Artiklar



Topputrustad havskryssare klass 1
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Vad får man för pengarna? I första hand får man en båt som man är tämligen ensam om. Stora segelbåtar byggs oftast i bara ett exemplar, och det innebär att de kostar mycket pengar.
Fem kabinbåtar under 30 000kr
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Den moderna folkmotorbåten - finns den? Många anser att den i så fall skulle finnas bland dessa båttyper; Vinga Kabin, Capir Cabin, Passad, Fair Lady och Gullrignen Kabin. En beboelig båt med med hygglig fartprestanda och ett pris som inte skiljer sig så värst mycket från vad en ny bil i stora klassen kostar.
Vi jämför sex stora "roddbåtar"
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Vi har valt sex båtar ur största klassen av odäckade båtar. Samtliga båtar hamnar i prisgruppen mellan 2000 och 3000 kronor. Dessa sex båtar kan sägas representera lika många uppfattningar om hur idealet ska se ut. Vilken är bäst?
Tio roddbåtar i mellanklassen
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Båtnytt jämför fortsätter här med en fingergranskning av tio roddbåtar i mellanklassen, båtar som kostar mellan 1.000 kronor och 2.000 kronor. Bland dessa finns de riktigt fina roddbåtarna, men här finns också utmärkta snurrebåtar. Vilken som är bäst är en fråga om vad båten skall användas till. Ingen båt är bäst i allt, det finns stora skillnader.
Motorer från Albin, Volvo-Penta och BMW
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Det är relativt tunnsått med motornyheterna i år. Men i samband med Allt för Sjön i Stockholm visades en del nyheter som faktiskt är toppintressanta.
Fyra snipor visar aktern
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
I våra jämförelseprov har turen nu kommit till småsnipor mellan fem och sju meters längd. Vi har valt fyra representanter för den "moderna" snipan; Thor-snipan, Rivö, FM-snipan och Essem 20. Tre av dessa är byggda i glasfiberarmerad plast och den fjärde i aluminium. Hur skall nu en riktigt snipa se ut?
Fortuna, en typ som saknats
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Halvplanande båtar har glömts bort bland moderna snipor och djupa V-bottenbåtar. Men det finns marknad för dem. Nya Fortuna minskar tomrummet.
Sex utombordare, här kommer modell 69.69
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Mest detaljförbättringar, men också en hel del nya motormodeller presenteras på utbordarsidan inför 1969. På inombordarsidan däremot tycks det hända en hel del.
Crescent 54
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Ett intressant båtpaket från landets största båttillverkare Monark Crescent i Varberg. Med nya volvomotorn har man fått fram ett snabbt, säkert ekipage avsett för korta dagturer eller vattenskidåkning. Den starkare motorn har gett 53-skrovet ny profil, men som alltid så tycks priset också bli därefter.
Roddbåtar till tusen. Båtnytt testar, jämför, bedömer.
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Båtnytt testar: Roddbåtar
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Vilken roddbåt skall jag välja? Många har ställts inför den frågan när det gäller att välja bland alla modeller som finns av vår vanligaste båttyp.
Arpège, halvtonnarvinnare
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Vinnarbåten i årets Halvtonnarpokalseglingar i La Rochelle, Arpège, kommer inom kort att presenteras i Sverige.
Fjord Plast, Fair Lady, Polar Daycruiser
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Nu är det dags igen att börja titta på nästa års nyheter. Den snabba familjebåten blir allt populärare, och kravet på bättre utrymmen blir allt större. De stora förändringarna hittar man nästa år i inredningarna. På motorsidan tävlas det friskt om vem som kan bygga största motorn. Här följer smått och stort som kommer nästa år.
Familjeseglarna i ett nötskal
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Avsikten med konsumentseglingar är att ge konsumenter möjlighet att jämföra priser, komfort och seglingsegenskaper hos olika båtar. Intresset knyts till de s k familjeseglarna, de som kan erbjuda en familj plats att sova och vara ombord under en längre tid än en dag. Båtnytt var med och presenterar på följande sidor en unik sammanställning.
Är jättesnurra ekonomisk?
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Jättesnurrorna i hundrahästarsklassen verkar på många som rena utbordarmonstren - en felaktig utveckling av utombordsmotorprincipen helt enkelt. Men pass upp, 100 hk är en vanlig effekt i båtar idag, och att ha en utombordsmotor kan faktiskt ha sina fördelar.
Segla med motor
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Vilken typ av hjälpmotor skall jag skaffa till segelbåten? Vilken motorstyrka behövs? Är fartskillnaderna stora mellan de olika motorfabrikaten? Frågorna är många, och här har vi gjort ett unikt prov av marknadens 10 snurror i effektklassen mellan 3 och 10 hk. Resultatet blev toppintressant.
Båtnytt provar Catalina
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Marieholms Bruk har i många år tillverkat fiberglasbåtar, och tillverkningsmetoderna är godkända av Lloyd's i London. På sitt program har de kabinbåten Catalina, som nu ytterligare modifierats.
Golif med annan rigg
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
I Båtnytt nr 6 1964 provseglades Golif. Betyget var i korthet: fin att bo i, svår att segla. Nu har de tagit fasta på kritiken.
Norfolk F6 & F8
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Nya jollar kommer varje år. De skiljer sig inte mycket från varandra. De flesta söker sin publik bland de unga, och en viktig faktor då blir priset. De två nyheter från England som Yberg Yachtagentur tar in är billiga i förhållande till storleken.
Motornytt
ARTIKEL FRÅN Livetombord.se
Aldrig tidigare har så många nyheter presenterats så sent på säsongen som i år. Flera tillverkare flyttade fram presentationen till början av året. På snurrefronten bör snart det stora hästkraftskriget bryta ut igen.

Filtrering

Kategori












Tagg





Skribent