media-w-motorrum

Båtexpert Lars Lundbladh

Dr Diesel: Så kollar du trög växel på Volvo Penta 270

Lars Lundbladh ger sina tips på hur man går igenom växelmekanismen.

Text: • 2022-07-25 Uppdaterad 2022-08-05

Fråga:

Hej! Växling på min Volvo Penta 270 drev går väldigt tungt. Vad borde jag kolla?

Mvh Alan

Svar:

Hej Alan! Börja med att lossa och ta bort växelkåpan (nr 12 på bilden nedan), som sitter med två skruvar, varav den övre är en låsning som bara behöver gängas ut några varv. Den mindre skruven ska lossas helt. Demontera sedan vajern från drevets växelmekanism genom att lossa saxpinnen som håller vajern (nr 7 och tärningen nr 9 på bilden). När du lossat vajern från drevet kan du känna på reglaget. Går det fortande trögt är det säkert dags för ett vajerbyte. Många äldre vajrar går trögare med tiden och gamla vajrar hade heller inte samma uppbyggnad som dagens vajrar har. För att byta vajer behöver du veta längden på din nuvarande. Har du tur finns längden stämplad på vajerhöljet men oftast är det säkrare att lossa vajern och mäta upp den. Köp en lågfriktionsvajer, till exempel MACH zero från tillverkaren Ultraflex.

Går reglaget lätt så har du troligen problem med länkarmar i växelmekanismen. Kontrollera genom att lägga i och ur växeln (nr 11 på bilden) för hand. Kan du inte vrida på växelloket med handkraft kan det vara beväxning eller korrosion som hindrar mekanismen från att röra sig lätt. Rengör och fetta in samtliga detaljer. Kontrollera att låsbygeln (A på bilden) rör sig lätt. Är den trög kan det vara problem att lägga i backväxeln. Det kan även vara andra fel på växelmekanismen inne i drevet, men det kan vara lite mer komplicerat att åtgärda utan specialkunskap.

Med vänliga hälsningar
Lars Lundbladh, Praktiskt Båtägande

Ställ din fråga till Lars Lundbladh här


Text: • 2022-07-25
Båtexpert Lars LundbladhLars LundbladhVolvo Penta
Scroll to Top