Kanske blev Magnum så bra för att de killarna ­aldrig jobbat med båtar tidigare // Foto: Båtnytt

Artiklar

28 års Magnum-kärlek

Chansningen som gick hem

Text: Mikael Mahlberg • 2018-04-06 Uppdaterad 2024-04-16

 

Nu kommer en riktig höjdare för den som söker en öppen båt för alla väder – nämligen Buster Magnum. Så skrev Båtnytts Lars H Lindén i det första testet av Busters nya flaggskepp. Året var 1990 och Magnum stack ut genom sin blotta storlek. “Med en längd på 6,20 meter och en bredd på 2,20 meter är denna båt förmod­ligen en av de största i sitt slag som kommer att serieproduceras”, spekulerade Lars H Lindén. 

Här bommade recensenten grovt – idag är aluminium­båtar med dubbelmontage och 600 hästar vardagsmat, bland annat Busters egen Phantom. Men aluminium­båtens nuvarande ställning som statussymbol kommer tack vare ur-Magnums framgång.

Lanseringen var dock skakig, berättar Jukka Telatie, Busters dåvarande marknadschef. Samtidigt som Finland gick in i en djup lågkonjunktur i början på 1990, ­hoppade teamet som utvecklat Buster Magnum av för att starta konkurrenten Silver. För att rädda det halvfärdiga projektet flyttade Fiskars snabbt över produktdesigners som vanligtvis ritade företagets prisbelönta saxar till Buster där de fick färdigställa båtens inredning.

– Kanske blev Magnum så bra för att de killarna ­aldrig jobbat med båtar tidigare, och inte visste hur en båt “­borde” se ut, säger Jukka Telatie.

 

28-års Magnum-kärlek
Plywooddurk var standard i Buster Magnum, och har så varit fram till Magnum modell 2018.

 

Jämfört med de andra, mindre och mer plattbottnade Bustermodellerna, var Magnumskrovet, ritat av frilansdesignern Sven Ståhle, mycket bekvämt. Skrovlängden och V-bottnen gjorde att åkarna slapp stötarna och kunde ­hålla hög fart. Med en 175 hästars Yamaha gjorde båten för dåtiden mycket snabba 43 knop och sjöegenskaperna var på topp. “Buster Magnum är en av de skönaste båtar vi kört i denna storleksklass. Båten har ett V-bottenskrov och det V-formade förskeppet för tankarna till de amerikanska ­Cigarette-båtarna”, skrev Lars H Lindén.

Försäljningen blev en framgång, speciellt när Magnum kom med dubbla vindrutor och aktersoffa år 1994. Därmed var en av Nordens första bowriders född. Efter det levde den första generationens Magnum vidare i åtta år utan förändringar. Först 2002 kom den längre, tyngre och något bredare generation två. Sven Ståhles klassiska skrov behölls dock på såväl generation två som tre, ändra fram till 2018 års generation fyra.

 

28-års Magnum-kärlek
Den andra generationen ersatte Ur-Magnum år 2002.

 

Buster Magnum Generation I

Längd: 6,2 meter

Bredd: 2,2 meter

Vikt: 620 kg

Motor: 90-175 hk

Fart: 43 knop med 175 hk

Pris: 1990: 99 500 kr utan motor. Motsvarar cirka 155 000 kronor i dagens penningvärde

 

 

 

 

 

 

 

 

28-års Magnum-kärlek
Magnum III. Skrovet och vikten oförändrade utom det viktiga undantaget att steglisterna försvinner vilket ger mjukare gång.

 

Buster Magnum II

Den andra generationen ersatte Ur-Magnum år 2002. Sven Ståhles skrov förlängdes och blev också högre, vilket gjorde att generation II är 20 centimeter bredare än original-Magnum. I övrigt är skrovet högre och har steglister. Helt ny inredning med bland annat aktersoffa i plast och nya färgade paneler.

Buster Magnum III

Mindre förändringar i inredningen. Skrovet och vikten oförändrade utom det viktiga undantaget att steglisterna försvinner vilket ger mjukare gång. Max motor fortfarande 225 hästkrafter. Nu börjar Buster utöka Magnum-flottan med fler modeller, se nedan.

Buster Magnum Pro

Med ett förlängt skrov på 7,14 meter utan steglister, aluminiumdurk istället för plywood och ett tuffare utseende med mittpulpet i aluminium blev Magnum-Pro en ny, hårdare inkarnation av Ur-Magnum. Uppgraderad från 225 till 250 hästkrafter kring 2013, tack vare en ny akterspegel från Super Magnum.

 

28-års Magnum-kärlek
Tack vare den nya akterspegeln är maxmotorn 300 hästkrafter och toppfarten 53 knop.

 

Super Magnum

Till formen samma skrov som Pro, men förstärkt akterspegel och tjockare bottenplåt. Inga steglister. Interiören kommer från vanliga Magnum men med ny färgsättning. Tack vare den nya akterspegeln är maxmotorn 300 hästkrafter och toppfarten 53 knop.

Buster Magnum M5

Ett fartmonster med samma skrov som Super Magnum, men ytterligare förstärkt akterspegel för att tåla Yamahas V8 på 350 hästkrafter. Ny interiör med helsvetsade alukonsoler och aludurk. Tyngdpunkten aningen längre akterut än på Super Magnum, samtidigt som båten är några tiotal kilo lättare ger 54 knop i toppfart.

Buster Magnum E

E-serien med glasfiberinredning ska konkurrera med Yamarin Cross. Detta är en “falsk” Magnum så till vida att skrovet kommer från Busters kabinbåt. Båtnytts redaktionsbåt 2015. Utmärkt skrov utan steglister, men Buster bygger bara 50 exemplar innan de lägger ner E-satsningen.

 

28-års Magnum-kärlek
Ett fartmonster med samma skrov som Super Magnum.

Test: Buster Magnum E

Test: Buster Magnum M5

Test: Buster Magnum M5

Buster presenterar två helt nya Magnum-modeller


Text: Mikael Mahlberg • 2018-04-06
ArtiklarBåtnyttBåtnytt
Scroll to Top