150921.jpg

Artiklar

Gammal goding med skeppskänsla

Hallberg-Rassyvarvets premiärbåt, Monsun 31, är både museiföremål och attraktiv på begagnatmarknaden. De tidlösa och vackra linjerna behåller greppet om seglare som gillar tyngd och tradition. Monsun 31 är slö i lättvind men tål tuffa tag. En båt helt utan kompromisser. Artikeln publicerades först i Praktiskt Båtägande 2010.

Text: Redaktionen • 2010-05-31 Uppdaterad 2024-03-27
Hallberg-Rassyvarvets premiärbåt, Monsun 31, är både museiföremål och attraktiv på begagnatmarknaden. De tidlösa och vackra linjerna behåller greppet om seglare som gillar tyngd och tradition. Monsun 31 är slö i lättvind men tål tuffa tag. En båt helt utan kompromisser. Artikeln publicerades först i Praktiskt Båtägande 2010.
Köpguide: Bavaria 36
Guide: Dynamic 35 är dansk dynamit
Guide: Scanmar 33 var före sin tid
Guide: Fullt ställ med Carrera Helmsman

Att segla en Monsun 31 är en mäktig upplevelse. Skrovet pressar sig genom vågorna med eftertryck och styrka. Inte livfullt men kraftfullt. Det är så tryggt och stadigt att inga hav känns omöjliga. Bara att lägga om kurs och fördela vaktskift. Låt det sjöa, låt det blåsa. Västindien – här kommer vi! Precis så känns det att stå bakom ratten.

Så långt hav och långfärd. Trixiga seglingar inomskärs blir en annan historia. Där börjar det troligen krypa myror i kroppen på en passionerad seglare som gillar finstilt trim. Lättvindssegling i trånga skärgårdar är allt annat än händelserikt med en Monsun 31. Men det var heller aldrig tanken.

Historik

Redan när båten ritades var det långfärd och gammeldags skeppslikt utseende som gällde. Konstruktören Olle Enderlein fick uppdraget och i det ingick inte att följa några mätregler för kappsegling. Istället skulle stil, trygghet och stabil segling vara utmärkande drag. Monsun 31 introducerades 1973 och pappa till båten är Christoph Rassy, som vid den tidpunkten var i början av sin båtbyggarkarriär.

Christoph Rassy kom till Sverige på 1960-talet och tog jobb på Nötesunds varv i Bohuslän, som bland annat byggt Vindöbåtarna. För Christoph Rassy blev det en värdefull tid då han lärde sig båtbyggandets klassiska hantverk. På ledig tid byggde han egna båtar, och när sparkontot blev tillräckligt stort slog han till och köpte Harry Hallbergs varv i Kungsviken.

Den första båten i egna varvet var Rasmus 35, ritad av Olle Enderlein. Redan från start satsade Christoph Rassy på plastskrov med klassiskt trähantverk i inredningen och vindruta. Stark motor och vindruta på en segelbåt ansågs konstigt men det fungerade. Rasmus 35 sålde bra och snart kunde Christoph köpa Harry Hallbergs nyuppförda varv i Ellös. Namnet blev Hallberg-Rassy varv, detsamma som idag.

Monsun 31 blev den första båtmodell som byggdes i det nya varvet, vilket ger den en viss stjärnstatus bara av den anledningen. För att kunna bygga rationellt användes samma ruff som i Rasmus 35. Och affärerna gick bra. Mellan 1973 och 1982 såldes över 800 båtar trots att nypriset 1976 var 128 000 kronor. Mycket pengar, men det ansågs vara ett säkert köp.

Att Monsun 31 varit så populär så länge hänger ihop med att den är kompromisslös. Det är en maklig men stadig och vacker båt. Sina beundrare har den funnit bland seglare som uppskattar det tilltalande klassiska utseendet. För det är en rakt igenom proportionerlig båt. Överbyggnaden är lagom hög och passar ihop med den klassiska skrovformen. Fribord och förskepp har vackra linjer som slutar i en klassisk spegelakter. Vindrutan ger långfärdskaraktär. Lägg därtill att båten inger förtroende eftersom konstruktionen är så robust.

Monsun 31 är långkölad, kölen är av järn och inplastad. Rodret sitter mot kölens bakkant och är väl skyddat vid en grundstötning. Skrovet är uppbyggt av sprutat enkellaminat i väl tilltagna dimensioner, vilket bidrar till tyngden. Däck och överbyggnad är tillverkade i sandwich med divinycell som distansmaterial. Skotten är inplastade.

Långfärdstanken går igen även i valet av rigg. Masten står på däck, har kraftig profil och är stagad med dubbla undervant. Risken för mastbrott är liten men samtidigt är trimmöjligheterna begränsade. 1982 upphörde tillverkningen och Monsun 31 ersattes av HR312.

Blir aldrig omodern

Det sägs att en Monsun 31 aldrig varit modern och aldrig blir omodern, och det håller vi med om när vi stiftar närmare bekantskap med Monsun 31:an Fragrancia.

Sten Näslunds Monsun 31 skäms inte för sig när den glider in i hamnen. Fragrancia rör sig värdigt när hon manövreras in till bryggan. Trädetaljerna blänker ikapp med skrovet. Sten Näslunds Monsun 31 är av 1975 års modell och han har haft henne sedan 1980. Innan dess hade han en riggad träsnipa. Båtvalet var självklart och Sten uppskattar framför allt den mäktiga seglingskänslan.

– Jag gillar skeppstyngden och att hon seglar så fint. Hon går lugnt även i grov sjö och jag behöver inte reva förrän vid tolv sekundmeter. Då tar jag in rev i storen. Genuan rullar jag in på först när det blåser ännu några sekundmeter.

De snygga linjerna och den sköna sittbrunnen var förstås heller ingen nackdel. Sten brukar vara ute med familjen upp till nio veckor under säsongen. Däremellan lägger han ner mycket jobb på båten. Han har bland annat förlängt aktern med en badplattform och byggt rattstyrning. Dessutom skiner det som sagt om både teakdetaljer och skrov. Och det är inget som händer av sig själv. Fragrancia är exemplariskt skött, men Sten tycker inte att det är så märkvärdigt:

– Jag är storförbrukare av teakolja och så brukar jag ta upp tidigt och rusta båten på hösten. Det är skönt att ha skrovet klart när våren kommer och så hinner jag med någon förbättringsgrej. I vinter ska jag bygga en låda i rostfritt med teakribbor för förvaring av ankarlinan.

Gammal goding med skeppskänsla

Sten verkar inte vara unik. Många Monsun 31-ägare har sin båt länge, underhåller den väl och använder den flitigt. De flesta i sina hemmavatten, men Monsun 31 passar även utmärkt för längre färder. För den som vill ta sig till Medelhavet via Europas kanalsystem skulle Monsun 31 göra ett utmärkt jobb.

Den är grundgående och har stark motor. Bevisligen håller båten måttet även för de riktigt stora oceanerna. Den mest kända Monsun 31 som seglat jorden runt är Kurt Björklunds Golden Lady. Kurt seglade ensam tre och ett halvt varv runt jorden utan att göra några extra förstärkningar. Golden Lady finns att beskåda på sjöfartsmuseet i Råå utanför Helsingborg. Det var Kurts egen önskan. Han ville veta var hon fanns när han själv inte orkade segla mer. Men tro inte att Monsun 31 i stort är att klassa som museiföremål. Den har visserligen runt 30 år på nacken, men Orustbygget håller fortfarande.

Bohuslän har en lång båtbyggartradition och båtar från Orust förknippas med gediget båthantverk, träkänsla och kvalitet. Det goda ryktet gör att även äldre modeller av Orustbyggen har hög status. Monsun 31 är inget undantag utan har ett gott rykte och högt andrahandsvärde tack vare sitt klassiska utseende, sitt gedigna bygge och sin höga kvalitet.

Priserna på Monsun 31 har alltid legat högt på begagnatmarknaden, på gränsen till osunt högt för en 70-talsbåt. På senare tid har emellertid priserna sjunkit till en nivå där den börjar bli prisvärd. En normalt underhållen Monsun 31 säljs idag för mellan 300 000 och 400 000 kronor.

Interiör Ordinära Innerutrymmen

Invändigt har Monsun 31 skapliga utrymmen utan att erbjuda något extra. Med tanke på båtens storlek är ruffen ganska bred. Även om den inte är speciellt voluminös känns den trivsam och väldisponerad.

Allt en familj på fyra till fem personer behöver finns ombord. Kojerna är fem till antalet och alla håller vuxen längd, närmare 2 meter. Salongsbordet står på ett stativ och kan sänkas så att babords koj blir en dubbelbädd. Tack vare ruffens kantiga form och stora fönster är salongen både ljus och har bra ståhöjd.

Långfärdstänkandet märks av även inne i ruffen. Gången mellan salongsbordet och den högra kojen är bred och i rufftaket sitter långa och stadiga grabbräcken.

Gammal goding med skeppskänsla

Pentryt sitter direkt till vänster om nedgångstrappan. Sten tycker att det är lättarbetat eftersom diskho och spis är bra placerade. Man behöver inte sträcka sig in i något svårtillgängligt hörn utan allt finns inom en armlängds avstånd. Det finns gott om fotutrymme vid pentryt men sämre med avställningsytor och köksförvaring. Ett dragskåp utmed skrovsidan och ett utrymme under diskhon är vad som står till buds.

Mitt emot pentryt sitter navigationsbordet. Främre delen av stickkojen tjänar som sittplats. Stickkojen är en fullång kojplats som är bred men låg, en bra barnkoj. Sten använder stickkojen mest som ett extra stuvutrymme.

Gammal goding med skeppskänsla

Mellanutrymmet mellan salong, skott och förpik känns rymligare och ljusare än på många likvärdiga båtar. De två avlånga fönstren höjer trivseln. En smart lösning är skjutdörren mot salongen. Den är betydligt mindre utrymmeskrävande än en vanlig svängdörr. Längs skrovsidorna i mellanutrymmet finns toalett på ena sidan, garderob på den andra och en fin golvyta emellan. Toalettutrymmet är däremot samma kompakta variant som var bruklig under 1970-talet. En toalett till nöds. Ståhöjden i mellanrummet är 1,65 meter.

Sten har satt in en extra värmare med ett vattenburet system i sin båt. Det gjorde han redan när dottern var nyfödd. Fördelen med det vattenburna systemet är att det är tystare och värmer luften närmast durken.

Förpiken är trevlig och bred men ganska kort. Det går att stänga om sig med en vikdörr. I förpiken finns förvaringsutrymmen både på hyllor längs skrovsidorna, under kojerna och i lådor längst fram i fören.

Exteriör Sittbrunn med hög trivselfaktor

Kliv ner i sittbrunnen på en Monsun 31 och du vill aldrig gå därifrån. När Sten Näslund bjuder ner oss i sittbrunnen på sin båt blir vi kvar länge. Den är svårt att slita sig från. Det finns många härliga utrymmen både på bänkarna, på sargerna och längst bak i aktern.

Gammal goding med skeppskänsla

I original har Monsun 31 rorkult, men Sten har byggt rattstyrning på sin båt. I och med det har han fått en finfin rorsmansplats där han når allt: genuaskot, storskot, vindinstrument och gps. Han har dessutom monterat plattor och klossar på durken i en speciell vinkel för att få bra uppsikt över sprayhooden. Selftailvinschar (som låser skotet i vinschen) är en nylig investering som Sten är nöjd med. Han seglar en del ensam och då uppskattas alla hjälpmedel:

– Det är som att få en arm extra. Nu kan jag släppa innan jag tar nästa vinschtag.

Sten har gjort många förbättringar på sin båt. Den största ombyggnaden var att förlänga aktern.

– Jag tyckte att vattnet sögs med båten i aktern. Samma vatten följde med båten hela resan, så jag förlängde skrovet fyra decimeter.

Resultatet är att Stens båt har fått en liten badplattform på akterspegeln som han har lagt teak på. Ytan är lika skinande blank som på allt övrigt träarbete. Hemligheten heter teakolja. 28 lager på listen och 24 på badplattformens däck.

Sten har haft funderingar på att lägga teakdäck, men där har han backat. Det skulle innebära alltför mycket jobb. Men det finns en del Monsun 31 som har teakdäck. Det är snyggt och behagligt att gå på, men tänk på att det kräver mycket underhåll och ger en högre tyngdpunkt.

Skarndäcket är brett och plant. Det känns stadigt att röra sig på och det finns mycket att hålla sig i. Sten retar sig ibland på att sidovanten sitter i vägen när man går på skarndäck. Det beror på att de är fästade ända ute vid skrovsidan.

Gammal goding med skeppskänsla

Vår testbåt har originalrigg som är en okomplicerad Seldénrigg med enkla spridare. Den är 12,60 meter hög. Det finns Monsunägare som har bytt till en högre. Sten tror att det är en bra idé. Båten skulle klara några meter högre rigg och det skulle förbättra seglingsegenskaperna. Ett annat sätt att få mer fart i båten lär vara att förlänga bommen med några decimeter och använda ett större storsegel.

Gammal goding med skeppskänsla

De flesta Monsun 31 är tämligen lika. Det finns inga halvfabrikat eller hemmabyggen och bara mindre specialönskemål från kunderna tilläts. Christoph Rassy var angelägen om att varvet skulle kunna arbeta rationellt och effektivt.

Besiktningsmannen Conny Zetterberg om Monsun 31: “Välbyggd och trög”

Välbyggd och trög med betoning på välbyggd är Conny Zetterbergs spontana omdöme om Monsun 31. Han tycker själv inte att båten är en så rolig seglare men konstaterar att det gäller alla äldre Hallberg-Rassy-modeller.

Generellt har båttypen inga generella fel, tycker Conny, men de börjar bli gamla och exemplar som inte skötts kan vara riktigt slitna. Dessbättre är det väldigt få som är dåliga.

– Det verkar som om Monsun 31 attraherat en typ av människor som är rädda om sina båtar.

Det man som spekulant bör titta extra på är den ingjutna kölen. Om båten har gått på grund och skadan inte har lagats på rätt sätt kan det uppstå frostsprängningar. Knacka på kölen och hör hur det låter. Kika också efter sprickor i kölens framkant.

En annan svag punkt är den ingjutna dieseltanken. Det är viktigt att hålla koll på att den är tät. Böldpest är inte vanligare på Monsun 31 än på några andra båttyper men förekomst bör undersökas med tanke på båtens ålder.

Sammanfattningsvis tycker Conny att båten som sådan är bra. Hans råd är att titta noggrant på kringutrustning som är monterad i efterhand. Båtägares färdigheter varierar och en otät infästning kan ställa till med stora problem.

Av: Text Jessika Ericsson Foto Lars Ericsson

Faktaruta

MONSUN 31 Årsmodell: 1973-1982 Längd: 9,36 meter L.v.l. (längd i vattenlinjen): 7,50 meter Bredd: 2,87 meter Djupgående: 1,40 meter Kölvikt: 1 900 kg Deplacement: 4,5 ton Storsegel: 19 kvm Genua 1: 31 kvm Spinnaker: 71 kvm Lystal: 1,03 Motor: VP MD11 23hk Konstruktör: Olle Enderlein Tillverkare: Hallberg-Rassy Varv Antal sålda: Omkring 900 exemplar Pris begagnat: 300 000-400 000 kronor Mer info: www.hrmonsun.dk och www.hallberg-rassy.com

Gammal goding med skeppskänsla Gammal goding med skeppskänsla Gammal goding med skeppskänsla

Gammal goding med skeppskänsla Gammal goding med skeppskänsla Gammal goding med skeppskänsla Gammal goding med skeppskänsla

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2010-05-31
ArtiklarLivetOmbordbegagnatKöpguiderSegelbåt
Scroll to Top