Båtnytt

Reportage: Följ med på en åktur i elbåten Candela

Ljudlöst, svävande, fossilfritt. I 25 knop, en halvmeter över havet. Båtnytt fick som ­första utomstående följa med på en flygtur i den svenska foilande elbåten Candela.

Reportage: Följ med på en åktur i elbåten Candela
Foto: Mikael Mahlberg

Det känns som att starta med ett flygplan.

Motorn viner ettrigt på maxvarv, farten ökar och strax efter starten brakar det till under oss, precis som när landningsställen på ett flygplan fälls in. Men här finns inga hjul. Det är Candelas vingar – bärplanen – som automatiskt vinklas ut i åtta knop och nu lyfter oss uppåt. Strax avtar vattnets brus, motorljudet sjunker till ett surrande och när jag tittar över relingen ser jag att vi flyger strax ovanför vågorna.

Men till skillnad från den sugande känslan man får av att titta ut genom ett flygplansfönster, är vår färd helt odramatisk. På skärmen bredvid föraren Gustav Hasselskog läser jag flyghöjden: trygga 472 millimeter över havet.

Bakom oss ligger havet helt platt. De svallvågor som Candela drog upp i låg fart är nu helt försvunna. Bärplanen skär vattenytan som två skalpeller och det enda spår vi lämnar efter oss är skummet från propellern.

Det här är bland det ballaste jag åkt.

Se filmen från testet av candela här

Gustav Hasselskog, vår pilot och Candelas grundare, ser också nöjd ut. Efter två års utveckling och några svettiga bakslag flyger hans revolutionerande farkost äntligen som planerat.

Candela vilar på tvä bärplan, ett i aktern och ett medskepps. Stöttorna är så tunna att de knappt syns!

Candela är världens första elbåt med räckvidd och fart som en fossildriven, planande båt. Målet är 60 sjömil i 20 knop innan batterierna behöver laddas. För att åstadkomma det har Gustav Hasselskog och hans team dragit igång ett industriprojekt som saknar motstycke i svensk båthistoria. Innan provturen hälsar vi på i den gamla tegelkåken på Lidingö där Candela håller till. Istället för den vanliga, hemtama plastdoften och båtbyggare i blåställ möts vi av ett gäng unga män, böjda över Macintosh-latops. Två är danska ingenjörsstudenter som gör sin masteruppsats genom att programmera Candelas styrsystem. De inspekterar min medhavda drönare nyfiket, de programmerar nämligen egna på fritiden, får jag veta. Den tredje mannen är elektronikingenjör och kommer från Saab, där han konstruerat de elektroniska motmedlen till jaktplanet Jas.

De tunga akademiska och tekniska meriterna behövs för att få upp Candela i luften. Jämfört med valfri annan 7,5 meter lång bowrider är båten oändligt mycket mer komplex. Ingenjörerna har beräknat hållfastheten och optimerat vikten på varenda detalj av kolfiberskrovet för att banta ned hela båtens vikt till ynka 1000 kilo. Drivlinan kommer inte från Volvo Penta eller Torqueedo, utan består av en 20 kilo lätt motor från segelflygplan och litiumjonbatterier på 45 kWh som teamet själva satt samman till en elektrisk utombordare. Till och med Candelas navigator och navigationsprogram är utvecklade här i byggnaden, av de danska ingenjörsstudenterna. 

Prenumerera på Båtnytt

Men det svåraste har varit att få Candela att flyga, berättar Gustav Hasselskog, när vi styr förbi Fjäderholmarna. Bärplanen, som även kallas foils, är hemligheten bakom Candelas låga energiförbrukning och nyckeln till lång räckvidd med eldrift. Teamet trodde från början att de skulle bli en enkel match. Istället började höstens provturer med krascher och besvikelser. Candela-ingenjörerna fick ta ett steg tillbaka och djupdyka i amerikansk bärplansforskning från kalla kriget. Ett helt nytt bärplan konstruerades och idag verkar det funka som planerat.

Navigationsprogrammet till plottern har teamet själva kodat. Vilken annan båttillverkare med tre anställda klarar det?

I låg fart drar Candela upp svall som vilken annan båt som helst. Den framtida serieprodukten får en stängd akterspegel.

Gustav Hasselskog styr mot svallvågorna som Fjäderholmsexpressens turbåt drar upp. Jag är van vid planande, stötiga båtar och drar andan innan vi träffar svallet. Men det är helt onödigt. Candelas sylvassa bärplan skär igenom vågen och bevisar att en foilande båt går mjukare än någon planande. Skrovet svävar en halvmeter över vågorna och kommer normalt inte i kontakt med vattenytan. Att åka över en krabb fjärd är därför långt bekvämare i en foilande båt än i en V-bottnad racer.

Bärplanet ser ut som en flygplansvinge och flyger också genom vattnet, cirka 40 centimeter under ytan. En ultraljudssensor i fören mäter våghöjden framför båten och signalerar till datorn ombord att blixtsnabbt reglera bärplanens attackvinkel för en jämn och stabil gång. Allt går blixtsnabbt och utan att vi ombord märker något av det. Men utan datorn och styrsystemet hade Candela direkt fallit över på sidan, eftersom den topptunga båten är naturligt instabil. På så vis liknar Candela det avancerade jaktplanet Jas 39 Gripen. 

Vi styr över fjärden i 20 knop, den optimala hastigheten för lång räckvidd. Gustav Hasselskog berättar att de skruvat ned toppfarten på den framtida serieproducerade modellen Candela Primero från de tidigare utlovade 40 knopen till 30 knop. Anledningen är att högre farter ger ökade påfrestningar på skrovet, som måste byggas tyngre. Bärplanen måste också utformas annorlunda och då skulle Candela först lyfta vid 20 knop istället för nuvarande 15. 

Just idag känns toppfart oviktigt. Att sväva tyst och stilla ovan vågorna i 20 knop är så mycket skönare än att studsa fram på dem i 40.

Efter en sjömil girar Gustav Hasselskog runt i en vid radie. Styrsystemet klarar ännu inte skarpa svängar. Därför får jag inte heller köra denna enda, dyrbara prototyp. Istället styr vi tillbaka mot fotobåten och drar av på farten. I tio knop faller vi sakta ned på bärplanen och landar på vattenytan med en lätt duns. Gustav Hasselskog grinar illa, styrsystemet behöver finslipas för mjukare landning menar han.

När jag lämnat passagerarstolen tar en av de danska ingenjörerna min plats, med Macbooken i famnen. Teamet ska genast börja logga data från vår färd för att finslipa styrsystemet.

Vår prototyp är just en testrigg för tekniken och saknar därför inredning förutom de två stolarna vi just suttit i. Men redan i slutet av året ska Candela sjösätta sin andra prototyp, som i allt väsentligt liknar den kommande serieprodukten Candela Primero. De första exemplaren byggs enligt tidsplanen i början på 2018. Den flygande, fossilfria framtiden är alltså snart här.

I 20 knop använder prototypens elmotor bara 20 kW. Inte dåligt för en 7,5 meter lång bowrider!

I 15 knop känner datorn av att vi är på väg att lyfta. Bärplanen vinklas mot vattnet och vi flyger!

Elmotorn på 42 kW och batterier på 45 kWh ska ge 60 sjömils räckvidd.

Se filmen från åkturen här.

Ja
7
3
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!