Båtnytt

Test: Anytec A27 – komplett version

"Jag går fram som en raket ovanpå vågtopparna"

Test: Anytec A27 – komplett version
Båtnytts Max Carlgren testar Anytec A27 i tuffa förhållanden // Foto: Mikael Mahlberg

Anytec A27 ersätter trotjänaren 750 SPD, och den gör det riktigt bra. Vi drar till havs i rejäl sjö utanför Nynäshamn och imponeras både av sjöegenskaper och utrymmet inne i båten.

Med 400 hästar på akterspegeln och ett öppet hav med rejäla vågor framför ­näsan börjar kroppen omgående att koka av adrenalin. Tidigare på morgonen har jag pratat med vakthavande på Stockholm ACC för att kolla att det är okej att flyga med drönare i området. Det går bra enligt vakthavande, och jag tänker att det är tur, för det känns som att jag befinner mig mer i luftrummet än i vattnet. Så länge jag står på rejält går Anytec A27 ovanpå vågorna. Gången är plan, det vassa förskeppet klyver vågorna, och förskeppet är bärigt även i kraftig medsjö. Jag märker inga tendenser att ramla igenom vågorna, utan jag går fram som en raket ovanpå vågtopparna. Vi testar båten hos Norberg & Nilsson i Nynäshamn, när vi kommer dit berättar de att det varit sexmetersvågor nere vid Landsort ett par dagar tidigare. Och det är en hel del sjö kvar från den gamla stormen.

Om jag slår av lite och tillåter mig att gå ned i vågorna kan jag göra långa hopp med propellern vrålande i luften. Ingen smart körstil i det långa loppet, men väldigt kul att testa, både för att se hur skrovet beter sig och för att se hur de gulfärgade Öhlin-dämparna i Anytecs egenframtagna stolar fångar upp min kroppsvikt på närmare 100 kilo.

Förarplatsen rymmer en stor navigator. Härdat glas och vindrutetorkare gör att du har bra sikt även när det regnar eller snöar.

Helt nya A27 ersätter Anytec 750 SPD, som varit en trotjänare i modellprogrammet. Anytec 750 har varit med och drivit hästkraftsracet bland aluminiumbåtarna, inredningen har förändrats sedan det tidiga 2000-talet, men det smala, vassa förskeppet har varit intakt. Till sist fick 750 gå i pension, med sina 350 hästar på akterspegeln. För att lämna över till 2018 års nyhet, A27, som är klassad för 400 hästar. Egentligen är A27 och 750 så pass olika att det är synd att jämföra dem. Å andra sidan är det dessa två båtar man måste jämföra, för det finns inte riktigt något annat att jämföra med.

Allt är större på nya A27. Den är längre, bredare, tyngre och har större motor. Trots det är A27:an mer av en familje­båt än 750. Anytec 750 kräver sin förare. Du måste köra aktivt och veta vad du gör för att kunna utnyttja båten till 100 procent. A27 riktar sig till en bredare marknad. Den är runt 30 centimeter längre, 20 centimeter bredare, 700 kilo tyngre och maxmotorn är en 400-hästare, jämfört med 750 som toppades med 350 hästar. Marknadschefen Johan Erixon berättar att akterspegeln faktiskt håller för 500 hästar, så när en sådan kommer är Anytec redo. Tyvärr har även priset ökat, med maxmotorn 350 hästar kostade 750 SPD runt en miljon, A27 ligger på 1,2 med 400 hästar. Men då är listan på standardutrustning rejäl, bland annat tolv tums navigator, automatiska interceptorer från Zipwake, kapell, ­dynor, torkare och allt du behöver för förtöjning.

Jag kliver ombord på A27 i fören, håller mig i ett högt räcke och stiger nedför en trapp med ett par steg, som även rymmer en stuv för ankare och tamp. Den tvådelade ­dörren har gångjärn på mitten och stängs med ett rejält handtag. Här kommer den första överraskningen: det är rejält med plats i sittbrunnen. Konsolen och även tyngdpunkten har flyttats framåt i A27. Anytec har testat sig fram tillsammans med tekniker från Mercury sedan i somras för att behålla det plana gångläget från 750, trots att tyngdpunkten skjutits framåt. Detta gör att förbrunnen är ganska liten men sittbrunnen är riktigt rymlig. Förare och passagerare sitter i skönt skålade, dämpade stolar, i aktern finns en soffa som rymmer fem personer. Inredningen är uppbyggd av moduler, du kan få ytterligare en rad med två stolar, eller en u-soffa som går längre fram i brunnen, eller ett enkelt ­pentry kombinerat med en soffa eller en stol på motsatt sida. Som tillval finns även solbädd för en eller två ­sofflängder, denna plåtbåt kan alltså inredas för mysiga ­solturer för den som vill.

 

 

Från sidan ser A27 riktigt stor ut men när du står på förarplatsen har du bra överblick och båten är lätt att hantera, även utan bogpropeller.

En nackdel med modulsystemet är att det påverkar stuv­utrymmet. Eftersom soffan är byggd av tre mindre ­delar har varje stuv en egen lucka. Jag har med min ­65-liters Musto-väska med kläder och utrustning, den går inte att få ned i någon stuv utan får ligga på durken. Däremot får jag ned ryggsäck, fendrar och andra normalstora väskor i stuvarna.

Runt ryggstödet löper ett lock som rymmer kapellet och här hittar vi en annan nyhet. Targabågen sitter bakom soffan istället för framåt vindrutan som på 750. Det gör att det blir mycket lättare att få upp kapellet på A27, du drar det ur garaget, fäster det mot rutan och drar på sidor och akterdel. Kapellgaraget är halkskyddat och du kan lätt kliva upp via soffan, upp på aktern och ned på badplattformen bredvid targabågen. Du kan även gå igenom targabågen om du hukar dig för att röra dig från sida till sida i aktern.

En annan detalj jag gillar är att det finns ett skarndäck innanför rutan. På utsidan runt rutan sluttar däcket ned mot relingen och det går inte att gå. Men vill du kliva in över rutan, eller behöver komma upp på sidan för att nå vid exempelvis en slussning, kan du stå bra på en greppvänlig decimeterbred list som går från pulpeten bak till ­aktersoffan. Denna fungerar även som armstöd när du kör.

Förarplatsen är rymlig med bra fotstöd. Det sitter en tolvtums navigator monterad, i den finns även instruktioner för hur du använder båten, exempelvis hur man sätter upp kapellet.

Jag knäpper på huvudbrytarna som sitter smart placerade bakom ratten och drar igång motorn, kastar förtöjningarna, knäpper fast dödmansgreppet och puttrar ut ur hamnen. Det är ingen annan ute, bara jag och Micke Mahlberg i en A23 som fungerar som fotobåt. Kanske inte så konstigt, för vi kan lite surt konstatera att det börjar komma en del snö. Inte bra när man ska plåta. Men vi har varma kläder och fika i väskan, så vi går söderut från Nynäshamn och träffar snart på öppna havet. Där finns det stora vågor. Jag tar det lite försiktigt först i 30 knop. Men jag märker snart att bärigheten är bra i det bredare ­förskeppet och snart vågar jag dra på för fullt. Det höga ryggstödet skymmer effektivt motorn och dämpar ljudet rejält. I motsjön smäller det en del i främre delen av ­skrovet, men gången är väldigt mjuk och skön. Jag kör i medsjö, motsjö och sidosjö, och jag kör hårt. Stolen dämpar stötarna men ibland får jag hålla i mig rejält i ratten. Och den sura minen börjar vridas till ett leende. 

Skrovet är mer förlåtande än på 750. A27 ser hårdare ut men är i själva verket snällare. Det är lite mindre race­känsla, trots att det bara skiljer några grader i vassheten på skrovet. Men det känns å andra sidan aldrig obehagligt, det kan det göra i en 750 om du inte vet vad du håller på med.

Jag letar mig in i en lugn vik och testar att lägga till. Den uppför sig fint och håller kursen bra även i låga ­farter. Den är förberedd för bogpropeller, men det känns inte som någon nödvändighet. Jag trimmar upp motorn ­massor för att komma in där det är grunt, men kan fortfarande ­manövrera bra trots sidovind. Efter en macka och en kopp kaffe börjar det mörkna och snöa rejält. Jag glider ned bakom rutan, drar igång vindrutetorkarna och börjar hemfärden. Marschar drygt 40 knop ovanpå vågorna. Fortfarande ensamma på sjön, med ett stort leende på läpparna.

 

Anytec A27

Teknisk info:

Längd: 8,41 meter

Bredd: 2,55 meter

Vikt: 1 681 kilo utan motor

Bränsle: 390 liter

Antal personer: 8

Motor: Max 400 hk

Pris: 1 242 000 kr

 

Testkörningen:

Last: 2 personer

Fart: 55 knop

 

Värt att notera:

+ Snabb!

+ Grymma sjöegenskaper

+ Trygg

Dyr

Små stuvar

 

Outspätt

A27 ser riktigt rå ut men är i själva verket en snäll typ. Skrovet är vasst men samtidigt bärigt, du kan stå på för fullt utan att det blir obehagligt. Dessutom gott om plats för hela familjen.

Kontakt

Anytec.se

 

Tre heta konkurrenter:

Buster super magnum

Lik till konceptet med modulbaserad inredning och fjädrande stolar. Inte lika rå men kostar också lite mindre. Priset ligger på 850 000 med en 350-­hästare.

Viggo X8

Rolig att köra med fotgas och och toppar 60 knop. Mindre sittbrunn med en delad aktersoffa, men mer plats i förbrunnen. Kostar dryga miljonen med 350 hästar. 

xo DFNDR

Klarar 400 hästar och 8 personer och ser riktigt rå och häftig ut. Passar dock bäst för två personer då både hytten och aktersoffan är liten. Kostar drygt 1,1 miljoner med 350 hk.

 

Den sura minen börjar vridas till ett leende. Max Carlgren njuter av Anytec A27 trots vädret.

Det finns inget dåligt båtväder!
Ja
10
5
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!