCore-systemet är hård anodisering på enhetslegeringen. Denna process ändrar faktiskt den molekylära strukturen hos XK-360:s aluminiumlegering, vilket skapar en sköld mot härjningar av galvanisk korrosion”. 

Det är fikonspråk men betyder antagligen längre livslängd.

Test: Chris Craft Corsair 25
Härlig sittbrunn såväl vid färd som stillaliggande. Solbädden har inte de generösaste måtten men finns där. För stegytorna finns lösa dynor.

Den storvolymiga bensin-V8:an lämnar ifrån sig 430 hästkrafter. Det kan tyckas lite overkill i en 25-fots solskensbåt. Nu är det så att den verkliga totallängden är drygt åtta meter och Chris Craft Corsair 25 är inte byggd av kolfiber och balsaträ. Faktum är att denna amerikanska på typiskt jänkarvis är något överviktig. En bit över två ton för att vara exakt. Med bränsletanken fylld, packning och passagerare ombord blir det ytterligare ett antal hundra kilogram. Räknat så är förhållandet hästkrafter/vikt inte så brutalt. Nog för att toppfarten är hisnande för de flesta, mem det är snarare accelerationen som är mest imponerande. Drevet av typ Bravo 3 ger med sina välanpassade Duoproppar ett ruggigt grepp. Båtens konfiguration ger de åkande en riktig hästspark. Och planingströskel kan hon inte ens stava till. 

Så en sammanfattning av denna Chris Craft lyder: En galet snygg båt byggd med höga ambitioner i fråga om kvalitet, design och åkupplevelse. Som bobåt betraktad finns av förklarliga skäl en hel del att önska. Prislappen skäms inte heller för sig. I detta Heritage Edition-utförande med lite lull-lull står det svart på vitt 1,7 miljoner. 

 

Test: Chris Craft Corsair 25
Under den elmanövrerade motorluckan tornar ­Mercruisers stora V8 på 430 hästkrafter. Det ger en toppfart på 55 knop.

Fakta Chris Craft Corsair 25

Längd 8,16 meter Bredd 2,59 meter Vikt 2 087 kg Bränsle 310 liter Motor MerCruiser 8,2 l Pris 1,7 miljoner Testkörningen Last 2 personer Motor MerCruiser 430 hk Fart 55 knop Outspätt Chris Craft Corsair 25 är en välbyggd fartmaskin med ett välskapt yttre. En båt för den som hellre åker än sover. Prislappen är väl tilltagen men garanterar samtidigt en upplevelse kanske värd pengarna. Kontakt www.vatt.se www.chriscraft.com

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: • 2015-06-09
LivetOmbordPB PremiumTestarkivchris-craftMotorbåt
Scroll to Top