Radinn är mitt uppe i lanseringsarbetet för sin senaste bräda G2X // Foto: Radinn/Youtube

Artiklar

Radinn: “Utmaningen ligger i att få produktionen att flyta på”

Svenska företaget Radinn är mitt uppe i lanseringsarbetet. De har redan sålt ungefär en tredjedel av årets alla planerade brädor.

Text: Martin Strömberg • 2018-04-10 Uppdaterad 2021-06-09

Svenska företaget Radinn startade som ett projekt på Lunds universitet 2012 och man lanserade sin första elektriska jetboard för tre år sedan.

Då ville man i första hand presentera ett koncept och visa att marknadspotentialen fanns.

Nu är Radinn mitt uppe i lanseringen av sin senaste bräda G2X Jetboard och man har redan sålt brädor och kringutrustning för cirka 30 miljoner kronor, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av den planerade försäljningen under året.

– Vi ska producera tusen brädor i år och totalt sett är tusen brädor budgeterat till 85 miljoner kronor. Men en hel del försäljning hittills utgörs också av kringutrustning som exempelvis batterier, säger Alexander Lind, vd och medgrundare av företaget, till breakit.se.

Den officiella lanseringen skedde den 20 januari på Boot Düsseldorf, världens största båtmässa. och nu jobbar men med en bredare lansering i maj.

Att brädan för 90.000 kronor ska sälja tycker inte Alexander Lind att det råder några tvivel om.

– Försäljningen har aldrig varit vår största utmaning, det finns helt klart fler än 1000 personer i världen som vill köpa den här produkten. Utmaningen ligger i att få produktionen att flyta på och just nu är det helt klart en high end-produkt, säger Lind.

Men för att kunna växa måste man lyckas fånga större kundgrupper och där blir priset en avgörande fråga. Det finns dessutom konkurrenter som försöker komma in på marknaden.

– Vi tror att det finns en massmarknad, men priset måste ned och vi måste bygga upp produktkedjan först, säger Alexander Lind.

 

Det våras för elsurfbrädan


Text: Martin Strömberg • 2018-04-10
ArtiklarBåtnyttBåtnytt
Scroll to Top