NImbus 31 Ultima lanserades för att möta 1990-talet // Foto: Johan Cooke

Artiklar

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

"Den bästa akterruffaren som Nimbus tog fram innan kupébåtarna tog över"

Text: Johan Cooke • 2020-03-13 Uppdaterad 2024-03-27
"Den bästa akterruffaren som Nimbus tog fram innan kupébåtarna tog över"

 

Från 1981, då Nimbus 3000 lanserades, till år 2011 då Nimbus 320 Coupé slutade byggas använde Nimbus i princip ett likadant skrov för alla sina modeller i 30- till 32-fotsklassen. Bottenkonstruktionen skapades efter Nimbus så kallade trestegsprincip, som skulle ge en be- haglig gång och en låg bränsleförbrukning.

– Det vassa förskeppet håller undan bogvattnet effektivt medan det flacka akterskeppet gör skrovet lättdri- vet. Skrovet utrustades med ett stort roder för bättre manöverförmåga i kombination med skädda och propelleraxeldrift som krävde lite underhåll, säger Jonas Göthberg, marknadschef hos Nimbus Boats.

För att möta 1990-talet lanserades Nimbus 31 Ultima, även den med trestegsprincipen i skrovet. Det var i kölvattnet efter Nimbus tidigare säljframgångar i storleksklassen.

– Precis som föregångaren som Nimbus 3000, Nimbus 3100 och Nimbus 3003 introducerades 31 Ultima med en akterruff lämpad för barnfamiljer. Däremot fick 31 Ultima ett nytt modernare däck, snyggare överbyggnad och ett modernare utseende interiört men med samma planlösning i sittbrunnen, säger Jonas Göthberg.

 

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

 

Namnet Ultima baseras på att modellen i storleksklassen enligt Nimbus var den ultimata båten med fem sektioner: förpik, mittkabin, salong, sittbrunn och akterruff. Hela fem till sex sovplatser finns.

Det köparen kanske kunde anmärka på var att Ultiman endast såldes med ett motoralternativ, en Volvo Penta Tamd 41 B på 200 hästkrafter.

Några få enstaka kosmetiska förändringar gjordes under tillverkningsperioden. Som robustare solluckor ovanför mittkabinen och nya dekorer.

Träsnickerier i de flesta Ultima 31 är i teak med vita skott.

De senare årsmodellerna tillverkades i körsbär.

I mitten av 1990-talet blev det en trend med akterdäck istället för akterkabin. Nimbus 31 Ultima ersattes därför av Nimbus 31 Coupé som efter två år bytte namn till Nimbus 310 Coupé, vilka är mer lämpade för par, snarare än för barnfamiljer.

– Ur mitt perspektiv var Ultiman den bästa akterruffaren som Nimbus tog fram innan kupébåtarna tog över produktionslinan, säger Jonas Göthberg.

 

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

 

Theresa och Roger Johansson bor i Skärgårdsstad i Österåker, med bara några minuters promenad till hem- mahamnen. Utanför finns stora delar av Stockholms skärgård inom räckhåll.

– Vi ägde tidigare snipan Rospiggen 28. När våra två barn började växa upp ville vi byta till en snabbare båt med hög kvalitet och fler sovplatser. En rymlig badbrygga stod också på önskelistan. Därför föll valet på en Nimbus 31 Ultima, säger Roger Johansson.

Ägarparets Ultima tillverkad år 1991 köpte de för 550 000 kronor våren 2018.

Båten var bra underhållen och mycket var utbytt, menar Roger Johansson. Som mattor, kyl och kapell. Där- till hade Pentamotorn med turbo renoverats 2016.

Han har egentligen bara en sak att anmärka på ombord.

– Septiktanken är för liten. Den ska jag byta nästa år om det blir möjligt, säger Roger Johansson.

Roger upplever även han skrovets trestegsprincip som optimal.

– Ultiman går halvplanande och klyver sjön utmärkt. Hon är lätt att manövrera och går stadigt i grövre sjö. Trimplanen använder jag för att få ner bogen i farter på 15–20 knop, säger han.

Båtens bränsleförbrukning är ungefär 1,6 liter per sjömil.

Toppfarten är drygt 25 knop.

 

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

 

INTERIÖR:

Inne finns allt en medelstor besättning kan begära av en 31-fotare. Som tre separata kabiner, sex kojplatser, pentry och toalett.

Nimbus 31 Ultima passar bäst för en tvåbarnsfamilj eller ett par som har med sig bekanta som övernattar ombord. Det finns nämligen fem till sex kojplatser fördelade i tre olika kabiner. Passagen till akterkabinen, där tre sovplatser varav en dubbelkoj finns, sker vid sittbrunnens U-soffa på styrbordssidan. Längden på sovplatserna i akterkabinen är fullängd. Träsnickerier av teak och lister bryter av den i övrigt vita vinylen på väggarna och de nedersta vita sektionerna av sovplatserna. Mellan sovplatserna finns en trämodul med handfat, blandare och en utdragbar förvaringslå- da. En långsmal ventil i aktern ger hyfsat med ljusinsläpp här inne.

Jag fortsätter in i en rymlig mittkabin, där dispositionen är smart för en 31-fotare. Runt om finns stora ru- tor och två solluckor, vilka släpper in mycket ljus.

Mörk teakdurk, lister och lådor av ljus teak bryter också av den i övrigt vita interiören.

Längs styrbordssidan är en del av pentryt med diskho placerat. Ovanpå kylskåpsmodulen

för om diskon finns ett brett vitt vinylklätt förarsäte som är bekvämt att sitta på. Sätet kan ställas in i längdriktningen, men inte i höjd. Tack vare de stora fönsterytorna med smala delningsstolpar är sikten god. Ett plus är att rutan intill förarplatsen öppningsbar. I övrigt är förar- miljöns instrument och gasreglage lättåtkomliga.

På styrbordssidan i kabinen står en tvålågig gasolspismodul. Det finns gott om förvaringsutrymmen i en låda under spisen och tre lådor under passagerarstolen framför.

Under fördäcket väntar klassisk v-koj, med bord, garderob, stickkoj och toalett. Omkring bordet sitter fyra till fem besättningsmedlemmar och spisar när det är kylslaget vid matplatsen ute i sittbrunnen. När det är dags att sova är det snabbt gjort att bädda om till en dubbelkoj. Den avskilda mittkabinen på babordssidan här framme består av en stickkoj med fullängd. Tack vare två ventiler i toalettutrymmet om styrbord i förpiken känns utrymmet ljust och luftigt. Rejäla grabbhandtag och avställningsytor är en stor fördel.

 

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

 

EXTERIÖR:

Det starkaste kortet i exteriören är den rymliga sittbrunnen. Här sitter sex personer runt bordet utan att trängas.

Som vanligt hade Nimbus konstruktör Rolf Eliasson tänkt till när Ultima skissades fram på ritbordet. En bastant gummiavbärarlist som stötskydd sveper runt hela relingen. Familjen Johanssons båt är utrustad med bogstrålkastare, en bra säkerhetsdetalj när båten närmar sig en okänd brygga eller naturhamn i höstmörkret.

Med ett inbyggt peke och en bastant pulpit blir ombordstigningen från bryggan enkel.

– Men när jag var en nybliven ägare märkte jag att det inte var så smidigt att kliva ombord i fören från låga berghällar i skärgården. Därför monterade jag en kassettstege under peket, säger Roger Johansson.

På det något sluttande fördäcket, från förarrutorna till pulpit, är det öppna ytor.

Skarndäcken utefter överbyggnaden är utrustade med droppkant för att fötterna inte ska halka utanför.

Sittbrunnen är väldisponerad och exteriörens starkaste kort. Här finns en bastant U-soffa, klädd med vit galon och marinblå textil med en Nimbuslogga. Hela sex personer kan samlas runt matbordet. I familjen Johans- sons 31:a finns inget slitage på dynorna, vilket efter så många år indikerar kvalitet. En fiffig lösning är soldynan ovanpå akterruffen.

Under sittbrunnsdurkens durklucka av mörk teak finns motorn, och under sittbänkarna döljer sig praktiska stuvutrymmen. När kapellet fälls upp kan en vuxen person sova på soldynan samtidigt som sittbrunnen med matplatsen täcks över. Badplattformen är stor. De två modulerna på den är praktiska för bland annat förva- ring, men stjäl utrymme när det är dags för bad.

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

Bilder: Nimbus fem bästa

Nimbus släpper åtta nya modeller med utombordare

Båtnytt gör första testet av nya Nimbus T9

Så funkar Nimbus 305 med elmotor från Torqueedo

Båtar som blir till i båtar – vi träffar Rolf Eliasson

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Johan Cooke • 2020-03-13
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top