Båtnytt

HT-supertest: Bella, Yamarin och Flipper

Sommarens smartaste båtköp är en hardtop. Båtnytt testar de tre senaste modellerna från Bella, Yamarin och Flipper. Vilken är bäst?

HT-supertest: Bella, Yamarin och Flipper
3 x hardtop i supertest // Foto: Max Carlgren

De senaste två åren har Flipper, Bella och Yamarin lanserat nya hardtopbåtar.

En augustidag samlar vi därför Flipper 640 SportsTop, Bella 620 HT (som långtestats av oss som redaktionsbåt under sommaren) och Yamarin 63 HT på Mälaren.

Är en modern hardtop en bra familjebåt?

Och hur står de sig mot en daycruiser?

Vilken av våra tre testbåtar är bäst?

Alla tre testbåtarna är försedda med luckor i vindrutan. Skarndäck saknas, vilket gör ombordstigning från fören till något av en akrobatkonst.

 

Låt oss presentera våra tre kandidater:

Bella 620 HT är ny för 2015 och eftersom vi kört den som redaktionsbåt en hel säsong är den grundligt testad. Bella har satsat på att göra en öppen båt med många sittplatser.

Flipper 640 ST kommer från samma koncern som Bella – Bella boats – och är ritad av samme man, norrmannen Espen Thorup. Därför är båtarna mycket lika. Men Flipper är koncernens premiummärke och har en snäppet lyxigare inredning. 

Yamarin 63 HT skiljer sig från de ovanstående. Det här är en liten bobåt med stort pentry, men betydligt färre sittplatser. Hur det fungerar ska vi återkomma till.

Bella 620 HT.

 

Med ilsket vrålande motorer kör vi ut på Mälarens lugna vatten. Dags att testa hur våra tre hardtops går i sjön. Snart står det klart att vi har tre helt olika karaktärer.

Dagen innan, när jag kört in Flipper 640 ST till stan i krabb sjö, visade sig skrovet från sin bästa sida. Den vassa stäven klöv vågorna mjukt och båten gick bra i sjön – bra mycket bekvämare än Bella 620 HT.

Idag, på plattvattnet, känns båten framtung. Båten går på nosen och när jag försöker trimma upp fören släpper propellern. Toppfarten landar ändå på godkända 36 knop med testets svagaste motor, en 115-hästare. Jag upptäcker också en egenhet som är på gränsen till obehaglig. Vid en skarp styrbordsgir lutar båten kraftigt och vattnet slickar vindrutan. Alla nya Flipperbåtar beter sig likadant och det beror på slagens utformning. Den här gången är det dock extremt. Även för en båtvan, känns det läskigt.

 

Yamarin 63 HT.

 

På håll ser våra tre testbåtar lika ut, men när vi kliver ombord upptäcker vi snabbt stora skillnader.

Yamarin 63 HT sticker ut. Hardtopen är stor, hög och täcker halva skrovlängden. Resultatet blir en båt med mycket plats under hardtopen och lite i det fria. Sittbrunnen är kort, djup och saknar gång mot akterdäck. Yamarin framhåller att den djupa brunnen är säker för barn, men glömmer att berätta att de inte heller ser omgivningen. I den korta U-soffan ryms bara fyra personer. Man kan bädda ut soffan till en solbädd, men det är krångligt och bädden blir trång. Som dagtursbåt är Yamarin 63 HT knappast lyckad.

Yamarin har underligt nog satsat på ett stort längsgående pentry på babordssidan. "Passar fint i min lägenhet" utbrister en av testarna. Vad det gör i en liten hardtop är däremot en gåta. Få lär laga mat i den här typen av båt. Bredvid pentryt har Yamarin klämt in en fast dubbelkoj med stor förvaring undertill. Kojen är bekväm men smalare än konkurrenternas. Planeringen är virrig och 63 HT är varken en vettig bobåt eller rymlig dagtursbåt. Men några detaljer är lyckade. Hardtopen är hög och även längre förare har bra sikt framåt utan att behöva ställa sig upp. Även vindskyddet är utmärkt. Det är också lättare att gå i och ur Yamarin 63 HT än de övriga båtarna. Yamarins förlucka är större, och trappan ned i båten bättre. Dessutom finns skarndäck. 

 

Flipper 640 ST.

 

Att kliva över till Flipper 640 ST är som att gå från källaren till trädgården. Flipper har satsat på en stor sittbrunn med bekväma soffor. Här ryms utan problem åtta, nio personer i den bekväma, pösiga L-soffan. Alla sitter lågt och med fin utsikt. Vill man söka skydd för solen finns dessutom två soffor under hardtoptaket. Att gå ut på badplatt­formen är enkelt, bara kliv genom öppningen i ryggstödet. 

Flipper är en utpräglad dagtursbåt. Men vill man sova över går det utmärkt, faktiskt bättre än i Yamarin. Soffan i aktern kan göras om till solsäng och under hardtoptaket bygger vi ihop sofforna till en V-koj med hjälp av två balkar och extra kuddar. På så vis sover fyra ombord med lätthet. Det lilla pentryt med enlågigt kök ligger dolt på babordssidans passagerarplats och tar inte onödig plats när det används.

Men Flippers låga hardtop bjuder också på problem.  Att tråckla sig genom den lilla frontluckan är trångt för vår 195 centimeter långe chefredaktör. Hardtoptaket är också så lågt att det skymmer sikten för längre förare, som helt enkelt får stå upp och köra.

 

Bella 620 HT. Det tar cirka fem sekunder att göra om sofforna under hardtoptaket till en koj. Man tar soffornas ryggstöd och lägger dem mellan sofforna. Genialiskt enkelt! Väl bäddad duger kojen åt två.

Runt bordet i Bellan ryms fem personer i den rejäla soffan.

Låg framruta gör att längre förare har svårt att sitta ned och köra i Bella, men det gäller även de andra båtarna i testet.

Bellas lilla uppfällbara gasolpentry är rangligt, här vill vi knappast ställa en tung kastrull. I verkligheten används det sällan. Plus för diskho och vattenkran, ett enkelt sätt att ta med sig dricksvatten på.

Bellas sittbrunn får full pott. Från den ganska låga båten har alla en utmärkt utsikt, i de långa sofforna sitter man bekvämt. Solbädden är enkel att bädda ut. Bättre än så här blir inte en sex meters utflyktsbåt.

 

Även Bella 620 HT har en låg hardtop och är föraren längre än 190 centimeter hamnar taket mitt framför ögonen. Lösningen blir att stå upp för att se något. Jag gissar på att designern Espen Thorup helt enkelt offrat framåtsikten till förmån för sportiga linjer. Men Bellas inredning är ännu bättre än Flippers, och en solig dag som denna glömmer vi bort missen med sikten.

Sittbrunnen är stor, med en L-soffa som sväljer sju personer. Bella ska vara koncernens billigare och ungdomligare märke och 620 HT har därför fått en spralligare färgsättning än Flipper. Dynorna i rostrött lyser upp och ger sittbrunnen karaktär. Under aktertoften ligger bordet, som enkelt monteras upp och då blir matbord för minst fyra kuvert. Bella har låga fribord som ger de sittande fin utsikt. Känslan av att befinna sig på sjön är så mycket klarare här än i Yamarins grop till sittbrunn.

Yamarin 63 HT: Kort sittbrunn och dessutom så djup att barn har svårt att se ut. Yamarin har fokuserat mer på pentry och sovkomfort i sin nya HT vilket gör den mindre lämpad som social utflyktsbåt.

Yamarin har satsat på en dubbelkoj, men eftersom båten har skarndäck blir den ganska smal. Trots det ligger man bekvämt. Kojen är fast och madrassen saknar skarvar. Du slipper krångla med extradynor. Bekvämt!

Yamarins pentry sträcker sig längs hela babordssidan.
Här finns gott om avställningsytor och förvaring. Men pentryt tar upp plats som hade kunnat utnyttjas till fler sittplatser – vilket behövs i denna lilla dagtursbåt.

Yamarins förarplats är bäst i test. Sikten genom de höga rutorna är överlägsen.

 

Bella 620 HT är lättkörd. Hur jag än girar varken hugger eller lutar skrovet på ett obehagligt sätt. Men efter en säsong med den som redaktionsbåt, vet vi att Bellas bulliga stäv gör resan stötig även på mindre fjärdar och små vågor. Lösningen i grov sjö är att dra ned på farten, men i grund och botten är Bella 620 HT en finvädersbåt. Testbåtens motor, en 150-hästare, ger hela 39 knop. En 115-hästare räcker gott även för den som vill dra wakeboard eller skidåkare.

Yamarin vinner ronden om sjöegenskaperna. Nya 63 HT delar skrovkonstruktion med prisbelönta 63 BR och 65 DC. Båten är rolig att köra, lättplanande och snabbast i test med 40 knop – trots 20 färre hästkrafter än Bella.

Flipper 640 ST: Här sover även längre personer bekvämt sida vid sida. Madrassen är i riktigt tyg istället för glansig, svettdrivande kapellväv, skönt för de sovande. Bra lampor. Enda minuset är att kojen är bökig att bädda upp.

Flipper 640 ST är en utpräglad dagtursbåt med en stor, social sittbrunn med gott om soffor. Här trivs man under färd och i hamn. Tyvärr drar man sig för att bädda upp den krångliga solbädden, ett litet minus.

Flippers kök: En liten pentrymodul med kombinerad värmare och spis. Diskho med vattenkran (ej på testbåten). Köket duger att koka potatis på, men placeringen tar inte upp onödig plats i båten. Klokt.

Flipper 640 ST har mjuk gång i krabb skärgårdssjö. Liten, knappt märkbar planingströskel. Men båten är rank, vid sidvind krävs trimplan. Båten lägger sig ned i kraftiga styrbordsgirar vilket kan upplevas som obehagligt.

 

Ombord finns ett pliktskyldigt pentry, som fälls ut från babordssidan, men det stör inte möbleringen. Precis som i övriga båtar går det att bädda ut aktersoffan i Bella till en solbädd. Skillnaden är att det är enklare i Bella. Med det ena ryggstödet från soffan under hardtopen bildas en solsäng i aktern. Det andra soffstödet läggs mellan sofforna och bildar V-koj. Båda bäddarna görs i ordning på några sekunder och med enkla handgrepp, vilket innebär att vem som helst utan instruktioner kan bädda upp båten. Totalt bildas fyra kojplatser – inte dåligt i sex meter båt.

Efter en dags test på Mälaren är det dags att utse vinnaren. Yamarin har bra sjöegenskaper, men snubblar på sin plottriga inredning. Flipper 640 ST har en öppen och bekväm inredning som passar för utflykter. Men segern går ändå till koncernsystern Bella 620 HT, som tar hem matchen på smartare inredning och lägre pris. 

Se Båtnytts film om testvinnaren här nedanför.

Bella 620 ligger sist på den här bilden men vinner testet.

Ja
16
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!