Båtnytt

Krönika: Bensinmotor fortfarande kung på akterspegeln

I teorin finns det massor av olika bränslen att köra din utombordare på. Men i praktiken är det bara ett som gäller för fritidsbåtar. Vill du köra bensinfritt utan inombordare är det i princip bara segel som återstår.

Krönika: Bensinmotor fortfarande kung på akterspegeln
Max Carlgren, chefredaktör på Båtnytt

Oljud och stinkande avgaser gör få familjer lyckliga. De senaste åren har vi testat de flesta alternativen till bensin i utombordaren. De flesta har två saker gemensamt: den erbjuder ett mer miljövänligt alternativ till bensin och de har svårt att etablera sig på marknaden.

Ett av de mer uppmärksammade alternativen är gasolmotorn från Lehr. Den har synts på mässor och såldes bland andra av Watski. I tester har den fått beröm för att vara tyst på högre varv och inte lukta, nackdelar har varit att den är tung och accelererar trögt. Jag slår en signal till Watski som berättar att de inte längre säljer den eftersom den europeiska distributören gått i konkurs. Så vi stryker gasol från listan.

Själv körde jag en utombordare på diesel för ett par år sedan. Svenska Oxe Diesel har satsat rejält på att utveckla en smart diesel-motor, byggd på en bildiesel. 2015 lanserade också Mercury en utombordare anpassad för diesel, vilken till största delen består av komponenter till bensinmotorer. Gemensamt för dessa är att de riktar sig till professionella användare som Nato som kräver driftsäkerhet och inte har problem med att motorerna är dyra. För fritidsbåtar är de inget alternativ idag.

Svenska Oxe Diesel.

Jag har även kikat närmare på ett par mer överraskande alternativ utombordardrift. Ett av dem är Dolprop, en svensk uppfinning där propellern byts mot en fena. Det handlar i ärlighetens namn inte om ett alternativt bränsle, men om fenan är så effektiv som man hoppas skulle man kanske kunna använda en elmotor kopplad till fenan. Tyvärr har vi inte fått chansen att testa Dolprop ännu. Ett annat lite lustigt alternativ till motor är Free Wheeling, som är en handjagad propeller som du kan sätta på mindre båtar och gummibåtar. Jag har vevat omkring med en sådan och visst, den går att använda. Men det känns som att ett par åror är mycket mer effektivt. Så varken fenor eller handvevar kommer att ersätta bensinmotorn den närmsta tiden.

Doldrop har fena istället för propeller.

Då har vi bara eldrift kvar. Torqeedo, har blivit det ledande företaget för eldrift till sjöss. Men vi har även här ett svenskt företag, Greenstar Marine, som installerat eldrift i ett flertal motor- och segelbåtar. Fördelen med eldrift är att de är starka och tysta och inte släpper ut avgaser när man kör med dem. De är som bäst när du ska köra i låga farter. För när du gasar på kör du slut på batterierna i ett nafs. Svenska Candela jobbar för fullt med att ta fram en eldriven motorbåt som går på foils. Lyckas de få båten att flyga kan utvecklingen ta ett skutt framåt.

Men att ta en planande motorbåt med dagens skrovteknik och hänga på en elektrisk utombordare är inget alternativ idag. Det krävs alldeles för mycket kraft för att driva ett skrov genom vattnet för att dagens batterier ska kunna hålla farten uppe i mer än en kvart eller två. Alltså är bensin fortfarande kung på akterspegeln.