Båtnytt

Vi testar nya Askeladden C83 Cruiser TSI med Suzukis duoprop-utombordare

Båtnytt drog till Bergen i Norge för att testa Askeladdens nya stora daycruiser. En smart detalj är att fem personer ryms bakom vindrutan i stol och soffa och är skyddade från vinden. Dessutom finns stor solbädd och bra ruff.

Vi testar nya Askeladden C83 Cruiser TSI med Suzukis duoprop-utombordare
Förskeppet är ganska högt utan att se klumpigt ut. Det ger gott om utrymme i ruffen.

Askeladden satsar på att bygga en stor daycruiser som du ska kunna bo i mer än en natt i nödfall. Ruffen i fören rymmer två personer, det finns toalett och pentry ombord och under sittbrunnen finns en stickkoj med plats för två personer. Fäller du upp kapellet och solbädden kan ytterligare två personer sova i sittbrunnen, om ni står ut med att trängas lite.

Passagerarsoffan i fören rymmer upp till fyra personer under gång. Då kan fem personer inklusive förare sitta skyddat bakom vindrutan.

Det är lätt att röra sig genom sittbrunnen från för till akter, även om det är passagerar ombord. Bakom föraren sitter pentryt och passagerarsoffans ryggstöd kan vändas fram och tillbaka, beroende på om man vill sitta vänd framåt under gång eller mot bordet och umgås. På samma sätt kan aktersoffan vältas framåt i båten vid bad och bakåt för fika. Kapellet ryms i aktersoffan.

Dubbla motroterande propellrar ger bra grepp i vattnet. Motorn är på 350 hästar på testbåten.

För Askeladden kom Suzukis nya motor med duoprop väldigt lämpligt. Båten är stor och ganska tung, och Askeladden ville inte ha en dubbelmontage. Båten går bra med 350-hästaren, greppet är bra i svängarna och accelerationen god. Priset ligger på cirka 1,3 miljoner med 350 hk motor.

Ett fullständigt test publicerades i Båtnytt nummer 4-2018.

Vill du ha en utombordare med duoprop?
Ja
77
4
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!