1098360.jpg

Artiklar

Läs hela testet av Rhea 27 Escapade

Rhea 27 Escapade är en rejäl dagtursbåt med övernattningsmöjlighet och toalett. Stilen är attraktiv och körmässigt är den trygg.

Text: Redaktionen • 2015-09-08 Uppdaterad 2024-04-22
Rhea 27 Escapade är en rejäl dagtursbåt med övernattningsmöjlighet och toalett. Stilen är attraktiv och körmässigt är den trygg.

Läs hela testet av Rhea 23 Open

Läs hela testet av Rhea 730 Fishing

Rhea 27 Escapade är förvillande lik lilla­syster 23 Open på lite håll. Precis samma fina linjer och färgskala, en rejäl sittbrunn för umgänge och liknande förarplats med långsoffa.
Storlekssskillnaden på en meter på längden och tre decimeter på bredden har utnyttjats till en ordentlig ruff för enstaka övernattning och ett avskilt toalettutrymme.
Körmässigt är skillnaden större än man kan tro jämfört med lillasystern. Trots att motorn är dubbelt så stor (300 hk) känns det trögare när den ska upp i planing, men väl där så ligger den tryggt och fint i ett gångläge som bestäms av skrovet i första hand och trimningen i andra. Båten påverkas alltså inte särskilt mycket när man ändrar vinkeln på riggen, men det “inbyggda” gångläget är alldeles utmärkt. Den går väldigt tryggt och fint genom de drygt halvmeterhöga vågorna och rör sig med pondus och fartygskänsla. Någon racer är det inte.

 

Läs hela testet av Rhea 27 Escapade
Drag. Förarplatsen är funktionell, men dåligt vindskyddad. Två trappsteg leder upp till fördäck med soldyna. Dynorna absorberar inget vatten och kan därför lämnas ute även i regn.

Båten tål hårdare körning men precis som för 23-fotaren sätts gränsen av förarplatsen. Långbänken som utgör förar- och navigatörsplatserna fungerar bra att sitta på när vädret är lugnt och farten låg, även om den är lite hårt stoppad. Men ryggstödet sitter så långt bak att man inte når fram till ratten om man lutar sig mot det, även om man som testpanelen är runt 190 cm lång. Fotstöden är dock bra anpassade.

Bäst står man och kör med sätet som stöd mot rumpan, vid hårdare körning är det enda alternativet. Men eftersom sätena saknar stöd i sida är det risk att man går överbord vid bus­körning. Vid normal körning är det dock inte något ­problem. 

Förarplatsen är också ganska dragig, vindrutan ger inte mycket vindskydd vare sig man står eller sitter, inte heller för den som är kortare än testpanelen som är runt 190 cm.

 

Läs hela testet av Rhea 27 Escapade
Sydländskt. Det är lättast att komma på och av i aktern. Sittbrunnen är stor och trevlig.

Båten är uppenbarligen tänkt för sköna dagar i solen och för det är den väl disponerad. Den stora sittbrunnen i aktern rymmer lätt sju personer och de utfällbara sidobänkarna är både smarta och snygga. I fören finns en soldyna som mäter 182×192 centimeter och som är en jätteskön plats att åka fina dagar. Det går dock inte att hitta någon ordentligt läad plats för passagerarna heller i planingsfart. 

Stuvutrymmenär det gott om, bland annat finns flera riktigt rejäla under durken i sittbrunnen utöver de som finns under sittplatserna.

Ruffen rymmer en koj som kan fungera för dem som är under 180 centimeter långa, en liten vask samt ett avskiljt toalettutrymme. Toaletten är ganska liten men fullt fungerande och är en riktig bonus när man är ute på skäret en hel dag.

Läs hela testet av Rhea 27 Escapade
. Krypin. Koj, toalett och liten vask gör helgturer möjliga.

Det är lite plastigt men ändå trevligt, och några trädetaljer hjälper upp intrycket, takhöjden är 158 centimeter. En liten ventil släpper in ljus och luft och ruffluckan har ett speciellt diffuserat glas som släpper in ljus utan att ge insyn. Även om det är litet så finns det ingen risk för klaustrofobi. Dynorna i kojerna är mjuka och det är lätt att ta ner bordet och ersätta det med en iläggskiva för att få en hel dubbelbädd.

Rhea 27 Escapade är en riktigt fin och välbyggd båt för den som lägger vikt vid stilen mer än sportiga köregenskaper. Båten går bra i sjön, men förarmiljön inbjuder inte till buskörning.

För social samvaro fina dagar och glidarturer är den närmast perfekt, och kan absolut vara ett alternativ för den som funderar på en större snipa men som vill ha möjligheten till planingsfart. Att glida fram i 6-7 knop är närmast ljudlöst med Yamahas 300-hästare.

Prisskillnaden gentemot 23-fotaren är dock rejäl och man kan fundera på om man tycker det är värt 500 000 kronor extra att kunna sova över ombord. 

Text & Foto: Lars Guditz

Fakta: Rhea 27 Escapade

Längd 7,5 m
Bredd 2,8 m
Vikt 1 450 kg
Kojstorlek L 185, B 203/44 cm
CE-märkning 10 pers/kat C
Rek motor 300 hk
Pris m Yamaha 300 hk
från 1 095 000 kr

Detaljkvalitet: Mycket god.
Gångegenskaper: Trygg men lite seg. Sätena sätter gränsen för buskörning.
Förarplats: Hårda säten och dragigt. Funkar vid normalkörning.
Passagerarplatser: Många och bra. Lite för hårda dynor och dragigt vid planingsfart.
Målgrupp : De som sätter stil före sportighet.
Livet ombord: Båten är byggd för social samvaro och badturer.
Användning: Glidare med möjlighet till övernattning.
Övernattning: Enstaka natt för den under 180 cm.
Övrigt: Får positiva kommentarer vid
gästbryggan.

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2015-09-08
ArtiklarTestarkivBåttestMotorbåt
Scroll to Top