De flesta Sea Ray Sundancer 290 på begagnatmarknaden är privatimporterade till Sverige. Foto: Johan Cooke

LivetOmbord

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna

Jänkarbåten Sea Ray Sundancer 290 ger mycket motorbåt för slantarna. Hon är rymlig och byggd för tuff sjögång. Tidningen Praktiskt Båtägande har gjort en djupdykning i båtens fel och förtjänster.

Text: Johan Cooke • 2016-10-06 Uppdaterad 2024-03-27
Jänkarbåten Sea Ray Sundancer 290 ger mycket motorbåt för slantarna. Hon är rymlig och byggd för tuff sjögång. Tidningen Praktiskt Båtägande har gjort en djupdykning i båtens fel och förtjänster.

 Båtkoncernen Sea Ray i USA tar fram en ny motorbåtsmodell ungefär vart fjärde till femte år.  Så har det varit, med några få undantag, sedan Sea Ray introducerade mittkabins- och daycruiserserien Sundancer i slutet av 1970-talet. 

En av storsäljarna på 1980-talet var Sea Ray Sundancer 268, som då tillhörde de största modellerna i flottan. På 1990-talet blev de olika modellernas design avsevärt modernare. Till exempel fick 268:ans efterföljare, Sundancer 270, en hög targabåge, svängda förarrutor och mer plastinredning i stället för trä. 

Storasystern Sea Ray Sundancer 290 tillverkades 1995 till 2008 och blev en av de Sundancermodeller som överlevde längst. År 2002 fick hon ett rundare skrov, och bredare överbyggnad på bekostnad av att skarndäcken försvann.

Först utrustades 290 med en bakåtlutad targabåge. Från och med 1998 blev targabågen framåtlutad.
– Modellerna på 1990-talet blev snarlika i sin design och planlösning. Skillnaderna ligger snarare i antal fot, pris och motorstorlekar, säger Håkan Westher.  
Han är delägare i Marina Marbella Sweden som sköter Sea Rays nybåtsförsäljning och Sea Ray Service Center som jobbar med eftermarknaden. 

Läs mer: Besiktningsmannens åsikt om Sundancer 290

I takt med att dollarns värde sjönk på 1990-talet, och att det blev lättare att finna begagnade båtar på internet, började allt fler svenskar privatimportera USA-båtar. Och 290 fick sin släng av sleven. Därför sålde Skanstulls Marina, som då hade agenturen på Sea Ray, bara en handfull fabriksnya 290 på den svenska marknaden.
– Många som privatimporterade sina USA-motorbåtar trodde att det skulle bli billigt. Men det kunde bli dåliga affärer och dyrt i slutändan. Det var allt från brister i CE-märkningen till att båtarna behövde renoveras. När folk fick problem kontaktade de oss, säger Håkan Westher. 

På den amerikanska marknaden har Sea Ray sålt flest båtar av alla tillverkare, både under toppåret 2008 och under 2014, som var det sämsta försäljningsåret.
–  I och med att det idag inte finns så många nyare begagnade 290 och andra modeller på marknaden tror vi att nyförsäljningen tar fart framöver, säger Håkan Westher.

Dagens motsvarighet till Sea Ray 290 heter 305, som från och med 2017 ersätts av 325. 

Nästa sida: Så tycker ägarna om sin Sundancer 290

 

Sea Ray Sundancer 290

Längd: 9,65 meter
Bredd: 3,10 meter
Djup: 1 meter
Vatten: 105 liter
Bränsle: 491 liter
Motor: Mercruiser 4,3, 5,0 eller 5,7 liter EFI/MPI, Bravo 2- eller Bravo 3-drev, V8
Kojplatser: 4–6 st
Deplacement: 4,8 ton
Konstruktör: Sea Ray
Tillverkare: Sea Ray, USA
Tillverkningsår: 1995–2008
Pris begagnad: 300 000–450 000
kronor
Uppgifterna ovan kan variera beroende på tillverkningsår.

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
2013 ville Helene och Jonny Kohlström köpa en större motorbåt. Valet föll på Sea Ray Sundancer 290. – Båten skulle passa vår familj med två barn i förskoleåldern. Båtens planlösning passar oss utmärkt. För 400 000 kronor fick vi en mycket prisvärd båt.

Genom åren har Helene och Jonny Kohlström ägt Ryds Hajen och Windy 23 FC. Innan dess seglade Jonny Kohlström en mahognybyggd Hjuvikskryssare. År 2013 ville Jonny och Helene köpa en större motorbåt.

– Båten skulle passa vår familj med två barn i förskoleåldern. Inledningsvis hade vi ingen tanke på att köpa en USA-tillverkad båt, utan ville även den här gången köpa en nordisk motorbåt, anpassad och byggd utifrån våra väderleksförhållanden, säger Jonny. 

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Så dök en Sea Ray Sundancer 290 upp framför ögon på dem i skärgården.
– Vi föll direkt. Vi läste på om modellen och kikade på två begagnade 290 som var till salu. Båtens planlösning passar oss utmärkt. För 400 000 kronor fick vi en mycket prisvärd båt. Jag gillar den kaxiga designen, säger Jonny.

Familjen Kohlström har hittat ett fint exemplar. I stort sett allt ser välvårdat ut när vi kliver ombord på deras Sea Ray 290, byggd år 2001.  

Turerna från hemmahamnen utanför Åkersberga går helst till Sandhamn och smultronställen i Stockholms ytterskärgård. För en familj på fyra är båten perfekt, tycker ägarparet. Gäster ombord fungerar också, en natt eller två.

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Ett stort kapell täcker hela sittbrunnen. Ombordstigning från aktern på en rejäl badplattform som barnen älskar.

 Interiören har en ombonad planlösning som amerikaner gillar. Heltäckningsmattor i beige kulör täcker durken och delar av moduler och skott.  Äkta träinredning finns i begränsad mängd. Med undantag av några jalusier och lister i ek gäller plastmaterial i moduler och övriga skåp. Tak, dörrar och delar av väggarna är klädda i vit vinyl. Gott om speglar, mässingsfärgade kantlister och skåpluckor i träfanér bryter av den ljusa inredningen.  
– Vi tycker heltäckningsmattorna ger en hög mysfaktor. Om någon har råkat spilla mat eller dryck på mattorna är det aldrig något problem att göra rent dem, eftersom de är impregnerade, säger Helene Kohlström.

Under sittbrunnsdurken finns två stycken 5-liters Mercruiser-motorer på 260 hk styck. Planingströskeln är 21 knop och toppfarten är 38 knop.
– Båtens välbyggda tunga skrov och V-botten gör att hon går galant i hög sjö. För att möta vågorna gäller det att inte köra för sakta. Då är det bäst att hålla en fart på 12 till 15 knop, säger Jonny.

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Förarplatsen har bra runtomsikt. Instrumenten högst upp präglas av en 50-talskänsla.

Om Jonny eller Helene ligger runt 25 knop slukar motorerna uppemot 3,5 liter per sjömil.
– Om vi däremot väljer att ta det lite lugnare och låta resan ta fyra gånger så lång tid ligger bränsleförbrukningen på en tredjedel, säger Jonny.

Även om minuset är den höga bränsleförbrukningen är 290 ur ett totalekonomiskt perspektiv tämligen billig att äga, poängterar Jonny.
– Om vi skulle ha köpt en begagnad nor-disktillverkad daycruiser i en liknande storlek skulle vi ha fått betala drygt en halv miljon kronor mer, säger han, och med tanke på kapitalbindningen och rådande båteftermarknad erbjuder 290 en förhållandevis god affär.

 

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Mittkabinen för två vuxna finns under sittbrunnen.
Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Pentryt har en eldriven induktionshäll, men den går enbart på landström.

 Nästa sida: Besiktningsmannens synpunkter på Sundancer 290

Besiktningsmannen Stephan Birke om Sea Ray Sundancer 290

 En robust byggd båt som klarar grov sjö. Och genomgående högre kvalitet än många andra USA-båtar. Men klena stöttor vid den öppningsbara rutan och för veka knapar för förtöjningsgodset. Det är båtbesiktningsmannen Stephan Birkes första omdömen om Sea Ray Sundancer 290.
– På grund av att de flesta 290 privatimporterades till Sverige är det viktigt att kontrollera alla dokument. Bland annat bör en spekulant syna att båten verkligen är korrekt CE-märkt, säger han.   

Vissa privatimporterade 290 kan vara pedantskötta medan andra kan vara fyllda med brister.
– Gå noga igenom motor, drev och elsystem. Om 290 inte är svensksåld från början kan originalslangarna i toan släppa igenom lukt om de inte är utbytta, säger Stephan Birke.

På privatimporterade USA-båtar är det vanligt att motorrummen håller låg säkerhetsstandard. Spekulanter bör uppmärksamma att det inte finns batterier i motorrummet, menar han. En sådan installation kan i värsta fall resultera i att bensinångor antänds.

– Om det finns batterier i motorrummet ska de skyddas från motorn i ett separat ventilerat utrymme, säger Stephan Birke.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Andra brister är dålig ventilation i kabinen och originalkapell som inte håller svensk standard. Det är fel som är tämligen enkla att rätta till, bland annat genom att installera nya ventiler och byta originalkapellet när det är dags.  
– Sea Ray håller en högre klass än till exempel Bayliner och Four Winns. Två stora styrkor är Sea Rays tjocka glasfiberskrov och rejäla bottenstockar. Köregenskaperna är överlag mycket goda, framför allt i grov sjö, säger han.

Ett annat stort plus är att 290 ger mycket båt för pengarna på begagnatmarknaden. 

För att snabbt komma upp i plan anser Stephan att en spekulant ska välja en 290 med en större motor. Mercruiser i 290 finns både med small- och bigblock, varav den sistnämnda är starkast. Smallblock-motorer, V8, är 5,0 (305 cui), 5,7 (350 cui) och 6,2 (383 cui), medan bigblock är 7,4 (454 cui) och 8,1-liters motorer.  Om du kör en 290 med en mindre motor bör du lägga semesterpackningen så långt fram som möjligt. 

De klena stöttorna vid den öppningsbara rutan finns på Sea Ray 290 tillverkade före 2002. Sea Ray 290 tillverkade från och med 2002 har rundare skrovdesign och ser modernare ut men är inte lika rymliga inne som de tidigare.  

 Nästa sida: Tre alternativa båtar till Sundancer 290

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Under huven finns två stycken 5-liters Mercruiser på 260 hk styck.

Om man inte köper en Sea Ray Sundancer 290, vad köper man då? Här är förslag på tre båtar i samma kategori som Sea Ray Sundancer 290.

 

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Bayliner 2855 Ciera Sunbridge

Bayliner 2855 Ciera Sunbridge

Längd: 8,74 meter
Bredd: 3,20 meter
Deplacement: 3 320 kg
Vatten: 150 liter
Bränsle: 380 liter
Motor: Olika; Mercruiser, VP, OMC. Bensin/diesel
Kojplatser: 6 inkl. bäddbara soffor
Konstruktör: Bayliner
Tillverkare: Bayliner, USA
Pris begagnad: 210 000–395 000 kronor

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Rinker 270 Fiesta. Foto: Rolf Paulander

Rinker 270 Fiesta

Längd: 9,26 meter
Bredd: 2,78 meter
Deplacement: 3 360 kg
Vatten: 124 liter
Bränsle: 378 liter
Motor: Mercruiser 250 hk 5,7 l
Toppfart: 32 knop
Kojplatser: 4 st
Tillverkare: Rinkerboats, USA
Cirkapris begagnad: 280 000 kronor

Köpguide: Sea Ray Sundancer 290 – mycket båt för pengarna
Wellcraft Excel 26E. Foto: Oscar Jacobson

Wellcraft Excel 26E

Längd: 8,36 meter
Bredd: 2,59 meter
Deplacement: 2 268 kg
Vatten: 83 liter
Bränsle: 292 liter
Motor: Varierar, t.ex. VP-motor 5,7 l, V8, Mercruiser 5,7 l
Toppfart: 33 knop
Kojplatser: 4 st
Tillverkare: Wellcraft, USA
Cirkapris begagnad: 250 000 kronor

Köpguide: Bayliner 2155 Ciera Sunbridge

Köpguide Targa 30 TC FB

Expertguide: Storebro 340 Adriatic

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Johan Cooke • 2016-10-06
LivetOmbordTestarkivKöpguiderMotorbåtSea Ray 290
Scroll to Top