Experter menar att man borde använt kättingar istället för vajrar när man gjorde fast Helge Ingstad // Foto: Jakob Østheim / Norska försvaret

LivetOmbord

Vajrarna brast – fyramiljardersfartyget sjönk till botten

"Det ser ut som att de använt sytråd"

Text: Martin Strömberg • 2018-11-14 Uppdaterad 2021-06-09

 

Helge Ingstad krockade i förra veckan med ett tankfartyg vid en oljehamn utanför Bergen. Krigsfartyget bogserades till land, men fick slagsida och säkrades vid land med vajrar.

I måndags kväll brast ett flertal av vajrarna och fregatten började sjunka.

Man initierade en  räddningsaktion som Marinens personal tvingades avbryta vid midnatt av säkerhetsskäl. När resten av vajrarna släppte under tisdagsmorgonen sjönk fartyget till botten.

Krigsfartyget bedöms stå stabilt, men det är nästan bara radartornet som sticker upp över vattenytan.

Nu kritiseras metoden av bärgningsexperter.

Man anser att fregatten borde ha stabiliserats med kättingar i stället för vajrar.

– Det ser ut som om de använt sytråd. Vi har kättingar som vi hade kunnat leverera med en timmes varsel, säger Jan Vindenes, chef på Sotra Anchor & Chain, leverantör av kätting och ankare, enligt TT.

Tjisse van der Meer, bärgningschef på bärgningsföretaget Ardent Global, håller med.

– Aldrig i livet att vi hade valt en sådan lösning, säger han.

Enligt experterna verkar vajrarna dessutom ha varit felmonterade i sina fästen. Elisabeth Sandberg på Forsvarsmateriell, den myndighet som ansvar för det norska försvarets fordon, skriver i ett mejl till Verdens Gang att det var berget vajrarna var fästa i som gav efter och inte vajrarna i sig.

Helge Ingstad köptes in 2009 för nära fyra miljarder norska kronor, enligt Verdens Gang.

Åtta personer skadades i fartygsolyckan, som utreds av både polisen och norska statens haverikommission.

Klicka på länkarna nedan för att läsa mer om fartygsolyckan

Oljetanker krockade med örlogsfartyg

AIS-animation från norska krocken


Text: Martin Strömberg • 2018-11-14
LivetOmbordNyheter
Scroll to Top