1051852.jpg

Artiklar

Expertguide: Nimbus 28 DC

Här går vår besiktningsman igenom klassikern Nimbus 28 DC. Perfekt om du funderar på att slå till på den svenskbyggda daycruisern. Här nere kan du köpa det fullskaliga testet av Nimbus 28 DC.

Text: • 2015-04-10 Uppdaterad 2024-03-27
Här går vår besiktningsman igenom klassikern Nimbus 28 DC. Perfekt om du funderar på att slå till på den svenskbyggda daycruisern. Här nere kan du köpa det fullskaliga testet av Nimbus 28 DC.
Köp hela testet av Nimbus 28 DC
Expertguide: Storebro 340 Adriatic
TV: Vi provkör nya Nimbus 305 Coupé
Köpguide: Nimbus 230 R

Köp hela testet av Nimbus 28 DC

En rymlig daycruiser som håller bra kvalitet, men se upp för eventuella monteringsbrister vid bogpropellertrumman. Det är båtbesiktningsmannen Erling Kroons första spontana tanke om Nimbus 28 DC.

– Ur ett praktiskt perspektiv skulle jag till 28:an föredra en hardtop framför kapell ovan förarplatsen. Kapellet är ändå tillräckligt stort över sittbrunnen. Att byta ett kapell till en så stor båt som Nimbus 28 DC är dyrt, omkring 25 000 kronor, säger Erling Kroon.

Tack vare modellens storlek och höga fribord bjuder 28:an på rejäla utrymmen ombord. Modellen är trevlig att vistas på och håller en nordisk kvalitet, menar han.

– Men när båten löpande utsätts för stötar i hög sjö blir det påfrestningar på delar av inredningen som kojer och skott, vilka ingår i båtens förstärkning. Efter många år kan de börja spricka och måste plastas om, säger Erling Kroon.

Köregenskaperna är fina men 28:an passar bäst att ratta i lugnt väder. Modellen är stötig att köra i hög sjö. De höga friborden gör att hon är vindkänslig i hamnar. Därför har många 28 DC monterats med bogpropeller.

– På några modeller har jag upptäckt att man bara har limmat och plastat fast bogpropellertrumman från insidan. Men vid skarven vid trumman och skrovet på utsidan har man inte plastat. Det kan resultera i att det tränger in fukt genom skarven. Det kan i sin tur orsaka frostsprängningar i distansmaterialet under vintern, säger Erling Kroon.

Han menar att det i övrigt inte finns så mycket att anmärka på en välvårdad Nimbus 28 DC. Det finns inga brister som specifikt är typiska för modellen. Men antalet brister kan förstås variera beroende på skötsel.

– Precis som i andra äldre motorbåtar är min rekommendation att modellen ska ha en renoverad eller tämligen ny motor när du är i köpartagen. En ny motor till 28:an kostar omkring 200 000 kronor. Kontrollera också att inredningen är fri från mögel, säger Erling Kroon.

I takt med att ägarna har eftermonterat trimplan och badstegar och kanske bytt drevsköldar ökar risken för att fukt också tränger in i träskivan som finns inplastad i akterspegeln.

– Innan köpbeslut ska man alltid besiktiga akterspegeln på en äldre motorbåt, säger han.

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: • 2015-04-10
ArtiklarLivetOmbordbegagnatKöpguiderMotorbåtnimbus
Scroll to Top