Finnmaster S6 är välplanerad och välutrustad, men kostar också en slant. Samtliga bilder: Martin Ridne

LivetOmbord

Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig

Välbyggd, sportig och mångsidig. ­Finnmaster S6 är en smart och genomtänkt skärgårdsbåt där det starkaste kortet ­sitter i den centralt ­placerade förarplatsen. Båtnytt har testat båten som presenteras på vårens mässor 2017.

Text: Anna Sandgren • 2017-02-28 Uppdaterad 2024-03-27
Välbyggd, sportig och mångsidig. ­Finnmaster S6 är en smart och genomtänkt skärgårdsbåt där det starkaste kortet ­sitter i den centralt ­placerade förarplatsen. Båtnytt har testat båten som presenteras på vårens mässor 2017.

Finska Finn-Marin kommer lagom till ­sommaren 2017 med ännu en välriktad flirt till sommarstugeägaren, soldyrkaren och skärgårdsexploatören. Finn-Marin är känt för sina välkonstruerade båtar och kan nog inom kort även checka in som en av de flitigaste producenterna vad gäller att komma med – och förverkliga – nya idéer. Utöver att nyligen ha landat med en helt ny aluminiumhybridserie i form av Husky-modellerna, lanserar varvet, som även äger Grandezza, i strid ström nya väl­genomtänkta modeller. Finnmaster S6 är inget undantag.  

Längden på dryga 6 meter har utnyttjats väl och en rad praktiska lösningar ger båten det där lilla extra, som ofta är så svårt att lyckas med. Sedan tidigare finns i konsol­serien 52 Sc och 55 Sc. Jämfört med dem står nya S6 för ett modernare och sportigare stuk. På det hela taget är S6 ­genomtänkt och rejäl, som gjord för att kvala in under ­orden modern skärgårdsjeep för sköna sommardagar.

 

Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig

Vi får provköra nyheten på västkusten. Förhållandena är perfekta. Solsken, måttliga vindar och en hel del lättfångade vågor. Känslan är som en sommardag, fast vi i själva verket befinner oss långt in på hösten. Jag kommer snart att sända en tacksam tanke till konstruktören för att S6 begåvats med en ovanligt hög och välutformad vindruta.

Jag skuttar lätt ombord. Dubbla pulpitar i stäven och höga grabbräcken längs hela fördäcket ger en säker passage. Det borgar också för god säkerhet om du som jag ofta färdas med busiga barn på jakt efter fartvinds- och ­våghoppskickar längst fram i stäven. Utrymmet för om konsolen är välplanerat och har flera smarta detaljer, bland annat inbyggda fenderhållare och praktiskt steg bredvid sittplatsen i stäven.

Läs mer: Gratis tester av Finnmasters båtar

Direkt för om konsolen finns en rymlig soffa med bekvämt ryggstöd och plats för två. Under soffan väntar en riktigt rymlig stuv. Den sträcker sig en bit in under konsolen och sväljer garanterat det mesta av packningen. Stuven når du både via fördäckssoffan och via sidan av konsolen. För dig som gärna ligger och myser i solen, går det lätt att bädda upp en förhållandevis rymlig solbädd. Vår båt är utrustad med teakdäck, vilket förhöjer känslan och snygghetsfaktorn – men också priset med cirka 38 000 kronor. 

 

Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig
Det är gott om durkyta för passage vid sidan av den breda pulpeten. Teakdäck är tillval.
Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig

Jag styr ut ur hamnen, rundar några prickar och undviker lätt de många hummertinorna. S6 svarar direkt och snabbt på minsta manöver. Båten är mycket lättstyrd. Jag låter 150-hästaren från Yamaha jobba och vi kommer snabbt upp i plan, utan nämnvärd planingströskel. 150 hästkrafter är det största motoralternativet. Som lägst rekommenderas en 115-hästare, vilket jag tror är för lite om du vill göra annat med din båt än att långsamt puttra fram mellan bryggorna. Att välja 130 hästar, som också är ett alternativ, lär fungera fint om du inte söker större fartkickar, men lär ge skapligt högra varvtal vid maxfart och gör det förmodligen trögare att nå planing om man är tungt lastad.

Vill du ha en pigg, rolig och lyhörd båt ska du satsa på en 150-hästare. Prismässigt är det inte så stor skillnad på 130 eller 150 hästkrafter. Efter att ha bränt runt i vågor, sicksackat fram mellan bojar och öar, är det bara att konstatera att S6 är en lättkörd båt där jag skulle våga placera mina barn bakom ratten utan att vara orolig för obehagliga överraskningar. 

Läs mer: Gratis tester av Finnmasters båtar

Det är tydligt att stor tankemöda har lagts ner på att skapa en funktionell förarplats. Pulpeten är snyggt mörkgrå och instrumenten svarta. Två personer får plats i bredd bakom vindrutan. Sitter gör du i bekväma och justerbara offshore-stolar. Styrkonsolen är placerad på styrbordssidan, med passagerarplatsen längst till styrbord. Det gör att föraren sitter mitt i båten, rakt över centrumlinjen. Kanske är detta det allra fiffigaste med S6 i en småbåtsvärld där de flesta konsoler inte sätter föraren i centrum, något du lär uppskatta om du kör ensam och är mån om viktfördelningen ombord.

 

Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig
Vindrutan är ovanligt hög och snyggt strömlinjeformad. Den skyddar väl både från vind och vatten. Offshore-stolarna ingår som standard och är lyx i en så här pass liten båt.

Den strömlinjeformade vindrutan ger ett sportigt utseende, men framförallt skyddar den ovanligt bra även vid höga farter. Här finns plats för en plotter på upp till nio tum. Jag gillar den blänkfria instrumentbrädan och fotstöden. Seastar hydraulstyrning ingår som standard. Durkytan mellan akterbänken och konsolen är tillräckligt stor både för obesvärad passage och för att lägga eventuell extra last.

Totalt bjuder båten på sittplatser för upp till åtta personer. Akterbänkens ryggstöd följer babords sida och bildar en bekväm sitthörna. Under soffan döljer sig sedvanlig förvaring. Speciellt för Finnmaster är deras Smart Design-koncept som bland annat innebär att luckorna går att fälla upp utan att du behöver ta bort dynorna, samt gasdämpning. Det finns gångvägar på båda sidor av aktersoffan. I aktern gör rymliga badplattformar och en rejäl badstege det lätt att komma i och upp ur vattnet. S6 har hela tre ankarboxar. 

Överlag är det här en välutrustad liten goding. Bland annat ingår dynor, roterande stolar, fenderhållare, fendrar, skydd och rep. Bord, soldäck och ledbelysning i fören går under benämningen Yamahaedition och kostar knappt 12 000 kronor extra. Det är ett klokt tillval för dig som vill njuta mer av båten än att använda den för rena transporter. Också vattenskidbåge, kyllåda och kör­kapell finns att köpa till. 

Grattis Finn-Marin till ännu en genomtänkt konstruktion med ett både stabilt och sportigt skrov. Vi lär förmodligen få se en och annan Finnmaster S6 i våra vikar från och med sommaren 2017. Visst, prislappen är relativt hög, men du får en ytterst välplanerad, genomtänkt, rikligt utrustad och säker båt med sportiga köregenskaper – åtminstone om du väljer det högsta motoralternativet.

Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig
Aktersoffan är bekväm och går i vinkel. Bordet är litet men har plats nog för fyra personer.

FINNMASTER  S6

TEKNISK INFO
Längd 6,35 meter
Bredd 2,31 meter
Djupgående 0,5 meter
Vikt 1 250 kilo utan motor
Antal personer 8
Skrovvinkel 18 grader
Motor 115-150 hk
Bränsle 125 liter

TESTKÖRNINGEN
Last 1 person
Motor 150 hk
Fart 39 knop
Pris ca 410 000 kronor

VÄRT ATT NOTERA
+ Förarplatsens placering
+ Hög finish
+ Sportiga ­köregenskaper

– Smakar det så kostar det

OUTSPÄTT
En sportig transportbåt lastad med lösningar som gör att du både kan njuta av sol och bad eller ta med dig fiskekompisarna. Centralt placerad förarplats, hög finish och roliga köregenskaper.

KONTAKT
finnmaster.fi

Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig
Yamarin 61 CC Finsk klassiker som även kommer i aluminiumversion med tillägget Cross. Yamarin har gjort sig kända för bra skrov med goda sjöegenskaper.
Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig
Ryds 628 Mid C En enkelt inredd bad- och fiskebåt som är lätt att röra sig runt i och lätt att hålla ren. En klassisk dagtursbåt i vitt och blått med en form som inte sticker ut.
Test: Finnmaster S6 – stabil och sportig
Flipper F600 SC Sportig känsla med slimmad design, friborden ser låga ut när båten ligger still, men kikar du inuti är det ombonat, rymligt och tryggt. En modern walk around.

Gratis båttester av Yamarin, Finnmaster och Jeanneau

TV: Finnmaster utmanar med "amerikanska" aluminiumvärstingen R8S

Därför har vi så lite tidvatten i Sverige

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Anna Sandgren • 2017-02-28
LivetOmbordTestarkivBåtnyttBåttestMotorbåt
Scroll to Top