Gamla Busterbåtars trädurk behöver förr eller senare bytas ut, kanske till aluminiumdito. Foto: Johan Cooke

Gör det själv

Så byter du Busterns trädurk till aluminium

I äldre Busterbåtar är det vanligt att trädurkarna läcker. Då kan du byta till en aluminiumdurk, som är tät, stabil och snygg. Men det är många moment som krävs för att durkbytet ska bli bra. Var extra noggrann när du mallar och maskinsågar plåtarna.

Text: Johan Cooke • 2024-01-01 Uppdaterad 2023-12-21

När länspumpen med inbyggd nivåvakt i Henry Duhs Buster Magnum, byggd 2003 av aluminium med trädurk, gick igång emellanåt insåg han att det måste ha läckt in vatten någonstans. 

Som lök på laxen behövde Henry Duhs även manuellt pumpa ut vatten med jämna mellanrum, och han kunde inte begripa varifrån vattnet kom.  

– Jag började bli lite orolig. Länspumpen är kopplad över huvudströmbrytaren och fungerar inte om strömmen är bruten. Detta för att inte ladda ur batteriet och inte kunna starta motorn. Om man inte pumpar ur vattnet och lämnar båten utan tillsyn kan båten vattenfyllas, säger Henry Duhs.

På båttrailern kunde Henry konstatera att det inte fanns något hål i Busterns aluminiumskrov. Då anade han att det istället var regnvatten som läckte in under trädurken.  

– Ett tag trodde jag att regnvattnet kom in via durkens lägsta punkt där dräneringarna finns. Där var plywoodskivan fuktskadad och helt rutten. Jag lagade skadan med formplyfa och Sikaflex men läckaget fanns kvar ändå, säger Henry.

Som båtbesiktningsman vet Henry att det finns risk för att ett försäkringsbolag inte ersätter en sjunkskada fullt ut om durken är rutten. Så Henry insåg att trädurken var i så dåligt skick att den måste bytas ut. Han kontaktade Oxelösunds Båt & Motor.  

Projektet i korthet

  • Svårighetsgrad. Medelsvårt.
  • Kostnader. För Henrys Buster 38 000 kronor, inklusive material och arbetstid.
  • Material & verktyg. Aluminiumplåtar, rengöringsmedel, rena trasor, tätningsmassa, cirkelsåg med klinga, gjord för att såga aluminium, feinsåg, popnitsmaskin med popnitar för aluminium, syrafasta torxskruvar, skruvdragare, kvalitetsborrar, försänkare, Tef-gel, slipmaskin med sandpapper, oömma kläder, arbetshandskar, skyddsglasögon, hörselskydd och en dammsugare.
  • Tidsåtgång. Fem dagar, cirka det dubbla för en lekman.

Daniel Berg, båtreparatör på Oxelösunds Båt & Motor var överens med Henry om att välja en aluminiumdurk:

– I nästan samtliga durkbyten i Busters olika modeller byter vi till aluminiumdurkar. Det kostar ungefär lika mycket att installera en trädurk som att vi tillverkar och installerar en aluminiumdurk, säger Daniel Berg. Han har genom åren bytt ut ett 50-tal trädurkar i äldre Bustermodeller mot en durk av aluminium.  

Han poängterar att en aluminiumdurk inte ruttnar och även höjer båtens värde. Nackdelen är att båtens vikt ökar jämfört med en trädurk, vilket kan öka bränsleförbrukningen. Men troligen marginellt.

Daniel uppskattar att det genom åren har tillverkats tiotusentals Busterbåtar i olika storlekar som har plywooddurkar. De äldsta båtarnas trädurkar bör, precis som Henrys gamla, bytas ut.   

– Vatten under durken kan göra att elkablarna där korroderar. Om det finns fogskum drar materialet åt sig vatten. Dessutom blir båten tyngre, och då ökar bränsleförbrukningen, säger Daniel Berg. 

Före durkbytet – en väldigt sliten durk i plyfa. Foto: Johan Cooke
Efter durkbytet. Aluminium höjer båtens vikt men i gengäld håller den längre. Foto: Johan Cooke

När den gamla trädurken, förarmodul, stolar med mera är bortmonterade är det A och O att få bort allt vatten och kontrollera bränsleslangarna. Om slangarna börjar bli dåliga är det enkelt att byta ut dem. Passa även på att se över länspumpen och nivåvakten, som kanske också måste bytas ut. Henry passade på att se till att byta samtliga bränsleledningar och monterade även ett nytt påfyllningslock för bränsle. Det är då även viktigt att inte missa att kontrollera att jordkabeln mellan locket och tanken är okej.

Varje levererad aluminiumplåt, som reparatören använder för att skära till durkarna, har måtten 4 x 2 meter och väger 120 kilo. För att täcka durken på ­Henrys Buster Magnum gick det åt 1,5 plåtar. Man byggde upp durken med tre måttanpassade och cirkelsågskapade sektioner. Den första sektionen placeras alltid akterut, med den sågade delen närmast akterspegeln. Den helt raka fabrikskapade kanten möter då den andra sektionens kant där durken blottas. Då blir det en snygg spikrak skarv. 

Henry Duhs lämnade sin Buster Magnum till Oxelösunds Båt & Motor som utförde bytet från trä- till aluminiumdurk. Foto: Johan Cooke

En aluminiumdurk skruvas fast på balkarna ombord. För att det ska bli tätt där durken och skrovets insida förenas återmonteras bland annat en gummilist som popnitas ihop med en aluminiumprofil.

Om man är händig kan man köpa aluminiumplåtar och sedan själv montera durken. Men en privatperson får inte ett lika bra pris som ett företag. 

– Det viktigaste är att vara noggrann när du mallar och sågar i plåtarna. Och att du använder verktyg och maskiner av hög kvalitet. Till exempel ett kraftigt elektriskt popnitsverktyg. Tillgång till en lokal och gott om tid för projektet är också viktigt för att kunna få ett bra resultat, säger Daniel Berg. 

Steg för steg

Klicka för att förstora bilderna.

Publicerad i sin helhet i Praktiskt Båtägande nummer 10-2023

Du som är prenumerant kan läsa hela artikeln på Flipp.

Då får du möjlighet att läsa steg för steg-guiden i högupplöst format.

VILL DU LÄSA MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.


Text: Johan Cooke • 2024-01-01
Gör det självGör det självMotorbåt
Scroll to Top