1546008.jpg

Båtnytt

TV: Svensk bakom svävande eltaxi – 100 båtar redan beställda

SeaBubbles är en foilande, elektrisk taxi­båt för storstäderna som du beställer via en app. Grundaren är svensken och vindsurfaren Anders Bringdahl, som nu fått in 140 miljoner för att ta sin idé över hela världen.

Text: Båtnytt • 2018-10-23 Uppdaterad 2021-06-09

Hur kom ni på idén?

Jag och min kompanjon Alain (Thébault, reds anmärkning) har båda seglat världens snabbaste foilande segelbåt, ­L’Hydroptère, mellan Honolulu och Los Angeles. Och vi har båda bott i storstäder med enorma trafikproblem. Så vi tänkte, varför inte bygga foilande taxibåtar som går på vattnet i städerna? Idag ligger städernas vattenvägar totalt outnyttjade medan gatorna är proppfulla. En elektrisk båt  med bärplan är optimal, för den skapar inga svall och låter inget.

När kan jag ta en SeaBubbles-taxi istället för en Uber?

Snart, beroende på var du är! På två år har vi gått från idé till att nu ha fem färdiga båtar. Vi har också fått 140 miljoner av riskkapitalbolag. Redan 2018 drar SeaBubbles igång i Holland och Monaco. Den båten klarar fyra personer, men redan 2019 kommer en större modell som klarar tio personer.

 

Hur ser båten ut?

Den stora grejen är att det är en lågfartsfoilare. Båten foilar redan i sex knop och klarar därför fartbegränsningarna i stora städer. Att foila snabbt är svårt, men att foila långsamt mycket svårare. Men tack vare att jag seglat i Americas Cup och kunnat plocka experterna som gör deras “fly by wire-­system” har utvecklingen av båten gått snabbt.

Den första modellen som vi har tagit fram och som nu funkar perfekt är 4,60 meter lång och tar fyra personer. Jag körde nyss upp den från Villefranche (i Frankrike, reds anm) till Monaco och den gick perfekt genom 60 till 70 centimeter höga vågor från olika håll. Den har bärplan som går under vattnet och ett litiumjonbatteri på 20 kWh. Räckvidden är ungefär 20 sjömil i 12-13 knop. Men både räckvidd och fart kan anpassas efter köparen. En SeaBubbles-taxi i Stockholms hamn klarar sig nog med ett mindre batteri.

I många städer råder hastighetsbegränsningar på sisådär fem knop. Hur ska ni övertyga myndigheterna om att få köra snabbare?

Så här sa jag till Frankrikes transportminister Elisabeth Borne: Att två lastbilar får mötas i 100 kilometer i timmen på en 3,5 meter bred väg är okej, men det är förbjudet att två båtar kör i 18 km/h på en 100 meter bred flod? Reglerna är ålderdomliga och absurda, vilket ministern höll med om. Så nu har vi fått tillstånd att foila i 18 km/h i Paris, och om det går bra får vi öka farten till 25 km/h (13 knop). Vi hoppas fler städer följer efter och vill öka hastigheten på sikt!

Kommer även privatpersoner att kunna köpa en båt?

Absolut, men först ska vi bygga de 100 båtar som ska levereras som taxibåtar 2019. Den modell vi har idag är stängd och funkar nog dåligt för privatpersoner som vill fiska och bada. Men vi kan ta bärplanssystemet med alla sensorer och sätta på en Uttern eller Askeladden, vilken båt som helst egentligen som är tillräckligt lätt. När vi väl kommit igång kan vi göra en öppen båt med teakdäck!

Nu kommer planande båtar med eldrift – danska Rand och slovenska Greenline först ut

Nya satsningen: Bonus ska få båtägarna att skippa bensinaren och byta till elmotor

Krönika: Båtbranschens myter ger dyrare båtar


Text: Båtnytt • 2018-10-23
BåtnyttNyheterBåtnyttElbåtarNyheter
Scroll to Top