Nimbus 26 DC har en toppfart på 39 knop och en marschfart på 25–30 knop. Foto: Martin Leisborn

Klassikern

Nimbus 26 Epoca – en perfekt mix av fart och familjebåt

Vill du ha en båt med övernattningsmöjligheter, lämplig för soliga dagar, med goda fartmöjlighter och som står sig bra i värde? Då är Nimbus 26 DC något för dig.

Text: Martin Leisborn • 2023-09-29 Uppdaterad 2024-03-27
Vill du ha en båt med övernattningsmöjligheter, lämplig för soliga dagar, med goda fartmöjlighter och som står sig bra i värde? Då är Nimbus 26 DC något för dig.

Artikeln publicerades först i Praktiskt Båtägande nr 12-2017.

När Nimbus lanserade 26 DC var målet att göra en elegant och praktisk daycruiser. Resultatet blev en planande familjebåt med fina linjer. Men med bekväma kojer i fören, bäddbar U-soffa i aktern, funktionellt pentry och riktig toalett blev båten mer än en endagskryssare. De flesta lyckliga ägare är ofta ute flera dagar eller rentav en vecka eller två, så kanske kan båten istället kallas en weekend cruiser? 

Innan vi går vidare i beskrivningen är det bra att tänka på att det finns två olika båtar med samma namn och med olika konstruktörer. Nimbus 26 DC är den andra, och den är ritad av Rolf Eliasson. Han berättar:

– Den ursprungliga Nimbus 26 ritades av Pelle Petterson på 1970-talet, på den tiden Nimbus och Maxi ägdes av Mölnlyckekoncernen. När Mölnlycke sedan sålde det hela separerades Nimbus, och bröderna Wiklund startade företaget Nimbus, som fick med sig Nimbus 26 som startskott för motorbåtstillverkning. Nästa modell var Nimbus 3000, och det var då jag kom in i bilden och ritade den. Samtidigt vidareutvecklade vi 26:an, som sedermera kom att heta Nimbus 27 Family, fast den var rejält omgjord och svår att känna igen.

Magnus Fredrickson modifierade sprayhoodbågarna genom att sätta på ett rostfritt stödstag till. Foto: Martin Leisborn
Ruffen i förpiken rymmer en stor dubbelkoj. Här har iläggsskivan tagits bort så att kojen blivit en stor U-soffa.

Vid den tiden hade det blivit väldigt populärt med daycruisers, efter amerikansk modell, och Nimbus ville nu ta fram en sådan. Rolf tog sig an uppgiften och började rita.

– Vi gjorde först Nimbus 22 DC, men sedan skulle de ha en större modell och då ritade jag 26 DC, som var en sprillans ny båt. Det var inget exceptionellt nytänkande i den båten, det var en bra daycruiser helt enkelt. Men skillnaden gentemot amerikanska daycruisers med bara sittplatser var väl  den nordiska touchen att det går att sova över i den. Man kan säga att det var en efterföljare till den så kallade campingbåten, en svensk företeelse på 40-, 50- och 60-talen – en korsning mellan amerikansk daycruiser och svensk beboelighet.

Att 26 DC Epoca är en högst övernattningsbar daycruiser bekräftas inte bara av ägarnas weekend- och veckoresor. När Rolf Eliasson för några år sedan seglade i Finland såg han en dag en Nimbus 26 DC komma in i hamnen. Den var från Belgien och var på väg runt hela Skandinavien, mer som en långfärdsbåt. Att 26 DC även fick tillnamnet Epoca berodde på att Nimbusvarvets ägare, bröderna Wiklund, tyckte det var bra med ett namn som slutade på a. Förutom 26 DC som fick namnet Epoca kom andra modeller med tillnamnen Ballista, Avanta, Nova och så vidare. 

Till skillnad från många av den tidens familjemotorbåtar har 26 DC betydande fartresurser. Den planar ut, marschar runt 25 knop och har en toppfart på nästan 40, något som räcker mer än väl till att ta sig dit man vill i god tid. Magnus och Cissi Fredrickson i Göteborg äger sedan några år ett exemplar av den här klassikern och är väldigt nöjda med den. Döttrarna Izabel och Nellie följer också gärna med.

– Jag har kört båt i nästan hela mitt liv, berättar Magnus. För sju år sedan köpte jag och Cissi en Ryds 620 DC med en 150 hk Suzuki utombordare på som vi var väldigt nöjda med. Men så kände vi att vi skulle vilja kunna ligga kvar lite i båten också, över en weekend eller en vecka eller så, och då föll valet på en Nimbus 26 DC. 

Toaletten är utrustad med vatten och handfat, septiktank, havs- och sugtömning. Kylskåpet med frysfack är beläget strax under och till höger om diskhon. Foto: Martin Leisborn

 Insidan av Nimbus 26 DC rymmer det mesta som behövs för en familj under en begränsad tid. Börjar rundturen framifrån så hittar vi en fin och trivsam förpik med bred dubbelkoj under fördäck. Förpiken har inget bord, men det går att ta bort skivan i mitten av kojen. På så vis blir den en U-soffa att sitta på. Med vitmålad insida, ett skrovfönster på var sida och skylight i rufftaket blir det ljust och trevligt i förpiken. 

På styrbords sida om nedgången finns toalett med handfat och löstagbart duschhandtag. Durken har dock inget avlopp för gråvatten, så det är inte tänkt att den ska användas som dusch. Även storleken är lite för liten för det.

– Toaletten är liten, jag får backa in i den, men den finns och funkar – med septiktank, tömning i havet och sugtömning på däck, säger Magnus. 

Mitt emot toan finns en liten garderob som rymmer flytvästar eller klädombyten för några dagar och ovanpå den finns en hylla. Därmed är förpiken slut och vi går ut i själva salongen. Som på de flesta andra motorbåtar av den här typen lämnar vi det osagt om den här delen av båten ska räknas som interiör eller exteriör, för fälls kapellet är vi ju utomhus. Men med kapellet uppe sitter familjen inne, väl skyddad mot väder och vind.

Pentryt i en Nimbus 26 DC består av ett tvålågigt spritkök, diskho och diverse skåp och lådor. Foto: Martin Leisborn
Magnus modifierade instrumentpanel med betydligt modernare design än originalet. Foto: Martin Leisborn

Pentryt återfinns på babords sida och består av ett tvålågigt spritkök samt diskho med varmt och kallt vatten i blandaren. Vattnet värms upp av motorn eller av den elektriska varmvattenberedaren. Under och vid sidan om diskhon finns flera små skåp, utdragslådor och kylskåp. Skafferiet hittas nedåt och bakåt från kocken sett, i durken och under förarstolarna. De är dock så nära och smidigt placerade att det går lätt och snabbt att öppna och få upp lite ingredienser till middagen.

Förarplatsen finns på styrbordssidan och är utrustad med två bekväma snurrstolar. I familjen Fredricksons 26 DC finns alla instrument som behövs och lite till.

– Jag bytte alla panelerna förra året. Jag ville ha nåt som ser modernt ut, ändrade layouten lite och fick gps:en centrerad framför mig. Jag satte även in ny ratt med mockaskinn, löstagbar så man kan ta med sig den för att göra det svårare för tjuvar.

Förutom bogpropellerreglage, ny batterimätare och ny stereo satte Magnus även dit usb-uttag och en burkhållare. Motorreglaget är elektriskt och har ingen wire. Det kanske enda som återstår att fixa är kompassen, vars flytsprit verkar vara slut.

– Det måste varit någon som var törstig innan mig, skrattar Magnus.

Akter om kök och förarplats finns en stor och bekväm U-soffa som passar bra för avkoppling på dagen. Nattetid blir den Magnus och Cissis dubbelkoj. Det funkar bra men den är lite i vägen när familjen ska ta sig längre akterut.

– Det är väl den enda nackdelen med båten, att vi inte har fri passage till badbryggan utan man måste kliva över dynorna. Soffan går att fälla ner, men det är bökigt.

I sittbrunnssidorna finns även några mindre stuvutrymmen där viss packning kan rymmas.

– Men det är ju inte mycket stuvutrymme om man skulle vara ute en längre tid.

Publicerad i sin helhet i Praktiskt Båtägande nummer 12-2017

Du som är prenumerant kan läsa hela artikeln på Flipp.

Då får du också se besiktningsmannens utlåtande om Nimbus 26 DC Epoca.

VILL DU LÄSA MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Martin Leisborn • 2023-09-29
TestarkivTesterKlassikernNimbus 26
Scroll to Top