Båtnytt

Test: Så bra är Yamahas tungviktarskoter FX SVHO
Stort stuvutrymme i fören, ett litet under sätets bakre del och ett pyttelitet för tampar gör att du får med dig allt du behöver. Samtliga bilder: Karl Hallqvist

Test: Så bra är Yamahas tungviktarskoter FX SVHO

300 hästar och 60 knop. Båtnytt har tagit ut Yamahaskotern FX SVHO på en testrunda. Kolla in deras åsikter och missa inte heller jämförelsen mot Kawasaki Ultra 310 och Sea Doo RXT-X. Du läser det jämförande testet av skotrarna i Båtnytt nummer 8-2016, som finns i butik nu.

Att köra vattenskoter kan vara som att rida en skenande häst. Men det kan också vara att köra en liten båt med perfekt kontroll. Det är förstås föraren som gör skillnaden.

Vi lånade in den största modellen från Yamaha, med 300 hästkrafter och kapacitet att bära tre vuxna personer. Vi har testat med full belastning, vi har kört med badleksaker bakom och vi har kört i full fart på öppet vatten.

I vårt test har redaktionen, men även ett gäng nybörjare, fått testa att köra. Yamaha FX SVHO blev snabbt mångas favorit och har gått under smeknamnet Familjehojen. Yamaha var först ute med att ha två elektroniska gasreglage som låter dig köra bakåt och framåt direkt från styret istället för att reglera växeln med en spak som styr skopan i aktern.

Yamaha har byggt en skoter som går riktigt bra i sjön. Till en början tyckte en del av de orutinerade förarna att den var svår att svänga. När de förstod att de ­måste hänga med också med kroppen vid rejäla svängar, ­byttes omdömet ganska snabbt. 

FX SVHO går mycket plant i vattnet, varken på nosen eller på baken. Det gör att när det är lugnt har du en välbalanserad vattenskoter där du utan problem kan hoppa på tre personer och köra för fullt på en gång. Yamahan är torr, du kan i princip köra i vanliga kläder och skor utan att riskera att blöta ned dig om du tar det lugnt. Kommer det svall och du kör lite slarvigt kommer det förstås att stänka, eller om du leker och snurrar runt i ditt eget svall.

Jag har kört med två barn ombord och med två vuxna. Med två barn är det inga problem med stabiliteten, med tre fullvuxna får du vara beredd med gasreglaget för att räta upp den.

Den inbyggda hastighetsmätaren säger att jag toppar 120 kilometer i timmen när jag är ensam på platt vatten och pressar den till att gå så fort som möjligt. När jag mäter med telefonen säger den att jag toppar 110 kilometer i timmen. Sanningen ligger där någonstans, och sanningen är att det går väldigt fort. Så länge jag kör på lugnt vatten går det som en dans. När jag drar ut på större fjärdar med mer sjö får jag anstränga mig mer för att hålla bra styr på skotern. Jag har inte kört den i hög sjö, men mitt intryck är att när det börjar gå vågor krävs det mer av föraren för att hålla gången behaglig.

Som förare sitter jag bra. Det är gott om utrymme framåt för mina långa ben, så jag kan sträcka ut när jag kör lugnt eller när jag sitter och vilar. När jag drar på flyttar jag bak benen så att jag kan dämpa med knäna om jag hoppar i vågor eller om det är stökig sjö. Det går bra att stå på huk och knipa med benen runt sätet. Styret går att höja rejält för bra körställning när du står. De som sitter bakom har ett litet handtag i aktern på soffan att hålla sig i, men när vi kör måste de hålla runt min midja för att hänga med, på grund av den kraftiga accelerationen.

I fören finns ett stuvfack under huven vilket rymmer tampar, mindre väskor och andra prylar. Till skillnad från de andra skotrarna är det ett öppet fack utan insatser i. Du kan nå ned från förarplatsen, men du får hänga rejält över styret. Har du ett barn sittande framför dig är det svårt att nå ned i botten på stuven, men utrymmet är rejält.

Förarplatsen har ett handskfack mellan benen med två flask­hållare och plats för telefon och plånbok. På styrets högra hand kör du framåt och justerar farthållaren. På vänsterhanden har du back/broms, start/stopp och trim. I aktern finns ett rejält fotsteg och två handtag som gör det lätt att komma upp på skotern, en utmärkt lösning för att rädda sig ur vattnet.

 

Testet är ett utdrag från ett jämförande test mellan Yamaha FX SVHO, Kawasaki Ultra 310 LX och Sea doo RXT-X i senaste numret, 8-2016, av tidningen Båtnytt. Tidningen finns i butik nu.

 

F:et i högra displayen betyder att du har växeln i framåt. Ett kort tryck på backen ger neutral, då ligger skotern stilla.

Ett rejält steg upp ur vattnet och bra handtag gör det lätt att komma upp. Yamaha är den enda som har en "skvallerstråle" som sprutar upp i luften. Den gör att du syns även i hög sjö.

Handtaget är skönt och ger bra grepp. Trimmen brukar vara lagom att köra ett snäpp upp när du är uppe i fart.

Bra utrymme för långbenta ger plus i protokollet. I mitten syns en eftermonterad klass 3-ögla som är lätt att komma åt.

Förutom handskfacket har Yamaha även ett helt vattentätt fack framför styret där du får ned telefon och plånbok.

Det blir ny skoter till nästa säsong.
Ja
29
7
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!