Artiklar

Att låna. Stora skillnader i kostnader för att låna till båten

Räntorna ligger just nu på en historiskt sett låg nivå. Detta är naturligtvis något som kan locka båtköpare till att handla på kredit. Men det gäller att vara på sin vakt. För räntorna skiljer sig kraftigt mellan olika lånealternativ.

Text: Redaktionen • 2008-03-25 Uppdaterad 2008-03-25

Praktiskt Båtägande har fått hjälp av ekonomer på Föreningssparbanken med att räkna på några vanliga lånealternativ.

I exemplet nedan låtsas vi att vi köper en båt för 187 500. De flesta låneinstitut kräver att man betalar 20 procent av beloppet kontant, alltså 37 500. Kvar blir 150 000 kronor som är det beloppet som vi lånar av banken. Vi betalar tillbaka lånet på tio år. Billigast är, inte helt överraskande, att låna på huset eller bostadsrätten. För dem som har ett så kallat övervärde på sin bostad kan få bottenlån, lån till mycket låga räntor. Lånar du på bostaden uppgår den totala kostnaden till mindre än hälften av vad ett lån från ett finansbolag ”på stan” kostar. Ett huslån kommer att kosta dig knappt 30 000 kronor i räntekostnader under 10 år. Ett lån via ett finansbolag kommer däremot att ha kostat dig hela 67 530 kronor när du har blivit skuldfri.

Och det är viktigt att analysera den totala kostnaden för lånet, under hela lånets löptid. Jämför du bara månadskostnaden verkar inte skillnaden så stor vid en första anblick, det handlar om några hundralappar. Huslånet kostar 1 500 kronor i månaden och finansbolaget cirka 2000 kronor per månad. Men summerar man istället alla månader växer summan ordentligt. Skillnaden blir som sagt över 30 000 kronor.

Men det är naturligtvis inte alla som har en bostad som de kan belåna. Då är ett fackligt lån det bästa. Om du är ansluten, förstås. Annars finns det speciallån, så kallade båtlån. Dessa är något dyrare än fackliga lån, men de är speciallanpassade för båtar och accepterar i allmänheten båten som säkerhet.

Typ av lån

Total lånekostnad

Effektiv ränta channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor

Kommentarer

Huslån (sprintab)

28 710 kr

3,7 %

Bottenlån, ingen kostnad för pantbrev eller värderingar.

Medlemslån

46 280 kr

6,29 %

Förutsätter fackligt medlemskap men kräver normalt ingen säkerhet.

Båtlån

53 600 kr

6,63 %

Vid autogiro aviavgift: 12 kr/månad

Finansbolag (vanligt lån “på stan”)

67 530 kr

8,25%

Aviavgift: 25 kr/månad. Kräver normal ingen säkerhet

channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Uppgifterna om huslån, båtlån och medlemslån kommer från Föreningssparbanken och Spintab. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Räntorna är från den 16 december 2004

Visste du att.. ..hos vissa försäkringsbolag kan premien bli dubbelt så dyr om du utrustar båten med en utombordare istället för en inombordare. Så är fallet till exempel hos Atlantica. Där kostar en helförsäkring för motorbåten Flipper 640 HT med en utombordare på 150 hk nästan 9000 kronor för ett år. Väljer du istället inombordaralternativet behöver du bara betala 3 871 kronor per år.

Att hyra ut båten Ligger båten oanvänd under stora delar av säsongen? Båten är ofta en stor investering och ger ingen avkastning. Varför inte hyra ut båten när du inte använder den? 5000 kronor per vecka är ingen orimlig hyra för en segelbåt i 200 000 kronorsklassen. Om din båt inte är alltför udda är det möjligt att få båten uthyrd under 10 veckor, berättar en hyresförmedlare. Men glöm inte att skriva ett ordentligt hyreskontrakt och begär att få se legitimation på hyresgästen innan du lämnar över nycklarna.

Båtägare ett ärligt folk enligt skattmasen Om du är båtägare är du skyldig att ta upp värdet för båten i deklarationen. Men länge har det varit svårt för skattmasen att kontrollera ärligheten hos båtägarna i Sverige – det finns ju inget obligatoriskt båtregister i Sverige. Som ett led i Riksskatteverkets arbete med att hitta skattesmitare och granska de som nolltaxerar har myndigheten som bekant gått via försäkringsbolagen. Först sparkade de flesta försäkringsbolagen bakut och vägrade. Men efter att frågan har avgjorts i rätten har nu de svenskregistrerade försäkringsbolagen tvingats öppna sina kundregister för fogden.

Så hur hur gick det – har ni fått fast några båtägare, frågar jag Berit Öqvist på Riksskatteverket? – Det visade sig att båtägare verkar vara ett ärligt folk, säger hon och berättar att det egentligen bara är någon enstaka person som upptäckts.

Men registren hos försäkringsbolagen ligger långt ifrån vidöppna för skattmasen. Hittills har det bara gjorts en enda kontroll. De som kontrollerades var alla båtägare som köpte sina båtar under 2003, till ett värde som överstiger 100 000 kronor, berättar Berit Öqvist.

Av: Johan Andreasson


Text: Redaktionen • 2008-03-25
ArtiklarpraktisktbatagandeGuider
Scroll to Top