151026.jpg

Artiklar

RJ 85 för en ny generation

RJ 85 är billig, lagom stor och lättseglad. Och nu verkar det som om den generation seglare som föddes samtidigt som båtarna plastades har tagit RJ 85 till sina hjärtan.

Text: Redaktionen • 2009-04-28 Uppdaterad 2023-04-19

1970-talets självbyggarboom förändrade det svenska båtlivet för alltid. Plötsligt blev det möjligt för vanliga löntagare att med lite sparpengar och sina egna arbetstimmar som insats bli skeppare på rejäla familjebåtar. Flottan av välseglande och rejält byggda självbyggen är stor och i många fall har ägarna blivit sina båtar trogna. De som en gång lade upp laminatet har behållit sina klenoder och vårdat dessa nästan som familjemedlemmar. Det här gör också att besättningarna på många 1970-talsbyggen börjar bli lite till åren, och vi står helt uppenbart inför ett generationsskifte.

Det här skiftet tycks redan vara genomfört när det gäller den båt som kanske mer än andra får stå som symbol för självbyggarnas årtionde. När jag mitt i sommaren får för mig att börja ringa runt bland de aktiva inom förbundet som samlar ägarna till RJ 85 inser jag snart att nästan alla, i likhet med mig själv, är 70-talister. Dessutom svarar de bara på mobilen: de är helt enkelt ute och seglar.

– Just nu är det helt klart en uppåtgående trend inom klassen. Särskilt här i Stockholmsområdet, säger Johan Fredriksson.

RJ 85 för en ny generation

Aktivt förbund

Tillsammans med sin fru Jojjo seglar han RJ 85 med nummer 30 i seglet och jag träffar dem vid hemmahamnen i Skärsätra på Lidingö. Så här på söndagseftermiddagen har de precis återvänt tillsammans med ytterligare en RJ 85, seglad av Fia Wigert och Peter Stocke, efter en genomförd kappsegling. Regattan kallad “Kräftköret” är uppenbart både tävling och rekreation, och det tycks vara ett uttryck för ambitionen inom förbundet att välkomna så många som möjligt. Att kappsegla ska vara enkelt och möjligt för alla.

– Vi uppdaterade exempelvis klassreglerna för ett par år sedan. Det innebär bland annat att man får ha större storsegel och fritt val av material, berättar Fia.

För många tycks RJ 85 vara en förstabåt, men en förstabåt som man lätt fastnar med ett tag. Så har det varit även för Fia, som började segla tillsammans med sin kusin och hennes föräldrar. I 20-årsålderna kände de båda tjejerna att de ville bli skeppare på en egen båt och det var så RJ 85 kom in i bilden.

Men historien om RJ 85 börjar innan de besättningar jag träffar nu ens var födda. Konstruktören och entreprenören med initialerna RJ, Rolf Jakobsson, hade ritningarna till den nya åtta och en halv meter långa båten klara 1969, men det var först ett par år in på följande årtionde som produktionen tog fart. De flesta båtarna tillverkades mellan 1973 och 1976, och bygget gick till så att den intresserade hyrde formarna direkt av Rolf Jakobsson. Självbygget genomfördes under sakkunnig ledning i varvets lokaler i det gamla pappersbruket Tollare i Nacka söder om Stockholm. Även i Göteborg fanns det formar där det föddes nya RJ 85:or.

På typiskt självbyggarmanér varierar båtarna en hel del som individer. Det här gäller i synnerhet inredningen, som ofta har en personlig utformning, men variationen gäller även uppbyggnaden av själva skrovet.

– Generellt tycks det ha varit ett problem att folk plastade lite för mycket, men det varierar. Man brukar prata om en- eller tvåtunnors båtar, berättar Johan Fredriksson.

De tunnor man syftar på här är alltså ett mått på hur mycket plast som gick åt under uppläggningen av skrovet, och tydligt är att många självbyggare ville “ta till lite extra” för att få en hållbar båt. Och hållbar är den. Framdelen av kölen är av bly, sitter rejält fastbultad och tar effektivt emot smällen vid felnavigeringar.

– Den tål mycket stryk, säger Johan, vi har testat &

RJ 85 för en ny generation

Vackra linjer

Själva linjerna häftar i skuld till klassiska svenska kustkryssare i trä. RJ 85 är en plastbåt byggd till stor del på trätradition. I original sitter rodret fast direkt i bakändan på kölen, men det är något som ändrades på senare ritningar, och de flesta som har båtar med den gamla roderkonstruktionen har byggt om detta själva.

– Det gamla rodret går nästan inte att svänga med, säger Johan Fredriksson.

Numera seglar alltså nästan alla RJ 85:or med delat lateralplan och då är båten stabil och välbalanserad. De klassiska linjerna ger vid handen att båten är gans-ka låg och smal och det kan ge ett vekt intryck, men med mer än hälften av båten vikt i kölen är konstruktionen mycket slutstyv. Många uppskattar just närheten till vattnet, som ger en skön kontakt och seglingskänsla. Båten reagerar förvånande direkt på både vind och trim och seglar lite som en stor jolle.

Uppenbarligen är RJ 85 en hyfsat snabb båt, med ett lystal som exempelvis ligger ett snäpp över IF-båten. 7/8-delsriggen ger utrymme för ett aktivt arbete med trimningen.

– Båten är väldigt lättseglad och stabil. Samtidigt svarar den bra på trim och det märks skillnad om man seglar bra eller dåligt, säger Peter.

RJ 85 för en ny generation

Olika motorer

När det inte blåser är de flesta RJ 85:or hänvisade till en snurra bak på akterspegeln, men även när det gäller motoralternativ har självbyggandet gett upphov till variationer. En del båtar är utrustade med inombordare, men med tanke på att dessa nu börjar bli gamla åker de oftast ut med tiden. Få satsar de pengar det skulle innebära att sätta i en ny inombordare.

– Det känns som att de båtar som har inombordare alltid låter vänta på sig. Det är alltid någon som har problem med att få igång eländet, säger Peter.

Förutom ålderstigna inombordare är problemfloran för båttypen ganska begränsad. Båtarna är som sagt oftast rejält byggda, men återkommande gissel är risiga röstjärnsinfästningar och att det kan bli läckage i skarven mellan skrov och däck. Att rodret har flyttats på de flesta båtar har också medfört att mer tyngd har hamnat akteröver. Ihop med aktersnurran kan båten därför anses en aning baktung och det gör att det gärna kommer upp vatten ur självlänsarna. Många väljer därför att ha dessa stängda mest hela tiden.

En sprayhood är nästan ett måste, för närheten till vattnet och den låga överbyggnaden har sitt pris. Att kryssa i hårt väder kan bli en blöt upplevelse.

Samtidigt är det uppenbart för de flesta att det estetiska har en plats i seglarnas begreppsvärld, och här har RJ 85 ett försteg. Den ser ut som en riktig båt.

RJ 85 för en ny generation

Av: Text och foto Philip Pereira dos Reis

Faktaruta

RJ 85

Konstruktör: Rolf Jakobsson

Designad: 1969

Antal tillverkade: 500

Längd: 8,55 meter

Bredd: 2,05 meter

Djupgående: 1,26 meter

Deplacement: 2 150 kilo

Kölvikt: 1 230 kilo

Segelyta, stor: 16,4 kvm

Segelyta, fock: 9,8 kvm

Segelyta, genua: 20 kvm

Lystal: 1,03

Motor: Varierande, både utom-

och inombordare

Pris: 30 000-60 000 kronor

Mer info: www.rj85.nu

 

 

RJ 85 för en ny generation
RJ 85 för en ny generation
RJ 85 för en ny generation

 


Text: Redaktionen • 2009-04-28
ArtiklarLivetOmbordBåtklassikerKlassiska halvfabrikat
Scroll to Top