Den här Fjordlingen kan gå över 70 knop med sin motor på 300 hästar. Foto: Mikael Mahlberg

Artiklar

TV: Här gömmer sig 70 knop körglädje

Den trailbara dagbåten Fjordling 17 är rejält undervärderad, tycker besiktningsmannen Stephan Birke. Dessutom har dess utmärkta skrov gjort den till en oväntad favorit att sätta rejäla snurror på och köra snabbt med. Läs om Patrik som satte en 300 hästars på sin.

Text: • 2014-11-14 Uppdaterad 2014-11-14
Guide: Åtta köpvärda sportbåtar från 70- och 80-talet
TV: Här är nya svenska racern som gör 70 knop
Läs mer: Så sätter du bilmotorn i båten
TV: Drömbåten – Cigarette Bullet

– För omkring 30 000 kronor får du en hardtopbåt som är enkel att sticka ut med på sjöar eller i mellanskärgården. Den är välbyggd och har goda sjöegenskaper. Men det är ingen båt man ger sig ut i hög sjö med, säger han.

Fjordling 17 finns både med inom- och med utombordare.
– Eftersom Fjordling i huvudsak tillverkades på 60-talet är förstås originalmotorerna slut. Köp en Fjordling med en nyare utombordare. Dessutom går skrovmodellen som är konstruerad för utombordaren mycket bättre i sjön, säger Stephan Birke.

Under hardtopen finns en bäddbar soffgrupp. Förarplats och passagerarsäte finns i gränslandet mellan inne och ute i sittbrunnen, som är utrustad med soffa.

Patrik Sundberg har en Fjordling 17 från 1968 med 300 hästkrafter på akterspegeln. Han kom över  ett nyrenoverat exemplar från 1968. Båten hade redan förstärkts för att tåla starka motorer, och därför krävdes bara småfix innan den maffiga 300-hästaren hängdes på.

Motorn väger 230 kilo vilket är hälften av båtens vikt. Det ser ut att vara i mesta laget för Fjordlingen, som ligger så djupt i aktern att vågtopparna slickar kanten på motorbrunnen. I min fantasivärld borde båten ställa sig lodrätt på aktern med vilt vispande propeller när gasen går i botten.
– Det blir förstås en rejäl planingströskel. Men väl uppe i plan är den ganska odramatisk att köra. I över 40 knop är det nästan bara växelhuset som ligger i vattnet, och då går det väldigt stadigt, lovar Patrik.

Bredvid ratten sitter en svart knapp. Den hör hemma på racerbåtar och går till en motorhiss. I högre farter lyfter den upp motorn så att propelleraxeln ligger i jämnhöjd med bottnen. Utan hissen skulle växelhuset bromsa i högre farter.
– Målet är att klå “Flyglingens” 82 knop. Än så länge har det blåst för mycket för att jag ska
kunna ge full gas. Som mest har jag kommit upp i 74 knop enligt gps, och då har motorn haft minst 1 000 varv till att ge.

 

Fakta: Längd: 5,20 meter, Bredd: 2,12 meter  Djupgående: 0,65 meter, Tillverkningsår:
1962–1970. Viss tillverkning 1989 på Dyviks marina. Pris begagnad: 20 000–40 000 kronor (äldre modeller) Läs mer: www.fjordclub.com

Av: Johan Cooke och Mikael Mahlberg


Text: • 2014-11-14
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top