Båtnytt

TEST: Sea Doo GTI vs Yamaha EX Deluxe

Två vattenskotrar under 100 000 kronor med bra styrning och plats för tre personer.
Yamaha EX Deluxe och Sea Doo GTI kallas för instegsmodeller, men har kraft så att det räcker för de flesta familjer.

TEST: Sea Doo GTI vs Yamaha EX Deluxe
På många sätt är de lika varandra, Yamaha EX Deluxe och Sea Doo GTI90 // Foto: Båtnytt

 

Vi hämtar upp Yamaha EX Deluxe på Yamahas svenska huvudkontor. Bredvid den ligger av en slump en FX Cruiser SVHO, en av Yamahas värstingar. Jag rullar upp dem bredvid varandra och storleksskillnaden är rejäl: en halvmeter i längd och en decimeter i bredd. Dessutom sitter det en överladdad motor på dubbla volymen i FX SVHO. Och även prislappen visar det dubbla.

Men faktum är att den betydligt mindre EX Deluxe har en hel del av de finesser som som den större modellen har: ett bra styrsystem, räddningsstege i aktern och plats för tre personer. Jag stannar och fyller i 50 liter bränsle och sedan vidare till Strömma på Värmdö utanför Stockholm.

Jag har kört de flesta modeller ur Yamahas aktuella sortiment, och jag har kört motorn som sitter i EX Deluxe i andra modeller, exempelvis VX-serien. Men skrovet är nytt och ett par decimeter kortare än VX-serien. Tanken med EX-serien är förstås att befästa sin plats i instegssegmentet som definierats av Sea Doos Spark-modeller. Men faktum är att den är både större och tyngre än den tresitsiga Spark-modellen, därför är det mer intressant att jämföra med den större Sea Doo GTI90, som ligger mer lika i pris, storlek, effekt och vikt.

 

Den trecylindriga motorn ger bra acceleration och en toppfart på 44 knop.

 

Jag känner igen mig direkt när jag sätter mig på EX Deluxe. Yamahas styrsystem som de kallar Ride finns monterat, det betyder att du kör framåt med ena handen och backar med andra via elektroniska gasreglage. Du behöver inte hålla på med en skopa för att växla, utan får bra kotroll med pekfingrarna. Jag manövrerar ut ur hamnen, rundar mackbryggan och tar mig lätt genom den smala kanalen som leder ut mot öppet vatten.

Den trecylindriga motorn ger bra acceleration och en toppfart på 44 knop. Jag är van från förra sommarens test av värstingskotrar på toppfarter upp mot 60 knop. Därför känns EX Deluxe lite långsam. Men när jag besinnnar mig lite inser jag att detta är en skoter som jag med gott samvete skulle kunna låta äldre barn och vänner låna. Du riskerar inte att ramla av när du gasar och risken att kastas av är mycket liten. Jag kör kors och tvärs över Kanholmsfjärden genom krabb sjö och skrovet går bra i sjön. Det är relativt kort och möter du på större svall åker du bekvämare på ett längre skrov.

En tydlig begränsning är stuvutrymmet, du får inte med dig särskilt mycket packning. Ett par tampar, plånbok, nycklar och en extra tröja är vad som ryms. Det smala skrovet lutar också betänkligt när jag ställer mig på ena sidan när jag ligger still. Å andra sidan möjliggör det snäva svängar i full fart. Så länge jag lägger mig ned rejält åt sidan kan jag köra tvära kast utan något som helst problem, trots en liten motor är det roligt och fartfyllt.

 

Jag känner igen mig direkt när jag sätter mig på EX Deluxe.

 

Sea Doo GTI90 har en motor på 90 hästar och lite mindre volym, är lite längre än Yamaha EX Deluxe och väger 20 kilo mer. Det gör att toppfarten är lägre än på Yamahan, den landar på 38 knop. Det är lätt att tycka att det är lite klent. Fördelarna är att du får en skoter som passar hela familjen och som inte drar onödigt mycket bränsle. Nackdelen är att den inte är lika kul att leka med.

Detta ser många som en fördel, speciellt dina grannar som rätt snabbt kommer att tröttna på att du snurrar runt runt i viken med en vrålande motor. Jag tror att det är en fas som de flesta vattenskoterägare går igenom. Till en början är det kul att accelerera och leka runt. Men ganska snart inser man att skotern är perfekt för smidiga transporter, strålande att dra badleksaker bakom och att den går bra att åka tre personer på.

Sea Doo GTI90 har tre lägen som du kan välja mellan, från ekonomiskt till full fart. Jag kör på full fart hela tiden. Eko-läget är så klart smartare, men då tappar du ännu mer acceleration. Precis som Yamaha har Sea Doo elektroniska reglage som låter dig backa och köra framåt på handtagen, någon manuellt reglerad skopa syns inte till. Manöverbarheten är bra i trånga passager, men jag tycker inte att backen ger tillräckligt mycket effekt. Även om jag kör full gas på backhandtaget tar det tid innan det händer något.

 

Sea Doo GTI90 har tre lägen som du kan välja mellan, från ekonomiskt till full fart.

 

Ute på Kanholmsfjärden går den stadigt genom sjön. Det lite längre skrovet gör att det inte hoppar så mycket och bredden gör att den är stadig även när jag testar att ställa mig på ena sidan och luta mig ut från skotern. Nackdelen är att skrovet i kombination med den lilla motorn gör att ekipaget känns lite trött. Vi är tre personer som kör skotrarna och alla är överens om att det hade varit kul med lite mer kraft i motorrummet. Kanske är vi lite väl gasglada och vana vid större skotrar. Självklart räcker kraften till, både för att åka flera personer eller för att dra badleksaker.

En sak som imponerar är däremot stuvutrymmet. Facket framme i fören är rejält stort, här kan du få med dig rejält med packning, något som är bra eftersom du förmodligen vill ha med dig ett ombyte ut på sjön. Inte bara för att förbereda dig på dåligt väder, utan för att risken är överhängande att du blöter ned dig själv när du bränner genom en våg.

När jag simmar runt bakom den för att testa att ta mig upp saknar jag en räddningsstege. Det går att komma upp ändå, det är kallt i vattnet men våtdräkten gör att jag håller värmen hyfsat. Stege finns som tillval och kostar drygt 2 000 kronor, detta skulle jag helt klart satsa på. Det är även bra om du ska använda skotern att dra tuber med, för att personen som åker lätt ska kunna ta sig ombord bakom dig.

 

Precis som Yamaha har Sea Doo elektroniska reglage som låter dig backa och köra framåt på handtagen.

 

På många sätt är de lika varandra, Yamaha EX Deluxe och Sea Doo GTI90. De har bra elektroniska gasreglage som gör dem lättkörda, de rymmer tre personer och de kostar 95 000 kronor i grundutförande. Lägg till 2 000 kronor för badstegen på Sea Doo GTI90 så har du en perfekt utflyktsskoter som rymmer massor av packning, trots det lilla formatet. Det pressade priset gör att motorn som sitter i GTI90 är lite klen. Jag kommer på mig själv med att köra full gas hela tiden, något som är helt omöjligt med toppmodellerna som har 300 hästar under huven. Yamahas trecylindriga motor har tio hästar till och toppar 6 knop mer. Men det märks också på accelerationen, Yamahan drar iväg snabbare och är roligare att köra. Den stora nackdelen med Yamaha EX Deluxe är det obefintliga stuvutrymmet. Ska du ha med en väska får du ta en ryggsäck. En kasse mat från affären får inte plats någonstans. Jag saknar det rejäla utrymmet i fören som finns på de större Yamaha-modellerna. Den största stuven finns under sätet och rymmer bara en riktigt liten väska. Yamaha anger stuckapaciteten till 37,8 liter medan Sea Doo GTI90 enligt tillverkaren rymmer 116,6 liter, precis tre gånger större på Sea Doo än på Yamaha.

 

 

Efter att ha kört båda skotrarna en hel dag blir det tydligt att de båda tillverkarna tänkt både lika och olika.

 

Efter att ha kört båda skotrarna en hel dag blir det tydligt att de båda tillverkarna tänkt både lika och olika. Sea Doo skapade ett helt nytt segment när man introducerade Sea Doo Spark. Men snäppet över dessa har det varit lite tomt, och nu försöker både Sea Doo och Yamaha att muta in detta segment. Skotrarna ska kosta under 100 000 kronor, Yamaha når detta genom att göra en lite mindre skoter med begränsade stuvar och avskalat med finesser. Du får Ride-systemet men ingen farthållare. Tack vare den nyutvecklade TR-1-motorn blir det ändå roligt att köra. Bra acceleration och godkänd toppfart kommer att tilltala dig som vill ha en skoter med lagom med drag. Vill du istället ha en bränslesnål familjeskoter som du kan lasta packning i för ett par dagar ska du satsa på Sea Doo GTI90. Sea Doo har byggt ett stadigt skrov som du kan klättra runt på, som går bra även i lite stökig sjö. Men man har satt in den större motorn från Spark-serien, en Rotax 900 ACE HO. Men GTI90 väger 100 kilo mer än Spark (eller drygt 50% mer) och det påverkar givetvis både toppfart och acceleration. Sea Doo GTI90 har rejält mycket mer stuvutrymme och är större än Spark, så tycker du att Spark är för liten är GTI90 vettig. Men trots Yamahas bristande stuvutrymme tycker jag ändå att det är en vettigare vattenskoter i segmentet. För 95 000 får du en vass motor och ett skrov som är roligt att köra. Den är lite rank, men det gör det möjligt att köra sportigt med blott hundra hästar.

 

Jag längtar till sommaren!
Ja
14
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!