Smältande isar ger rederierna alternativ norröver // Foto: Getty Images

Artiklar

Fraktfartyg tar Nordostpassagen

Kan spara hundratals mil

Text: Martin Strömberg • 2018-08-27 Uppdaterad 2021-06-09

 

När isarna i Arktis smälter har Nordostpassagen blivit ett alternativ för rederier, då transportsträckan mellan Europa och östra Asien skulle kunna kortas med hundratals mil.

I dag tar transporter mellan Vladivostok och S:t Petersburg främst vägen via Medelhavet, Suezkanalen och Indiska oceanen.

Det danska rederiet Maersks nya containerfartyg Venta står redo för avgång i Vladivostok, i den östra änden av Ryssland.

Den kommande veckan kommer det danska rederiets 200 meter långa fartyg, Venta, att ta vägen längs den ryska nordkusten, i hav som täcks av packis under större delen av året. Destinationen är Östersjön, Finska viken och sist S:t Petersburg.

“Försöksresan sker för att göra oss klokare på hur operativt genomförbart det är för ett containerskepp i Nordostpassagen och för att samla in data”, skriver det danska rederiet i ett uttalande.

Flera av Maersks konkurrenter har genomfört testresor i Nordostpassagen, då med hjälp av ryska isbrytare. Maersk Ventas resa med lasten full med fisk är också ett första försök.

“Som det är nu ser vi inte Nordostpassagen som ett kommersiellt alternativ till våra existerande nätverk.”

Denna vecka gjordes mätningar av isen i Ishavet som, precis som många gånger tidigare, visar att den smälter i en rasande takt.

Den senaste vintern var ovanligt varm i Arktis med omnejd och isens totala yta i januari var 13,06 miljoner kvadratkilometer, vilket var 1,36 miljoner kvadratkilometer under genomsnittet för basperioden 1981-2010 och 110.000 kvadratkilometer under januarigenomsnittet för 2017.

Ny olycka med containerfartyg

TV: Två containerfartyg i hamnkrasch


Text: Martin Strömberg • 2018-08-27
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top