Båtnytt

Bland hajar, ormar och krokodiler

Magisk el-surf i Florida. Båtnytts utsände Mikael Mahlberg testar hur svårt det är att stå på världens första flygande el-surfbräda.

Bland hajar, ormar och krokodiler
Båtnytts Mikael Mahlberg foilar i Florida // Foto: Båtnytt

Sharks? Nejdå, kanske barracudor, men det går säkert bra. Hoppa i!

Kanalerna utanför Fort Lauderdale är bruna och i det bräckta vattnet bor en del fula fiskar, inklusive enstaka förvirrade hajar, ormar och krokodiler. Det har jag googlat mig till på den lokala fiskeföreningens hemsida. Ändå hoppar jag gärna i vattnet. Där flyter nämligen redan världens första flygande surfbräda, E-foil, jämte uppfinnaren Nick Leason.

Vi träffade Nick på båtmässan i Fort Lauderdale dagen innan och har lyckats övertala honom att vi, som första journalister i världen, ska få provåka E-foil – här på kanalen utanför hans farfars hus. Vid bryggan ligger vanligtvis farfaderns 70 fot långa yacht, men den är flyttad för att vi ska kunna surfa. Nick berättar att han tidigare på morgonen tagit en 45 minuters provtur nedåt kanalen – utan att bli biten av vare sig hajar eller barracudor.

Nick Leason är surfare, entreprenör och foilentu­siast. Nästa år hoppas han kunna sälja elektriska brädor för i runda slängar 100 miljoner kronor.

Den brunbrände Nick Leason bor i Puerto Rico och ser med sitt långa blonda hår, utmejslade ansiktsdrag och skäggstubb ut som arketypen för en surfare. Som barn drömde han om att flyga som stålmannen. I vuxen ålder och med ingenjörsexamen i ryggen startade han tillsammans med fadern Mike Leason företaget Lift som bygger foilande brädor för kiteåkare och vågsurfare. 

Dessa två sporter kräver många års träning och en atletisk fysik. Ändå får åkarna bara njuta korta stunder av magin som uppstår när brädan foilar ovanför vattenytan, berättar Nick. Tanken med E-foil är att erbjuda magin till vem som helst – i ändlösa doser, tack vare en kraftig ­elmotor och litiumjonbatteri.

Surfbrädan, som vi precis inspekterat på landbacken, är byggd av kolfiber och har en lång mast undertill med en vinge ("foil") längst ned. Strax ovanför vingen sitter en förvånansvärt smäcker elmotor av ungefär samma dimensioner som en tom toalettpappersrulle. Trots litenheten är den specialbyggda motorn hela 6 kW (10 hästar) stark och har ett toppvarvtal på 6000 varv/per minut – alltså ungefär samma kraft som i en 9,9 hästkrafters ­bensinutombordare! Gasen styrs med något som ser ut som en streckkodsscanner, men egentligen är det den vattentäta och flytande fjärrkontrollen. Åkaren håller den i handen och ger gas via bluetooth. På så sätt slipper E-foil onödiga genomföringar i brädan.

Handkontrollen som styr gasen med bluetooth är utvecklad av Lift, vattentät och flyter. Funkar utmärkt, så länge brädan ligger ovan vattnet

På landbacken har vi också inspekterat E-foils inre. Innanför tre packningar sitter den vattentäta boxen med litiumbatteriet (liknande det i elbilen Tesla) på 2 kWh. Det räcker till ungefär en timmes surfande, något som också visar sig stämma under vår testdag. Varenda del på brädan, från aluminiumpropellern till fjärrkontrollens skärm, har Lift utvecklat själva. Kvaliteten verkar vara på topp, men så kostar också brädan 12 000 dollar.

Men ska jag välja mellan en bensindriven vattenskoter eller en flygande elbräda, vinner E-foil alla dagar i veckan.

Nick Leason slänger sig ned på brädan med fjärrkontrollen i handen. Sedan glider han ljudlöst iväg, först i sakta fart. Men så händer det magiska. Brädan reser sig och svävar ljudlöst framåt över vattnet, endast buren av den smala masten. Under ytan jobbar elmotorn och vingen för att hålla Nick Leason flygande i cirka 12 knop.

Den lilla motorn ger 6 kW och batteriet räcker till en timmes åkning i 15-16 knop. Det känns snabbt, men toppfarten för vana åkare ligger på 23 knop

Det ser så lätt ut. Näste man att prova är en italiensk herre, grundare av ett företag som gör vattenjetdrivna surf­­brädor – fast motoriserade med högljudda, bensindrivna tvåtaktare. Den eldrivna, tysta och foilande E-Foil borde kunna slå undan fötterna på hans produkt. Men italienaren är snabb upp på brädan, efter tio minuter övergår han till stående glidflykt över kanalens bruna vatten.

45 minuter senare är det äntligen min tur.

Lift marknadsför E-foil som en bräda som vem som helst kan lära sig foila med på några minuter. Nu är det upp till bevis.

Med en nervös blick på kanalens mörka vatten trycker jag på fjärrkontrollens gas. Inget händer. Det visar sig att jag ligger för långt fram och bluetooth-mottagaren i brädan hamnat under vattnet.

Sekunden efter är jag iväg. Förutom porlandet från ­vattnet hörs bara ett tyst surrande. Efter en vinglig vända nedåt kanalens mangroveskog vänder jag och ramlar i. För mig som aldrig surfat är det först lite trixigt att hålla balansen på brädan, även liggande.

Känslan när brädan börjar lyfta över vattnet är magisk!

Men bara fem minuter senare hittar jag jämvikten och gasar på. Vi forsar nedåt kanalen och i 8 knop händer det magiska. När jag försiktigt gasar och flyttar vikten ­framåt lyfter brädan, vattnets ljud försvinner och jag foilar knä­stående i 11 knop, ljudlöst, elektriskt. Det är magiskt! ­Magin håller i sig i 20 meter, ända tills jag ska svänga och ramlar av brädan.

När jag dyker upp är tankarna på barracudor och krokodiler borta – det enda jag vill göra är att foila igen. Men tyvärr piper fjärrkontrollen: batteriet är slut. I vanliga fall är det bara att byta till extrabatteriet (som kostar minst sagt saftiga 3000 dollar), men det ligger på båtmässan i Fort Lauderdale.

Vi tvingas packa ihop.

Lift E-foil är den roligaste vattenleksaken just nu. Att ljudlöst sväva över vattnet i upp till 23 knop är magiskt och går att lära sig på mindre än en halvtimme. Mer avancerade användare kan också vågsurfa eller wakesurfa bakom en båt, lovar Nick Leason. 

Men E-Foil är också mer än en leksak. Varför inte ­ställa en matkasse på brädan och ta dig hem från handels­boden? Efter att produktionen kommit igång år 2018 ska Lift ­lansera en större bräda, med mer flytkraft. Då går det att torrskodd hoppa på brädan och ljudlöst segla iväg.

 Se filmen från Båtnytts Floridafoil nedan.

 

Tror du att eldrift till sjöss är framtiden?
Ja
20
14
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!