Båtnytt

Långtest: Nordkapp Enduro 705 Ranger

Efter hundratals gångtimmar och massor av sjömil i Nordkapp Enduro 705 Ranger är det dags att summera intrycken av säsongens redaktionsbåt.
En av de bästa båtar vi långtestat, blir omdömet.

Långtest: Nordkapp Enduro 705 Ranger
Flera som kommit fram har fastnat för att båten ser ball ut, andra för att kolla in Evinrude-­motorn på 250 hästar // Foto: Båtnytt

 

Nordkapp Enduro 705 Ranger här väckt en hel del uppmärksamhet under ­säsongen den tjänstgjorde som redaktionsbåt för ­Båtnytt och Praktiskt Båtägande. Många ­gånger har andra båtåkare kommit fram och ­kikat, tyckt att den ser tuff ut och undrat vad det är för båt. Norska Nordkapp har en lång tradition av att ­bygga plast­båtar. Men långt från alla har känt igen den nya ­Nordkappen i aluminium. Flera som kommit fram har fastnat för att båten ser ball ut, andra för att kolla in Evinrude-­motorn på 250 hästar.

Båten har ett lite säreget utseende, jämför du med exempelvis nya Buster Magnum eller Finnmaster Husky R7 är de mer trubbnosiga och ser lite bulligare ut än 705 Ranger. Skrovet på 705 Ranger ger ett lite lägre och mer utsträckt intryck, och påminner lite om Anytec. Men när Anytec bygger helt i aluminium med ett rått och tufft intryck, väljer Nordkapp att tillverka innerlinen i plast. Den vita plasten får också ta plats i formgivningen, aluminium­skrovet toppas likt en bakelse av grädde och båten ger ett mjukare intryck än en båt helt i metall.

Metoden att kombinera metall och plast har sina ­fördelar. Skrovet är vasst och går bra i sjön, medan ­innerlinen i plast gör det möjligt att bygga rundade hörn och utrymmen som ger gott om stuvutrymme. Det blir helt enkelt lite mysigare med en innerline i plast, om än inte lika oömt.

 

 

Den stora solbädden i fören blir snabbt en favoritplats ombord. Alla dynorna går att få ned i stuvutrymmet framför rutan, även iläggsskivan i mitten som bygger bädden mellan bänkarna. Med vaddering mot pulpeten sitter man bekvämt här, även under gång går det att sitta här, ­luften skickas undan av rutan och det blir hyfsat lugnt. Det går åtminstone bra när du kör lugnt och det är stilla på sjön, kommer det svall eller är vågor vill du ha passagerarna ­bakom dig i soffan och i den andra stolen för att det ska kännas tryggt.

Bakom det lilla ryggstödet framför rutan ryms delar av ett kapell. Du kan lätt fälla upp en sprayhood som skyddar mot trist väder, den är enkel att få på plats. Resten av kapellet ligger i en stuv och fästs med blixtlås. Varianten vi testat slutar bakom stolarna och ger alltså bara skydd för två personer. Avsaknaden av vindrutetorkare gör det heller inte så lämpligt att köra i ösregn med kapellet uppe, för att se bra måste du kika ut med kapellet öppet.

 

 

Styrkonsolen är ganska stor, eftersom den ska rymma en toalett. Dörren in är lite trång och går emot passagerar­stolen om den inte är fullt tillbakaskjuten. Utrymmet är djupt och har använts som stuv, har du slängt ned en ­väska i botten kan det vara lite knöligt att få upp den igen utan att klättra ned i utrymmet. Å andra sidan rymmer det mycket saker.

Själva pulpeten är ändå relativt låg, men rutan är hög. Det ger vindskydd för föraren och delvis för passageraren i stolen. Nackdelen är att rutan är i plast och därför saknar vindrutetorkare. Den höga rutan är svår att torka av från förarplatsen, eftersom inte ens jag som är närmare två meter lång riktigt når över rutan. Effekten blir att jag när det regnar måste titta över rutan och inte får vind- eller regnskydd för ansiktet. Rutan räcker inte heller till för att skydda passagerarna i aktersoffan från vind. När du drar på blåser det rejält i soffan. Jag körde några passagerare som försökte äta en uppskuren pizza, när jag vände mig om såg jag pizzabitarna sväva i luften av vinddraget, och fick slå av så att pizzan kunde landa i deras magar istället.

 

 

Till viss del blåser det också på passageraren i högerstolen. Eftersom det finns en smal gång fram på styrbordssidan för passage till fören kan även vinden passera här, när jag sitter som passagerare kommer jag på mig själv med att luta mig åt babord för att komma närmare föraren och ur vinden.

Just blåsten är det som vi retat oss mest på i Nordkapp Enduro 705 Ranger. Men med två personer med lite båtvana väger glädjen mycket tyngre än irritationen när vi ger oss ut till sjöss. 705 Ranger har ett av de bästa skroven som vi testat. Det går bra från tomgångsputter till full fart i över 50 knop.

Skrovet är vasst och klyver sjön bra, men har tillräcklig bärighet för att kunna gå ovanpå vågorna. Som hårdast har vi kört i kraftig medsjö en riktigt blåsig dag i Mälaren. Då var jag och Mikael Mahlberg i båten. Vi turades om att köra, trimmade in motorn och käkade oss genom sjön i drygt 30 knop. Passageraren fick se till att hålla i sig, men det var inga problem att ösa på genom den tuffa sjön. Vi har även varit långt ute i Östersjön i böljande svall och tagit oss mellan olika jobb genom krabb skärgårdssjö. Poängen är att man alltid kan åka fort, och för det mesta bekvämt. Eftersom båten går så mjukt är det inga problem att ha med barn. Kommer det mindre till normalstora svall från andra båtar kan du köra tvärs igenom, det enda som märks är ett lätt dunsande under skrovet. Större svall från färjor kan du ta lite snett, då ska du slå av för att inte ­flyga. Skulle du vara ensam eller med en van kompis kan du givetvis stå på genom stora svall också, 705 Ranger flyger plant, utan att landa på aktern.

 

 

Motorn, en tvåtaktare från Evinrude på 250 hästar, har två tydliga egenskaper. Det ena är att den dricker olja på ett sätt som du inte är van vid från fyrtaktare. Oljan fylls på under ett plastlock ovanpå motorn, under en säsong med ett par hundra gångtimmar har vi gjort av med 15-20 liter. Den andra egenskapen är bra vridmoment. När vi kör wakeboard efter båten får man se till att ta det piano när man rattar båten, annars är det lätt att dra på för mycket. Personligen tycker jag att accelerationen känns som mest när du ligger runt 30 knop och drar på. Då sparkas du iväg, trots att farten redan är hög. Det gör det också möjligt att köra aktivt, att hela tiden jobba med gasen och ratten för att hitta perfekt gång.

Redaktionsbåten var utrustad med automatisk power­trim för motorn. Det betyder att om du har motorn helt intrimmad och börjar gasa så kommer motorn automatiskt att trimmas ut. För dig som inte är van att köra med powertrim är det smart, du som är van att hela tiden vara där med tummen och ställa in kan fortsätta med det, för dina tryckningar tar alltid över automatiken.

 

 

Nordkapp Enduro 705 Ranger är på många sätt en båt byggd för två personer. Två sitter skyddade bakom rutan och endast två personer ryms under kapellet. Vill du ha en mer familjevänlig båt är Nordkapp Avant 705 Ranger ett bättre alternativ. Den har en hel ruta och en mer skyddad sittbrunn som lämpar sig bättre för barn.

Men detta är också båtens enda begränsningar. Söker du en båt som är rolig att köra, snabb och med riktigt bra sjöegenskaper, som dessutom väcker uppmärksamhet i hamnen är Enduro 705 Ranger ett bra val. Större barn och vuxna på dagturer i fint väder kan ha det hur bra som helst i Nordkapp Enduro 705 Ranger.

nordkapp-boats.no

 

Tre konkurrenter:

 

Buster Magnum

Nytt skrov med steglister som går bra i sjön utan att bli alltför stötigt. Smarta detaljer till vettigt pris, kostar 638 000 kronor med en 225-hästare, inklusive kapell och navigator.

Finnmaster Husky R7

Halvmetern mindre än 705. Snällt men roligt skrov, inga obehagliga överraskningar och hyggligt med standardutrustning. Kostar ca 560 000 med en motor på 200 hästar.

Askeladdenc65 cc

Bra skrov och skön att köra om än inte lika sportig som 705 Ranger. En stor fördel för dig som vill vara ute längre är att du kan sova i C65. Kostar 660 000 med 250 hk.

 

Ja
15
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!