Båtnytt

Guide: Drömbåtar på sju meter

En daycruiser på sju meter är det bästa flytetyget för den som vill uppleva sommaren i skärgården och här är en guide till 2000-talets hetaste modeller.
De är fortfarande fräscha, men kostar småpengar idag jämfört med nypriset.

Guide: Drömbåtar på sju meter
När solen lyser är en daycruiser världens bästa uppfinning // Foto: Båtnytt

 

När solen lyser är en daycruiser världens bästa uppfinning. Den tar dig, familjen och vännerna ut till favoritön snabbt och bekvämt. Vill du dra en wakeboard i aktersvallet, går det utmärkt tack vare den kraftiga motorn. Vill du stanna över natten går det också bra, ruffen rymmer minst två- tre personer.

Här har vi samlat våra åtta favoriter från det förra årtioendet. På tio år har priserna hunnit falla till rimliga nivåer. Ofta får du en för halva nypriset, trots att vi snackar om båtar som fortfarande känns moderna och i vissa fall fortfarande nytillverkas.

Det finns några saker att tänka på när du ska köpa daycruiser. 

Bland modellerna på nästa sidor finns nordiska modeller från kända tillverkare som Yamarin, Ryds och Uttern. Där finns också amerikanska Glastron och Regal. De amerikanska båtarna är betydligt billigare på andrahandsmarknaden, trots att de ofta är av nyare årgång. Beror det på att jänkarbåtarna är sämre byggda? Nix, inte alls. Tvärtom känns de många gånger betydligt mer ombonade i sittbrunn och ruff. Nordiska, kända modeller har helt enkelt bättre andrahandsvärde än jänkarbåtar.

Ibland kan jänkebåtens misstänkt låga prislapp bero på att just det exemplaret importerats privat från USA och därmed saknar CE-märkning. Denna formalitet har inget med kvaliteten att göra – båten är ju godkänd enligt US Coast guards stränga säkerhetsregler. Däremot kan avsaknaden av CE-skylt göra det svårt för dig att sälja den till en båthandlare, den dagen du vill byta båt.

Sist men inte minst är det värt att fundera på om inombordare eller utombordare passar dig bäst. Nästan alla modernare daycruisers har utombordare, som ger mer utrymme i sittbrunnen. En utombordare är också lätt att byta ut – men framförallt lätt att stjäla. En DC med inombordare är därför ett val som garanterar god nattsömn. Dessutom har Ryds 23, Uttern D68, Aquador 23 DC och de amerikanska modellerna med inombordare betydligt bättre badbryggor än snurrebåtarna.

 

I sittbrunnen ryms sju-åtta åkande i ett bekvämt möblemang, och att plana upp är inga problem

 

Askeladden Z7

Avancerad toppmodell

Askeladdens mest avancerade båt någonsin hette Z7 och var kulmen på varvets satsningar innan kraschen år 2008. Köper du en Z7 får du teknik som än idag saknas på nya daycruisers. Den smartaste finessen är suffletten, som ersätter ett vanligt kapell. Den vilar under en lucka i aktern och fälls med ett kraftigt ryck upp över hela sittbrunnen. Manövern går på en minut och är en befrielse för den som är van att brottas med nordiska kapell eller amerikanska lapptäcken.

Andra finesser är tamparna, som likt en dammsugarsladd rullas in på en vinda. Askeladden lade en del krut på att få till en bra vindruta som skyddade de åkande mot vinden. Resultatet var så lyckat att nya Askeladden-modellerna än idag har samma lutning och höjd på rutan. I sittbrunnen ryms sju-åtta åkande i ett bekvämt möblemang, och att plana upp är inga problem med standardmotorn, en Mercruiser på 5 liter och 260 hästkrafter. Eftersom det är en inombordare finns ingen anledning att rädas motortjuvar.

År 2008, det sista året, kostade Askeladden Z7 över 700 000 kronor, långt mer än konkurrenterna. Idag får du detta marina rymdskepp för under halva priset.

 

Tillverkningsår: 2004-2008

Antal tillverkade: cirka 150 

Pris då: 2008: 739 000 kronor med Mercruiser 5.0 L, 260 hk

Pris idag: cirka 350 000 kronor

 

Succén beror på att Yamarin med 76 DC snuddat vid att skapa den ultimata daycruisern

 

Yamarin 76 DC

Optimal daycruiser

Yamarins mest framgångsrika modell någonsin tillverkades i nästan 1 000 exemplar, från 2006 till 2013 då den bytte namn till 79 DC som fortfarande säljs.

Succén beror på att Yamarin med 76 DC snuddat vid att skapa den ultimata daycruisern. Det strömlinjeformade utseendet skvallrar om ett av Nordens bästa skrov någonsin. På sin tid var det här en värsting. Toppfarten med standardmotorn på 300 hästar (i början Yamahas tvåtakts HPDI) var 50 knop. När denna förbjöds av miljöskäl såldes 76 DC med Yamahas största fyrtaktare på 250 hästar och toppfart på 45 knop. Yamarin 76 DC går prickfritt i sjön, stadigt som ett tåg även i toppfart.

Inredningen bjuder på en rejäl aktersoffa och djup, trygg sittbrunn. Till skillnad från de senaste modellerna i klassen har 76 DC ett riktigt pentry i sittbrunnen. Bra för den som faktiskt vill leva campingliv i skärgården. Båtens enda blotta är den väl trånga ruffen. I övrigt är Yamarins mästerverk en båt som står sig mot moderna konkurrenter.

 

Tillverkningsår: 2006-2013 (76 DC), 13-idag (79 DC)

Antal tillverkade: cirka 1 000 

Pris då: 2008: 643 000 med yamaha 250 hk

Pris idag: från 400 000 kronor, tidiga årsmodeller

 

Det 23 grader djupa, luftsmorda skrovet går mjukt med perfekt balans

 

Ryds 23 DC

Klassiker med grymma sjöegenskaper

Ryds klassiska 23 DC kom 2004 och var då 100 000- 300 000 billigare är de norska och finska konkurrenterna. Inredningen är rymlig med en U-soffa som sväljer sex personer och en ruff för två. Med ett hyggligt pentry går det att laga mat ombord. Skrovet är vacuumgjutet och styvt, Ryds hävdar att det är 60 procent starkare än motsvarande handplastade. Jämfört med konkurrenterna ligger dock design och utförande på en lägre nivå, här är gott om naken vit plast och ont om trä och textilier. Några detaljer är mindre lyckade, värst är motorluckan som först går att öppna efter att en del av inredningen monterats bort.

På en punkt slår dock Ryds 23 DC motståndarna ur brädet: sjöegenskaperna. Det 23 grader djupa, luftsmorda skrovet går mjukt med perfekt balans. Det kommer från amerikanska Four Winns 235 men fick ett steg av John HV Lindblom, som därmed skapade ett av de mest lättkörda skroven på marknaden. Trimplan är onödiga, planingströskeln minimal. Med standardmotorn, en V6:a på 220 hästar, är toppfarten 40 knop och marschfarten drygt 30. Det andra motoralternativet är Volvo Pentas dyrare och bullrigare diesel på 190 hästar.

Andrahandsvärdet är gott och lär stå sig, vilket gör 23 DC till ett tryggt köp. Priserna börjar på 300 000 kronor för tidiga modeller av denna svenska klassiker.

 

Tillverkningsår: 2004-

Antal tillverkade: 400 exemplar

Pris då: 2004: 425 000 med 4,3 l Mercruiser

Pris idag: från 300 000 kronor, tidiga modeller

 

Regals lyxiga daycruiser är en orgie i bekväma soffor, vinyl, V8-muller och snygga former

 

Regal 2250

Lyxjänkare för småpengar

Regals lyxiga daycruiser är en orgie i bekväma soffor, vinyl, V8-muller och snygga former. Den här überamerikanska sol- och badbåten har plats för tio i sittbrunnen, en stor badbrygga som man lätt kommer ut via en gång om sidan av motorrummet och en ruff som rymmer minst två personer.

Vi har kört Regal i vitt skilda väder, från Miami till Varberg. Varje tillfälle har varit rena lyckokicken.

Med full gas till V8:an på 260 hästar är toppfarten 45 knop och den kan du hålla i de flesta väder. Det stegade FasTrac-skrovet går utmärkt i sjön och med pondus.

Jämfört med en Ryds eller Yamarin ser Regal otroligt mycket mer påkostad ut invändigt. Konstigt, eftersom du får en Regal för halva priset.

Förklaringen är tudelad:

1.Båten kan vara privatimporterad från USA och sakna CE-märkning. 

2.Regal är mindre praktisk när regnet faller. Kapellet är stort och bökigt att sätta upp.

Står du ut med det dåliga kapellet är Regal ett fynd.

 

Tillverkningsår: 2003

Antal tillverkade: okänt

Pris då: cirka 400 000 kronor

Pris idag: från 250 000 kronor

 

Som alla jänkarbåtar är Stingray bäst när solen skiner

 

Stingray 235 CR

Jänkare med nordisk touch

Stingray har funnits på den svenska marknaden i många år och förklaringen är att deras 235 CR passar nordiska förhållanden. Det är lätt ta sig upp till fördäck via den breda trappan. Fördäcket är platt och lätt att gå på. Förtöjer du mot en sandstrand, går du iland via den smarta badstegen som fälls ut ur i ankarboxen.

Under fördäck ryms två att sova i den bekväma kojen. I sittbrunnen sitter sex personer i stolarna och L-soffan.

Som alla jänkarbåtar är Stingray bäst när solen skiner. Lägg dig i sofforna eller på den stora solbädden på motorrummet. Eller dra en wakeboard eller badring bakom båten, det är lätt att ta sig ombord igen via den stora badbryggan.

Stingray betyder rocka, men med rätt motor är det här en raket. En 5 liters V8 från Volvo Penta eller Mercruiser ger drygt 45 knop på topp och en tyst gång i 25 knop, då drar den stora motorn blott en liter per sjömil. Båtens enda nackdel är det bökiga kapellet. Kolla också upp om båten är CE-märkt. Om inte, bör priset justeras – nedåt.

 

Tillverkningsår: 2010-

Antal tillverkade: okänt 

Pris då: 2010: 455 000 kronor, 4,3 l Mercruiser, 190 hk

Pris idag: från 300 000 kronor

 

Den bästa modellen i den här samlingen för dig som vill semestra några nätter till sjöss.

 

Aquador 23 DC

Semesterbåt på 23 fot

I ett blott sju meter långt skrov har Aquador lyckats klämma in hela tre kojplatser, riktig toalett, ett pentry och en suverän aktersoffa. Det gör 23:an till den bästa modellen i den här samlingen för dig som vill semestra några nätter till sjöss.

Aquador 23 DC har höga fribord och därför ryms en stickkoj under durken. Höjden gör att båten känns större än de andra modellerna. Sittbrunnen är djup, och i U-soffan sitter sex-sju personer skyddat. På babordssidan ligger det lilla pentryt, som duger att koka en enklare måltid på. Under däck ryms en V-koj, en stickkoj för barn och dessutom en avskiljd toalett med spolmugg. Aquadors blå kuddar och blanklackade träpaneler ger ett ombonat intryck.

I tidigare tester har vi enbart klagat på den trånga förarplatsen. Det finns däremot olika åsikter om hur praktisk stegen upp till fördäck är. Istället för en stege vid vindrutan, får du gå in i ruffen och fälla ned en trappa som leder upp till fördäck. Vägen är säker men bökig – speciellt om du är ensam och ska lägga till.

Sjöegenskaperna är goda om än inte sportiga. Toppfarten varierar från dryga 30 knop till över 40 beroende på motorvalet, under huven kan du hitta allt från Mercruisers bensinmotorer till Volvo Pentas dieslar.

 

Tillverkningsår:  2002

Antal tillverkade: cirka 800

Pris då: 599 000 kronor, 2003, Mercruiser 4,3 l, 220 hk

Pris idag: från 400 000 kronor. Ny 24 DC kostar 899 000 kronor

 

Skrovet är kul att köra och har ett grymt grepp i kurvorna

 

Finnmaster F68 DC

Bättre doldis

Finnmasters snygga, knappt sju meter långa daycruiser kom år 2009 och fick lovord av båtpressen – men trots det uteblev försäljningen. Kanske blev Yamarins mer välkända 68 DC en för svår konkurrent, trots att Finnmaster satt sitt pris 100 000 kronor lägre.

Det låga priset håller lyckligtvis i sig på begmarknaden. 

I övrigt är det här en smart sol- och badbåt med en förvånansvärt stor ruff. Här inne är det högre i tak än på konkurrenterna. I sittbrunnen ryms sju personer, samt ett litet pentry. Ruffen och köket gör F68 DC duglig för några övernattningar. En lucka i durken rymmer ett enormt stuvutrymme, något som ärkerivalen från Yamarin saknar.

Bakpå hänger ofta Yamahas 250 hästars fyrtaktare som ger en toppfart på hisnande 46 knop. Men även en 150-hästare är en vanlig motor, som räcker till respektabla 38 knop på topp. Skrovet är kul att köra och har ett grymt grepp i kurvorna.

Konstruktörteamets enda miss är förarstolen, som klämts mellan pentryt och luckan i durken. Resultatet blir att föraren sitter lite snett, och trångt.

 

Tillverkningsår: 2009-

Antal tillverkade: okänt

Pris då: 592 000 kr med 250 hk

Pris idag: från 300 000 kronor

 

Lösningar och utrymmen som de flesta amerikanska och nordiska dc-båtar skulle få först fem år senare

 

Uttern D68

Före sin tid

Uttern D68 föddes 2002 men ser yngre ut. Med sin stora sittbrunn, smidiga gång runt motorn ut till badbryggan och rejäla trappa upp till fördäck, hade modellen lösningar och utrymmen som de flesta amerikanska och nordiska dc-båtar skulle få först fem år senare.

D68 var den sista daycruisern som togs fram på gamla Uttern-fabriken i Norrlångträsk. Då hade familjen Sandström redan sålt bolaget till amerikanska Marine Power, som dock gav de gamla ägarna i uppdrag att utveckla den nya modellen.

D68 fick skrovet från storsäljande walkarounden S64. Inget fel i det – skrovet är lättdrivet och toppar 40 knop med den 4,3 liters Mercruiser bensinmotor som sitter i 99 gånger av 100. Några exemplar bestyckades med Mercruisers alldeles för svaga diesel på 116 hästkrafter, som tvingar föraren att ständigt ligga på toppvarv.

Sittbrunnens stora L-soffa rymmer hela familjen och går till och med att sova på i nödfall. Pentryt är till för enklare matlagning.

Under däck hittar vi ruffen, som saknar fönster men mysigt inredd med teak. Tyvärr är kojerna något korta för längre personer. 

Uttern D68 sålde bra i några år, tills nyare modeller med utombordare tog över marknaden. Idag får du ett begagnat exemplar från 250 000 kronor. Viss förvirring råder när det gäller modellbeteckningen. År 2009 kom en ny version av D68, som egentligen var den mindre utombordarmodellen D66 bestyckad med inombordare.

 

Tillverkningsår: 2002-2009

Antal tillverkade: okänt

Pris då: 2003: 446 000 kr med Mercruiser V6, 220 hk

Pris idag: från 250 000 kronor

 

Älskar Daycruisers!
Ja
51
15
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!