Båtnytt

Båtbranschen glödhet 2018

"Rena ketchupeffekten i försäljningen"

Båtbranschen glödhet 2018
Det såldes fler båtar i juli månad än på mycket länge // Foto: Martin Strömberg

Den varma sommaren fick effekt även på båtförsäljningen i Sverige och 2018 kan bli det bästa året för båtbranschen på länge.

Trots att året startade segt med en lång vinter och vår.

– Våren var väldigt tuff för hela båtbranschen, förutom servicevarven. Det var sen islossning, det var kallt väder och kunderna visade ingen köplust. Fram till början av maj var det ganska svårt för handlare som satt på stora lager, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat till Båtliv.

Sedan kom värmen och med den lyfte båtförsäljningen ordentligt.

Under Juli såldes fler båtar än på många, många år och enligt Sweboat så kan ökningen 2018 komma att landa på mellan 10-20 procent och att antalet nya båtar kan öka med cirka 20 000.

– Därefter kom det fin vädret igång och vi såg rena ketchupeffekten i försäljningen. Det blev räddningen för båtbranschen, som därefter har sett en fantastisk försäljning. Egentligen ser vi positiva siffror för alla segment utom stora båtar, som har en eftersläpning med en långsammare försäljningsprocess. Nästa år kan effekten synas även på större och dyrare båtar, säger Eriksson.

 

Pressmeddelande från Sweboat:

Sweboat – Båtbranschens Riksförbud har sammanfattat läget i branschen efter sommarens fina väder, genom en enkät hos sina drygt 400 medlemmar i hela Sverige. Svaren är genomgående mycket positiva i alla segment och visar på ett starkt ökat intresse för båtlivet jämfört med ifjol som var ett mer normalår för branschen. Det ger även hopp om en stark fortsatt försäljning på höstens flytande båtmässor och under kommande säsong.

56% av medlemmarna säger att säsongen hittills i sin helhet har varit bättre eller mycket bättre än ifjol. Många upplevde en trög start på året våren/försommaren men när värmen väl kom togs tappet igen med råge. Många är nu ikapp eller har passerat fjolårets siffror och tror på en 10–20% ökning totalt i år.

41% av medlemmarna som säljer nya båtar anser att säsongen hittills varit bättre eller mycket bättre än ifjol. Motorbåtssidan går bäst och det är många handlare som sålt slut på lagren och väntar på nyleveranser från båttillverkarna.

49% av medlemmarna som säljer begagnande båtar anser att säsongen varit bättre eller mycket bättre än ifjol. Nyare båtar, under tio år gamla, säljs i princip direkt och är en bristvara, medan de äldre är mer svårsålda.

53% av medlemmarna som säljer tillbehör och reservdelar anser att säsongen varit bättre eller mycket bättre än ifjol. Fler båtar har sjösatts, rustats, uppdaterats och använts än på många år. Försäljningen av vattensport-, säkerhets- och komfortartiklar har nått nya rekordnivåer.

62% av medlemmarna som erbjuder service och reparationer har haft en bättre eller mycket bättre beläggning på service och reparationer jämfört med ifjol. När båtarna används blir det fler grund-stötningar och motorer som kräver service.

86% av medlemmarna som säljer drivmedel har haft en bra eller mycket bättre försäljning då fler båtar använts och körts längre sträckor jämfört med ifjol. Västkusten som hade en dålig säsong ifjol vädermässigt står för den största ökningen.

40% av medlemmarna som säljer finansieringslösningar och försäkringar anser att säsongen varit bra eller mycket bättre. Siffror som hänger ihop med den ökade ny- och begagnatbåtförsäljningen.

80% av medlemmarna har en positiv känsla inför hösten och kommande säsong. En bra säsongs-avslutning spiller ofta över på nästa även om det finns orosmoln som förändringar på fastighets- och valutamarknaden.

65% medlemmarna anser att många nya kunder sökt sig till båtlivet i sommar och Sweboat hoppas och tror att denna trend kommer att fortsätta, då dessa nya kunder med största sannolikhet fått en positiv bild av båtlivet som kommer att förmedlas vidare till vänner och bekanta.

Närmast i tiden arrangerar Sweboat Sveriges två största flytande båtmässor – Marstrand Boat Show som startar idag på Västkusten och Allt på Sjön i Gustavsberg nästa helg, den 31.8-2.9, på Ostkusten. Dessa är två mycket viktiga evenemang för branschen, både som avslutning på säsongen och för att lägga grunden för nästa.

 

Jag har köpt nytt under 2018
Ja
2
11
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!