Klädesholmen i Bohuslän är en av de platser som skulle kunna få en laddpunkt för elbåtar. Foto: Business Region Göteborg

Båtnytt

Bohuslän får 400 laddpunkter för elbåtar

Ett svensk-norskt samarbetsprojekt har beviljats EU-medel för att skapa förut­sättningar för omställning till elbåtar i Skagerrakområdet, med bland annat hela 400 laddpunkter.

Text: Joakim Hermansson • 2023-02-09 Uppdaterad 2023-02-09

Enligt ett pressmeddelande från det kommunala bolaget Business Region Göteborg har Sverige och Norge tillsammans en miljon motordrivna fritidsbåtar, som nästan alla drivs med fossila drivmedel. Koldioxidutsläppen från dessa båtar uppskattas till över 400 000 ton per år. För att bidra till en minskning av utsläppen har EU nu beviljat finansiering till ett projekt som under 2023–2025 ska skapa förutsättningar för att etablera ett laddstråk för elbåtar i fritidsbåtshamnar mellan Göteborg och Strömstad, in i Oslofjorden och vidare söderut på andra sidan Skagerrak till norska Kristiansand. Ett av målen är att längs den här kuststräckan, som i Sverige alltså utgörs av den bohuslänska kusten, skapa över 400 nya laddpunkter för eldrivna fritidsbåtar.

– Vi var några som började föra samtal om detta redan 2018. Sedan dess har oerhört mycket hänt kring elektrifieringsomställningen. Att vi nu får det här projektet beviljat med EU-medel stärker oss i vår övertygelse att vi ligger helt rätt i tiden, säger Madeleine Johansson på Business Region Göteborg.

LÄS MER: Nu kommer snabbladdare för elbåt till Sverige

Med en utpräglad fritidsbåtskultur, många hamnar, marina besöksmål och en tradition av båttillverkning har Skagerrakregionen enligt Business Region Göteborg goda förutsättningar för snabb omställning inom elbåtsladdning och intilliggande tjänster. Här finns också relevanta teknikleverantörer och goda kunskaper inom fordonselektrifiering där projektet ska se närmare på vissa delar av samnyttjande av laddinfrastruktur.

– Det är ju inte helt fel att vi får ett tystare och renare båtliv, säger Peter Berg på Innovatum Science Park i Trollhättan som också är delaktig i projektet.

Norge har kommit längre med omställningen av fritidsbåtar jämfört med Sverige. Bland annat finns sedan några år en elbåtsförening med syfte att arbeta för det gröna skiftet för fritidsbåtar. I Arendals kommun pågår arbete med såväl laddplaner som laddkarta, och elbåtsfestivalen Lydløs är en välbesökt arena för framtidens båtliv.

– Vårt nya elbåtladdningsprojekt är ett spännande och visionärt projekt som innebär stora möjligheter för nordiskt samarbete med potential att påskynda det gröna skiftet inom fritidsbåtsbranschen, säger Ragnhild Hammer från Arendals kommun.

– Omställningen kan gå fort, se bara vad som händer inom fordonsbranschen nu. Där har man kommit väldigt långt och där finns mycket kunskap och kompetens att ta del av, säger Madeleine Johansson.


Text: Joakim Hermansson • 2023-02-09
BåtnyttElbåtarMiljö
Scroll to Top