De flesta tidiga OE 32 är mer eller mindre självbyggda, och det kan vara lite si och så med kvalitet och finish. Exemplaren från 1982 och framåt bara fanns att tillgå som helt färdigställda varvsbyggen. Foto: Joakim Hermansson

Tester

Klassikern OE 32: En självbyggd långseglare

Fina OE 32:an Gia från 1978 har efter en utflykt på världshaven med annan skeppare återbördats till samma ägare som en gång var med och byggde henne.

Text: Joakim Hermansson • 2023-08-18 Uppdaterad 2024-03-26
Fina OE 32:an Gia från 1978 har efter en utflykt på världshaven med annan skeppare återbördats till samma ägare som en gång var med och byggde henne.

När detta skrivs har en OE 32 nyligen rundat Kap Horn i Golden Globe Race. Denna kappsegling i tidstypiska båtar arrangeras till minne av Sir Robin Knox-Johnstons bedrift att 1968 vara den första någonsin som seglade ensam nonstop runt jorden. Och det var just för jordenruntseglare, eller kanske snarare för långseglare i största allmänhet, som designvirtuosen Olle Enderlein i början av 1970-talet skapade OE 32.

Den snyggt lackade teakinredningen i Mossbergs OE 32 ger påtaglig träkänsla och ett ombonat intryck i salongen som har rejäla grabbräcken i taket för säkra förflyttningar.
Salongssofforna omvandlas enkelt till sköna kojer, som vid lutning kan förses med skydd så att man inte rullar ur. Båtbyggaren Gustav Grind snickrade inredningen på 1970-talet. Foto: Joakim Hermansson

Båten fick ett långkölat kosterskrov med utanpåliggande roder och spets i både för och akter och såldes inledningsvis i självbyggarsatser som krävde tusentals timmars insats av dem som slutligen ville segla. En av spekulanterna som slog till var silversmeden Gösta Mossberg på Stången strax väster om Uddevalla, med fin assistans från då knappt tonårige sonen Fredrik.

– Pappa hyrde in sig på formarna på Sundsörs varv i Oxelösund, och då ingick 80 timmars arbetshjälp av ett båtbyggarproffs. Jag var också med och bar bland annat upp blytackor som skulle smältas och sedan hällas på plats för att bilda kölen, minns han med ett leende.

Med iläggsskivan på plats i förpiken bildas en fin dubbelsäng. Tack vare nät rymmer hyllorna mycket och teakgarneringen skyddar de sovande från enkelskrovets kondens.
Det rostfria räckverket över sprayhooden är bra att hålla sig i och ger också stöd åt storbommen när den är i viloläge. Foto: Joakim Hermansson

Med skott, motor och däck på plats kördes båten på lastbil till en lada bakom Bokenäs kyrka i Uddevalla kommun, där den erkänt duktiga båtbyggaren Gustav Grind tog över och platsbyggde det mesta av inredningen. Teakdäcket som fanns på båten från början lades på plats av en expert från Najadvarvet i Henån, men det mesta av lackeringsjobbet och all dragning av elsystemet gjorde däremot Gösta och Fredrik själva. Alla beslag, pulpit och pushpit samt mantåg fixade de också, liksom pumpar och system för vatten och avgaser samt all målning och gelcoat där det behövdes.

– Jag var mest med på helgerna, och det gav en speciell känsla för båten att själv delta i processen och se den växa fram, säger Fredrik.

1980 var båten såpass klar att den kunde döpas. Gia blev namnet, och hon sjösättes vid Vindövarvet, dit pappa Gösta kom körande från Göteborg med masten lastad på takräcket på en Volvo 245 med släpkärra bakom. Sedan bar det av för egen maskin till familjens svajboj vid Stången. När Fredrik hade fyllt 16 fick han låna båten själv för första gången, men med stränga förmaningar om att inte segla med sina kompisar till Lysekil eller Smögen, där det var för mycket liv.

Originalmotorn var en Volvo Penta MD17C som byttes till en VP 2003 Turbo och numera en fyrcylindrig Yanmarmaskin som ger 54 hästkrafter. Ovanför motorn är köket placerat. Foto: Joakim Hermansson

– Så vi drog över till Skagen istället, det hade ju inte pappa sagt något om, och efter att ha klarat den resan fint var det aldrig några problem att få låna båten igen.

I mitten av 1990-talet bestämde sig Gösta Mossberg för att sälja sin OE 32 men sonen hade nyss byggt hus och såg ingen möjlighet att köpa då, så Gia gick till en ägare som under fyra år seglade i såväl Medelhavet som Svarta havet och till Karibien innan det bar av hem till Västervik igen.

För Fredriks del blev det istället Missil, Allegro 27, Marieholm 32 och delägarskap i en Bavaria 39 som tappade kölen, innan han för tio år sedan fick syn på gamla Gia igen, den här gången på Blocket.

Sittbrunnen på OE 32 har mjukt rundade sarger och rätt avstånd till bänken mittemot för att få spjärn vid krängning. Dessutom finns det gott om utrymme till alla typer av instrument och utrustning för långsegling. Foto: Joakim Hermansson

– Jag kände igen inredningen och ringde pappa men han tyckte att båten var för gammal så jag slog till själv och tog tillbaka namnet Gia, berättar Fredrik som numera är kassör i OE Yacht Club of Scandinavia utöver uppdrag som frivillig sjöräddare och arbetet som guldsmed i Uddevalla.

– Sankt Eligius är guldsmedernas skyddshelgon så honom har jag placerat i det svarta codeseglet.

Publicerad i sin helhet i Praktiskt Båtägande nummer 5-2023

Du som är prenumerant kan läsa hela artikeln på Flipp.

Då får du också se besiktningsmannens utlåtande 50 år efter att OE32 lanserades. Hur står den sig i dag?

VILL DU LÄSA MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Joakim Hermansson • 2023-08-18
TesterKlassikernOE 32Segelbåt
Scroll to Top