Båtnytt

Färdmål: Njut av gemytet vid Danmarks nordspets

Pittoreska Skagen ligger en bekväm dagsetapp över havet från den svenska västkusten. Väl där belönas du med sandstränder, skönt ljus, pilsner och knallröd korv.

Färdmål: Njut av gemytet vid Danmarks nordspets
”Skagen över dagen” lyder färjerederiet Stena Lines slitna slogan. Vi hävdar att det lätt är värt att stanna längre än så. Samtliga bilder: Emma Glaumann

Förra gången jag närmade mig Skagen stod jag på alla fyra och spydde rätt ut i ­sittbrunnen. Vi hade startat Skagen Race i stiltje uppe i Oslofjorden, men mötte efter rundningen av Brofjordens angöring, strax väster om Lysekil, en västlig kuling. Den ökade till över 30 ­sekundmeter i byarna, och ett dussin distansminuter från Skagen ­beordrade skepparen att storseglet skulle ner. Efter att ha ­balanserat på däck och krånglat med den manövern, slog ­sjösjukan obarmhärtigt till. De sista timmarna av racet var jag som ett kolli, medan resten av besättningen tog oss över ­mållinjen som segrare, på bara focken. 93 hade startat, men bara 21 gick i mål.

Med denna mindre lustiga upplevelse i minne, scannade jag såväl SMHI och danska DMI som norska YR, innan jag efter fyra års karenstid äntligen skulle våga dra iväg familjen på segling med Skagen som mål. Prognoserna visade samfällt måttlig sydlig vind, obetydlig sjö och inte så mycket ström, men att ett lokalt åskoväder möjligen kunde visa sig över nordligaste Jylland i kvällningen. Inga större bekymmer alltså.

Efter en kväll med goda vänner på Styrsö Bratten drog hustrun och jag därför iväg för motor redan i morgon­stiltjen, medan döttrarna fortfarande sov. Frukost för alla blev det i höjd med Vinga, och när vinden strax därpå ­fyllde i, kunde vi lägga oss bekvämt tillrätta på en alldeles lagom avslappnad halvvindsbog i strålande solsken, mot vårt västra grannland. I så här exemplariska förhållanden är inte 40 sjömil en jättedistans, medan den kan kännas som en helvetes evighet under fel omständigheter. Jag kan inte nog poängtera vikten av att kolla prognoserna före en havsöverfart som detta faktiskt är.

 

Hamnen i Skagen är gigantiskt stor och fritidsbåtar samsas med fiskare och annan yrkestrafik om inseglingsutrymmet.

Vi har seglat ett par timmar utan att se land åt något håll, när vi skymtar Skagens fyr som första landmärke. Det grå stentornet från mitten av 1800-talet är beläget ett stycke norr om själva samhället och hamnen, och är med sina 46 meter Danmarks näst högsta fyr. Den roterande linsen väger två ton, och natriumlampan på 400 watt gör att ljuset (Fl W 4s) kan ses av sjöfarande 20 sjömil ut i havet, alltså halvvägs till svenska kusten. Och man gör bäst i att hålla koll på navigationen, för Skagens förrädiska sandrev rör på sig och flyttar omkring lite hur som helst.

Hamnen i Skagen är gigantiskt stor, och fritidsbåtar samsas med fiskare och annan yrkestrafik om inseglingsutrymmet. De senare håller främst till i de östra delarna, men långt västerut finns också en docka för större fartyg. Gästhamnen ligger i mellanbassängen, uppe i nordväst, med hamnkontoret på pir 1 i mitten. En av hamnvakterna har tagit på sig regnrocken och vågat sig ut i det åskoväder som väderinstituten förutspådde. Himlen bokstavligen öppnar sig när hamnvakten anvisar plats åt oss långsides i ­tredje led, nära hamnkontorets toaletter och fräscha ­duschar. Liksom el och färskvatten ingår dessa i den modesta hamn­avgiften på 200 danska kronor.

 

Skagens fyr är med sina 46 meter Danmarks näst högsta fyr och kan ses 20 sjömil, alltså halvvägs till Sverige.