Båtnytt

Det våras för elsurfbrädan

Svenskar och tyskar i tufft race om kunderna

Det våras för elsurfbrädan
Svenska Radinn räknar med att tillverka 1000 brädor under 2018 // Foto: Radinn Youtube

Den hetaste trenden på världens största båtmässa är elektriska surfbrädor. Dessa nöjesmaskiner som drivs av vattenjet och litiumjonbatterier har varit på gång i flera år, men det är först nu som de första klara produkterna kommer ut på marknaden.

I varsin skinande vit monter slåss svenska Radinn och tyska Lampuga om att muta in en framtida mångmiljonmarknad.

Malmöföretaget Radinn, eller Radical Innovation, startade 2013, men är först nu redo att lansera sin första produkt, Radinn G2X.

 

 

För strax under 100 000 kronor får du en bräda som ger cirka 25 minuters ljudlöst vågsurfande i topphastigheten 50 km/h. I verkligheten räcker dock batteriet längre än så, eftersom åkaren sällan kör på toppfart.

För extremåkare (eller uthyrningsfirmor) går det att uppgradera batteriet för 45 minuters körtid i en högre toppfart på 58 km/h.

Åkaren styr farten med en handkontroll som skickar signaler till brädan via bluetooth. Att ladda batteriet tar cirka två timmar och alla delar går att plocka isär för att enkelt byta batterier eller drivenhet.

I framtiden ska det också gå att köpa till ett foilingpaket.

Radinns unge Vd, Alexander Lind, berättar att ett antal förmögna svenskar och utlänningar gått in med pengar i Radinn, bland annat har kändisentreprenören Richard Branson visa intresse. Självförtroendet är på topp och år 2018 planerar Radinn att producera 1000 brädor – vilket borde ge 100 miljoner i intäkter och därmed göra den svenska uppstickaren till ett av de största företagen i båtbranschen.

Radinns största konkurrent står i en skinande vit monter i hallen bredvid. Tyska Lampuga kommer i vår med två brädor. "The Air" är en uppblåsbar modell vars 10 kW starka motor ger den en topphastighet på 50 km/h.

Brädan ska vara riktigt enkel att lära sig åka på, lovar Lampuga, och den går att rulla ihop för smidig förvaring.

Priset ligger på 12 999 dollar.

För den som önskar mer prestanda (och har en tjockare plånbok) finns också modellen "The Boost" i kolfiber men med samma drivlina. Denna klarar 58 km/h – lika mycket som Radinns uppgraderade G2X.

Klart är att elsurfbrädorna har potential att skapa en helt ny vattensport: ändlös, ljudlös, elektrisk surfning.

Båda märkena räknar med att sälja flera hundra enheter om året. Vilken bräda som är bäst ska Båtnytt försöka testsurfa sig fram till under våren.

Ja
11
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!